Gå til indhold

Jobsøgningsguide - privat: Strategi og tidsplan

Jobsøgning i det private erhverv kræver grundig forberedelse. Det er en fordel at have en strategi og en tidsplan for jobsøgningen, og du skal være god til at sælge dig selv.

Strategi 

Strategien handler om, hvad du vil søge, og hvor du vil søge. Din strategi kan omfatte en satsning på flere områder. Research på brancher og virksomheder, organisationer. Brug og udvid dit netværk og deltag i relevante workshops, konferencer og gå-hjem-møder (fx dem Yngre Læger holder).

Formålet er, at du får inspiration fra andre til din videre afsøgning, og at du får udbygget dit netværk af personer, du kan trække på i din research på jobmarkedet.

Tidsplan

Læg en plan for, hvad du skal have nået inden for fx de næste tre måneder. 

Efter de tre måneder må du tage din strategi og tidsplan op til revision og beslutte, om du skal satse anderledes, hårdere eller kaste dig over nye søgefelter. For hvis din strategi ikke virker, må du prøve noget andet.

Du skal brænde for det

Jobsøgning handler om at søge til noget – og ikke væk fra et noget. Det er svært at overbevise en kommende arbejdsgiver om, at du skal være næste nyansættelse, hvis arbejdsgiveren kan mærke, at du søger et nyt job for at komme væk fra et arbejde, du ikke bryder dig om.

Vis, at du brænder for ansættelse i lige netop den branche, virksomhed, afdeling, du søger til. Det kan du bedst, hvis du har sat dig ind i, hvad arbejdspladsen beskæftiger sig med og har en nogenlunde forestilling om, hvad det er, du primært skal arbejde med.

Det er forudsætningen for, at du kan artikulere, hvorfor du gerne vil ansættes i den pågældende stilling - og hvad det er, du kan bidrage med til bundlinjen.