120 læger samlet til konference om uddannelse og læringsmiljø
For 6. år i træk afholder Yngre læger og Overlægeforeningen i dag uddannelseskonference med fokus på det gode læringsmiljø på hospitalsafdelingerne.
Interessen for et udviklende læringsmiljø er stor – både fra uddannelsesansvarlige overlæger og for yngre læger forskellige steder i deres karriere.
Uddannelseskonferencen afholdes i Nyborg og første punkt på programmet handler om, hvordan man på strategisk niveau sætter videreuddannelse på dagsordenen for hele hospitalet.
De to uddannelseskoordinerende overlæger på AUH, Gitte Valsted Eriksen og Marianne Kleis Møller, taler om at fastholde det lange seje systematiske træk uden at kvæle spontane og kreative ideer. Desuden giver de deres bud på, hvordan uddannelseskoordinerende overlæger kan øge kvaliteten af videreuddannelsen rundt om på hospitalets afdelinger.
Skab plads til god videreuddannelse i en travl hverdag
Men hvordan omsættes topledelsens strategi til konkret handling i den enkelte afdeling? For de to uddannelsesansvarlige overlæger, Bjarke Johannesen Bruun og Charlotte Buchard Nørager, handler det om at give plads til uddannelse – også i de daglige prioriteringer i en travl klinisk hverdag. Det vil sige sikre synlighed, holde fast i de gode tiltag og inddrage uddannelsesteamet. Og det handler om at bruge den daglige arbejdstilrettelæggelse, så ingen læringsmuligheder i den daglige produktion går tabt.
På konferencens sidste halvdel får to yngre læger ordet.
Camilla Skovvang Borg fra AUH fortæller i sit oplæg, hvad hun i sin position som uddannelseskoordinerende yngre læge (UKYL) konkret gør for at få forslag igennem i afdelingen – til gavn for uddannelseslægerne og videreuddannelsesperspektivet generelt.
Mens introduktionslæge Tea Lund Laursen i sit oplæg har fokus på, hvordan hun mærker ledelsens prioriteringer i dagligdagen. Hvilke tiltag gør, at man som uddannelseslæge suger mest mulig læring til sig i dagligdagen? Tea Lund Laursen giver eksempler på, hvad der i dagligdagen giver positive udslag, så effekten slår ud som god læringsdybde, god patientbehandling, gode patientforløb.