Når du er etableret i speciallægepraksis
Nyttig og vigtig information til dig, når du er etableret i praksis
Databeskyttelse
Du har mulighed for at skaffe dig en mentor gennem din speciallægeorganisation.
Ring til formanden for din speciallægeorganisation, og hør nærmere
Her finder du kontaktoplysninger på forpersoner for speciallægeorganisationerne
Du skal en gang om måneden indsende afregning til regionen, for alle ydelser foretaget i den forgangne måned. Afregningen sendes elektronisk til regionen via lægesystemet. Afregning skal senest ske inden den 10. i den efterfølgende måned. Regionen udbetaler honorar for ydelserne til speciallægens nemkonto inden månedens udgang.
Speciallægen modtager hver måned en samleopgørelse og honorarspecifikation for sin afregning med regionen. Disse oversigter findes på sundhed.dk ved at logge ind med MitID og gå ind under Praksis- og afregningsportalen.
På samleopgørelsen kan du se, om du har modtaget returregninger for nogle af dine afregnede ydelser. En returregning er en afvisning af en afregning. Får du en returregning, som du ikke mener er berettiget, skal du kontakte den regionale praksisadministration for at få afklaret problemet, og derefter skal der indsendes en ny og korrigeret afregning for de ydelser, du modtog returregningen på.
Er du i tvivl, om hvorvidt nogle ydelser kan kombineres eller kan tages for den pågældende behandling, kan du orientere dig i ydelsesbeskrivelsen for dit speciale, som du finder i dit speciales moderniseringsrapport og direkte links fra specialets takstkort.
Vær opmærksom på, at du har særlige forpligtelser til at vejlede patienter om deres ret til vederlagsfri behandling, før du tilbyder ydelser, som patienten selv skal betale for.
Disse forpligtelser kan du finde i overenskomstens afsnit om etiske retningslinjer
Overenskomstaftalerne kan findes her
Du kan endvidere finde et eksempel på en erklæring om egenbetaling, som patienter i visse situationer skal underskrive.
I speciallægepraksis arbejdes der målrettet med kvalitetsudvikling. Rammerne er defineret i overenskomsten og arbejdet koordineres i enheden for Kvalitet I Speciallægepraksis (eKVIS).
Der arbejdes med følgende emner:
- Kvalitetsklynger i speciallægepraksis
- Diagnosekodning
- Rapportering til nationale kliniske databaser
- Indsamling, anvendelse og præsentation af data fra speciallægepraksis via Sentinel
- Patientinddragelse via PRO-spørgeskemaer (PatientRapporterede Oplysninger)
- Organisatorisk kvalitet og patientsikkerhed - herunder indhold fra akkrediteringen
Du kan læse mere om emnerne, og se hvilke opgaver du har som ny ejer på eKVIS’ hjemmeside under punktet ny speciallæge.
De enkelte regioner har i samarbejdsudvalgene vedtaget, hvilke utensiler og medicin som kan rekvireres af speciallægerne til brug for behandling af patienter, der er berettiget til behandling i speciallægepraksis.
Andre medikamenter udstedes til patienten på recept.
Rekvisitionslisterne for de enkelte regioner fås ved at tage kontakt til den enkelte regionale praksisenhed.
Alle arbejdspladser med ansatte i Danmark skal lave en arbejdspladsvurdering (APV). Der skal gennemføres en APV, når der sker større ændringer i arbejdets organisering eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet. Der skal som minimum laves en ny APV hvert tredje år.
Man kan læse mere om arbejdspladsvurderinger her.