Høring over forslag til Lov om ændring af sundhedsloven
(National fordeling og styring aflægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud, midlertidigt tillæg til læger i områder med læge mangel, begrænsning i antal ydernumre ejet af en læge og flere og nye klinikformer i det almenmedicinske tilbud)
Vejen til et styrket alment medicinsk tilbud er dialog, lige vilkår og fokus på rekruttering, tilknytning og fastholdelse
På vegne af Lægeforeningen, Yngre Læger, Foreningen af Speciallæger og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) takker vi for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget om styrket almen medicin.
Vi værdsætter og støtter indsatsen for at styrke det nære sundhedsvæsen som en del af sundhedsreformens mål om at skabe et stærkt og balanceret sundhedsvæsen, som er tættere på borgerne; herunder at der skal være mindst 5.000 læger i det almenmedicinske tilbud, og at der skal ske en økonomisk, faglig og geografisk prioritering af indsatser og ressourcer, der medvirker til at sikre, at alle borgere har adgang til almenmedicinsk læge hjælp tæt på, uanset hvor man bor.
Dialog om fastlæggelse af normtal
Vi støtter intentionen om at differentiere patientnormtal baseret på patienters behandlingsbehov. Dog er vi meget bekymret ved, at der i lovforslaget er hjemmel til, at regionsrådet ensidigt kan fastlægge antallet af patienter, en klinik som minimum skal have tilknyttet, før klinikken får ret til at lukke for tilgang af yderligere patienter, uden at regionsrådet forinden er forpligtet til at forsøge at indgå aftaler herom med klinikkerne.
Det er vores vurdering, at dette kan få utilsigtede konsekvenser i form af dårligere lægedækning. For det første ved at overbelaste allerede eksisterende klinikejere/praksis, som så forlader faget før tid, og for det andet ved at være afskrækkende på læger, der ønsker at etablere sig i et område.
Vi anbefaler derfor, at det i lovforslaget præciseres, at fastlæggelsen af normtal som udgangspunkt skal ske ved frivillige aftaler med klinikkerne.
Lige vilkår
Vi anerkender, at der med lovforslaget ønskes en øget fleksibilitet i etableringen af almenmedicinske tilbud gennem flere klinikformer.
Vi bemærker dog, at den nuværende struktur for almen praksis i Danmark
- med praktiserende læger, der arbejder og tager ansvar for patientbehandlingen i den klinik, de selv ejer - er internationalt anerkendt for at være agil og levere høj kvalitet i behandlingen på et lavt omkostningsniveau.
Det er herudover essentielt, at det af de generelle bemærkninger og bemærkningerne til§ 227, stk. 5, fremgår, at etableringen af klinikker skal ske i henhold til øvrig lovgivning, som indebærer, at konkurrencereglerne skal iagttages, hvilket betyder, at private klinikker ikke må udsættes for konkurrenceforvridende tiltag. Det er ikke tilstrækkeligt, at en bemærkning herom fremgår af det sammenfattende skema på s. 39.
Rekruttering, styrket tilknytning og fastholdelse
Der et stort uudnyttet potentiale i at fremme rekrutteringen af almenmedicinere med positive tilskyndelser og i at styrke tilknytningen. Det er afgørende, at der iværksættes en aktiv rekrutteringsindsats, der gør det attraktivt at vælge og forblive i specialet almen medicin.
Dette kan ske med en forbedring af hoveduddannelsen i almen medicin, med større fleksibilitet for uddannelseslægerne, højere kvalitet i sygehus opholdene samt større indflydelse på forløbet.
Derudover er der behov for bedre etableringsvilkår for nye praksisejere, så det bliver økonomisk og organisatorisk attraktivt at etablere sig som praktiserende læge - blandt andet ved at der er forudsigelighed omkring investeringen i forholdt til patientgrundlag, lukkegrænse, honorarstruktur mm, og at man ved etablering i områder med lægemangel understøtter etableringen af klinikker.
Endelig bør der være fokus på arbejdsvilkårene, så specialet forbliver attraktivt og understøtter lægers trivsel og langsigtede tilknytning til almen praksis. I den sammenhæng er det også vigtigt, at der er lige vilkår for alle almenmedicinere, og at der for eksempel ikke i forbindelse med en overgangsordning til differentierede normtal sker forskelsbehandling mellem nyetablerede og allerede etablerede praktiserende læger.
De allerede nedsatte praktiserende læger er i forvejen meget hårdt spændt for og for manges vedkommende i mistrivsel og/eller nærmer sig pensionsalderen. For en del af populationen er der derfor ikke så langt til at af hænde praksis, hvis arbejdsbelastning og vilkår forringes. For samlet set at opnå et styrket almenmedicinsk tilbud med flere læger er det således afgørende, at man har fokus på, at de fremtidige forhold også bidrager til at fastholde de nuværende praktiserende læger.
Afsluttende bemærkninger
Vi deler ambitionen om at styrke det almenmedicinske område, men er bekymrede for, at udmøntningen af sundhedsaftalen på de nævnte områder kan blive kontraproduktiv i forhold til intentionerne.
Det bemærkes, at Praktiserende Lægers Organisation også har afgivet et selvstændigt høringssvar.
Med venlig hilsen
På vegne af Lægeforeningen, Yngre Læger, Foreningen af Speciallæger og Praktiserende Lægers Organisation
Camilla Noelle Rathcke
Formand for Lægeforeningen