Innovation er helt nødvendigt i et moderne sundhedsvæsen
Innovation er ikke kun et buzzword – det er en nødvendig del af værktøjskassen, hvis vi skal bygge et sundhedsvæsen i verdensklasse i Danmark.
Af Camilla Rathcke, formand for Lægeforeningen, og Ida Sofie Jensen, koncernchef i Lif
Brag i Sundhedsmonitor den 21. maj 2025
For det utrænede øje kan den sundhedsreform, der optager hele sundhedsvæsenet, virke som et sandt slaraffenland for innovation. Og det er en god reform, som vi fra Lif og Lægeforeningen bakker op om. Den er bare ikke en garanti for innovation.
For selvom noget er nyt – som mange af elementerne i reformen er, såsom sundhedsråd, færre regioner, nye arbejdsgange og prioriteringsråd, for blot at nævne nogle – så sikrer det ikke i sig selv grundlaget for mere innovation. Det kræver andet og mere end nye strukturer.
Hvad det kræver, har vi før påske afholdt en konference om sammen. For vi tror på, at vi har behov for innovation for at kunne lykkes med at skabe et endnu bedre sundhedsvæsen. Derfor er debatten om innovation i sundhedsvæsenet mere aktuel end nogensinde.
Danmark står over for store udfordringer i vores sundhedsvæsen. Man kan bare skrive det dobbelte demografiske pres – så ved de fleste af jer nok, hvad der menes. Vi står heldigvis også over for store muligheder, og vi har alle forudsætninger for at være innovative. Vi har en stærk kombination af offentlige og private kompetencer, unikke sundhedsdata, høj tillid i samfundet og en tradition for samarbejde. Og det skal vi udnytte, når vi skal implementere alle de nye elementer i sundhedsreformen.
Skalering og implementering
På vores konference stod det klart, at det ikke nødvendigvis er ideer til innovative løsninger, der mangler i sundhedsvæsenet. Vi har allerede mange stærke innovationsmiljøer rundt om i landet, som vi i stedet skal værne om. Det, der mangler, er, at sundhedsvæsenet får bedre redskaber til at sikre, at de veldokumenterede innovationer, der skaber værdi, implementeres og skaleres bredt i sundhedsvæsenet.
Det kommer til at kræve et tæt samspil hele vejen rundt – fra klinikere, private virksomheder, offentlige myndigheder og patienter. Vi skal bruge sundhedsreformens muligheder for at skalere de gode, veldokumenterede løsninger, uden at vi glemmer forbindelsen til dem, der arbejder i klinikken.
Innovation kræver mange ideer – og tid til udvikling og afprøvning – for at finde de løsninger, der virkelig er brugbare og værdiskabende, om det så handler om innovative behandlinger eller nye organisatoriske løsninger og tilgange. Og det skal der skabes rammer for, hvis vi virkelig skal kunne sætte lid til innovation som noget, der styrker sundhedsvæsenet.
Drift og innovation hænger uløseligt sammen. Alt for ofte stopper de gode løsninger samtidig med, at projektmidlerne ophører. Her håber vi, at Nationalt Center for Sundhedsinnovation kan være den motor, som fremmer skaleringen af de veldokumenterede løsninger. Men vi lykkes ikke med driften, hvis vi ikke løbende samler op, lærer, skaber overblik og deler erfaringer, så vi kan forbedre det eksisterende og implementere nye og bedre løsninger. Her kan det nye sundhedsinnovationsindeks blive en mulighed for at måle på – og skabe opmærksomhed omkring – hvordan det går fremad med at optage innovation i sundhedsvæsenet. At få mere innovation i sundhedsvæsenet er en kompleks opgave. Det er samtidig en kerneopgave, hvis vi vil have et robust og fremtidssikret sundhedsvæsen i Danmark.
Selvom vi ikke er enige om alting, så er vi enige om, at innovation bliver helt centralt for fremtiden. Det er ikke et ’nice to have’ – det er et ’need to have’ i et moderne sundhedsvæsen. Derfor skal vi fastholde fokus på det.