Gå til indhold

Helt uforsvarligt at give fri adgang til at indføre lægemidler fra tredjelande

Ændrede regler om indførsel af lægemidler vil underminere patientsikkerheden
Lægeforeningen mener, at ændringerne i det fremsendte udkast til bekendtgørelse udgør en alvorlig trussel imod patientsikkerheden og vil medføre væsentlige omkostninger for sundhedsvæsenet. Ændringerne sender desuden et helt forkert signal til befolkningen.

Lægeforeningen mener derfor, at den forslåede ændring af bekendtgørelse om privates indførsel af lægemidler til mennesker og dyr ikke bør gennemføres, men at de gældende begrænsninger i adgangen for privatpersoner til at indføre lægemidler fra tredjelande bør opretholdes.

Forsendelse af ukontrollerede lægemidler fra tredjelande indebærer alvorlige risici
Af § 6 i den gældende bekendtgørelse om privatpersoners indførsel af lægemidler fremgår det, at privatpersoner alene kan indføre lægemidler pr. post o.l. til eget forbrug fra lande, som er medlem af Den Europæiske Union eller omfattet af EØS-aftalen. Med forslaget åbnes der for, at borgere i Danmark kan få tilsendt lægemidler fra alle verdens lande.

Hvis ændringen gennemføres, undermineres den patientbeskyttelse, der bygger på, at alle lægemiddelpakninger, der forhandles i EU, er steriliserede og scannes mod en database ved udlevering, så ikke-godkendte pakninger automatisk afvises. Derved går udkastet til ny bekendtgørelse direkte imod den store fælleseuropæiske indsats, der gennem mange år har været for at sikre, at Danmark og de øvrige EU- og EØS-lande kan holde forfalskede lægemidler ude af den legale forsyningskæde, så de ikke udleveres til borgerne.

Hvis indførsel af lægemidler sker uden for den legale forsyningskæde og EU/EØS’ velafprøvede kontrol- og sporbarhedssystemer, kan indhold, styrker, mærkning og brugsvejledning ikke sikres i praksis. Risikoen for at mod-tage forfalskede, virkningsløse eller direkte skadelige præparater øges væsentligt, hvis borgere frit kan bestille lægemidler fra lande som fx Kina, Mexico eller Thailand. 

Med den forslåede ændring placeres ansvaret hos patienten for at vurdere ægthed, om det er det rette lægemiddel, den rigtige dosis, om lægemidlet er korrekt mærket, og om der overhovedet er et behandlingsbehov. Det ansvar bør patienten aldrig have. Konsekvensen vil være øget risiko for overdosering, interaktioner mellem lægemidler og anden fejlmedicinering, og sundhedsvæsenet vil alt andet lige opleve flere bivirkningssager og indlæggelser som følge deraf. Ophævelse af forbud mod indførsel af lægemidler ved forsendelse fra tredjelande er derfor ikke foreneligt med god patientsikkerhed, ligesom ophævelse af kontrol kan medføre øgede udgifter i sundhedsvæsenet.

Lægeforeningen hæfter sig desuden ved, at det ifølge bekendtgørelsesudkastet er en betingelse for, at indførsel lovligt kan finde sted, at der er tale om “produkter, der er solgt lovligt til privatpersonen i det land, hvor de er købt”. Det er svært at forestille sig, hvordan borgeren skal kunne kontrollere dette, og det vil på ingen måde være en sikkerhed for, at de lægemidler, borgeren indfører, er sikre at anvende.

Farligt at åbne for at medbringe ubegrænsede mængder lægemidler fra tredjelande 
Af § 4, stk. 2, i den gældende bekendtgørelse fremgår det, at der fra lande, der ikke er medlem af EU eller omfattet af EØS-aftalen, højest må medbringes lægemidler til tre måneders forbrug ved indrejse til Danmark. Med udkastet til bekendtgørelse ophæves denne begrænsning i adgangen til at indføre lægemidler ved indrejse.

Det er Lægeforeningens vurdering, at bekendtgørelsen sender et helt forkert signal: At det er uproblematisk at medbringe store mængder lægemidler ved indrejse fra lande uden for EU/EØS – lande med helt andre standarder og kontrolkrav end de europæiske.

Hvis den generelle tremånedersgrænse bortfalder, legaliseres indførsel af større mængder ukontrollerede og potentielt sundhedsskadelige lægemidler ved indrejse. Desuden sender legaliseringen et signal om, at det ikke længere er forbundet med risici at indtage sådanne lægemidler. De restriktioner og krav, der gælder for håndtering af lægemidler i Danmark, EU og EØS, har vi af gode grunde, og at lovliggøre og normalisere lettere omgang med disse vil være en fejltagelse.

Lægeforeningen anbefaler, at den nuværende bekendtgørelse fastholdes
Det fremsendte forslag til bekendtgørelse vil således være til skade for patientsikkerheden og medføre betydelige omkostninger for sundhedsvæsenet. 

Derfor har Lægeforeningen også tidligere frarådet disse ændringer samstemmigt med Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Lægemiddelindustriforeningen, Danmarks Apotekerforening, Medicoindustriforeningen, Pharmadanmark og FOA. Indenrigs- og sundhedsministeren har endda selv advaret imod at købe medicin andre steder end på apoteket og fra godkendte hjemmesider. Derfor undrer Lægeforeningen sig over, at ministeriet nu søger at lovliggøre, hvad ministeren selv advarer imod. Lægeforeningen er desuden ikke bekendt med nogle EU-medlemslande eller lande omfattet af EØS-aftalen, der tillader så vidtgående adgang for privatpersoner til at indføre lægemidler. Det gælder både forsendelse fra lande uden for EU/EØS og mængdebegrænsning for medbragt indførsel.

Lægeforeningen advarer på det kraftigste imod at gennemføre en risikofyldt ændring, der udspringer af et besparelsesønske, men som vil ske på patient-sikkerhedens bekostning. Et kortsigtet – og relativt lille – fald i antallet af statslige årsværk kan ikke opveje de langsigtede omkostninger ved fejlmedicinering mv., når patienten overlades til selv at vurdere kvalitet og anvendelse af lægemidler uden for de kontrollerede kanaler.


Med venlig hilsen
 
Camilla Noelle Rathcke
Formand for Lægeforeningen