Gå til indhold

Sikker datadeling med Health Hub

Almen praksis Health Hub skal understøtte og fremtidssikre datadeling i almen praksis.

For at almen praksis kan behandle patienter og være en integreret del af det danske sundhedsvæsen, er det stillet som krav til den praktiserende læge i sundhedsloven og i overenskomstaftalerne mellem Praktiserende Lægers organisation PLO og Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN), at data skal deles til relevante formål og med patienten selv. Med data menes alle typer oplysninger, som læge og klinikpersonale registrerer i journalsystemet som led i patientbehandling, fx ordinationer (medicin), diagnoser, resultater fra laboratorieprøver, henvisninger, aftaler, journalnotater mv.

For at de praktiserende læger kan foretage en sikker og effektiv datadeling, har PLO, på vegne af medlemmerne, valgt at indgå aftale med leverandøren Primær Sektorens Leverandørs Serviceplatform (PLSP A/S) om etablering af en Almen praksis Health Hub, der har som formål at understøtte og fremtidssikre en sådan datadeling.

Du kan læse mere om infrastrukturen hos PLSP A/S

Forpligtigelse til datadeling i almen praksis

Health Hub er obligatorisk at anvende for almen praksis via overenskomst (Aftale25). Der er således tale om behandlingsaktiviteter på nationalt niveau. Således vil behandlingen omfatte alle personer, der er behandlet i almen praksis i Danmark.

Health Hub leverer en sikker og formålsbestemt deling af data fra almen praksis til legitime modtagere.

Health Hubs behandlingsaktiviteter relaterer sig i denne første udgave til:

  1. Synkroniseringen af data (spejling) mellem lægepraksissystemleverandørerne og PLSP, således af Health Hub kan etableres.
  2. Adgang til udvalgte data fra Health Hub i) til patienten selv i Min Læge appen og på Sundhed.dk og ii) til primær patientbehandling ved opslag i Health Hub, jf. § 42a i sundhedsloven. Opslag kan foretages i almen praksis eller hos andre sundhedspersoner, fx på et sygehus via sundhedsjournalen.
  3. Videregivelse af data fra Health Hub til den fælles digitale infrastruktur hos Sundhedsdatastyrelsen, jf. §193b i sundhedsloven, jf. bekendtgørelse 2025/131 om drift m.v. af den fælles digitale infrastruktur. Videregivelse af data til Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut (tidligere RKKP), der drifter kliniske kvalitetsdatabaser vedr. lovpligtige indberetninger til, jf. § 196, stk. 2 i sundhedsloven.
    Health Hub vil over tid blive udvidet med nye formålsbestemte delinger, herunder anvendelse af data til kvalitetsarbejde og data tilbage til almen praksis til patientbehandling og administrative formål. 
    PLO vedligeholder en samlet oversigt over de formålsbestemte datadelinger på vegne af de dataansvarlige (almen praksis).

PLO’s forvaltning af Health Hub og bistand til almen praksis

PLO varetager forvaltningen af Health Hub på vegne af PLO’s medlemmer, hvilket også er præciseret i databehandleraftalerne mellem almen praksis og deres leverandører af lægepraksissystemer.

Forvaltningen indebærer bl.a.:

  • rådgivning til almen praksis, leverandører og modtagere af data fra Health Hub
  • udarbejdelse af databehandleraftaler mellem klinikken og dennes leverandører samt underleverandør, hvor de nødvendige instrukser og krav til bl.a. sikkerhed fremgår
  • løbende opdatering af almen praksis privatlivspolitikker og fortegnelser mv. som led i overholdelse af kravene i GDPR vedr. Health Hub
  • foretage løbende opdatering af klinikkens konsekvensanalyse (DPIA) og risikovurdering jf. krav fra Datatilsynet
  • gennemføre årligt tilsyn (dvs. på vegne af medlemmerne) med systemleverandører til almen praksis samt sikre at systemlevandører og PLSP går tilsyn på udvalgte underleverandører. Dette for at sikre at den dataansvarlige (ejer af almen praksis/klinikejer) løbende fører kontrol med sine databehandlere og underdatabehandlere. 

OBS: Husk at hente din dokumentation her!  Som ejer af almen praksis (klinikejer) er du forpligtet til at udarbejde og vedligeholde relevant dokumentation vedr.  Health Hub efter krav i GDPR.

PLO er i gang med at få udarbejdet dokumentationspakke. Vi orienterer via PLO'rientering, når det er klart.   

Finansiering

Finansieringen af infrastrukturen i Health Hub er delt i et opkoblingsbidrag og en betaling for hver formålsbestemt datadeling (integration) fra Health Hub.

Opkoblingsbidraget dækker systemhusets integrationer til Health Hub og betales af almen praksis som en del af betalingen for lægepraksissystemet.

Det formålsbestemte bidrag finansieres nationalt, bl.a. via aftaler med PLO. Det kan være faste midler forhandlet vedr. overenskomsten eller nationale puljemidler.

Organiseringen

PLO’s digitaliseringsudvalg har mandat til at give instrukser til leverandørerne, herunder PLSP,  om videregivelser mv., og hvor der er en klar sondring mellem håndteringen af i) lovpligtige videregivelser (dvs. videregivelser, som samtlige praktiserende læger er forpligtet til at foretage), og ii) øvrige videregivelser, hvor formålet er fx patientbehandling.

Forud for evt. nye og fremtidige datadelinger via Health Hub udarbejdes risikovurderinger, evt. DPIA og databehandleraftaler samt tilhørende GDPR-dokumenter for almen praksis opdateres, som hver enkel dataansvarlig (den enkelte almene praksis/klinikejer) skal godkende.

Disse opgaver vil også blive forvaltet af PLO på vegne af alle PLO’s medlemmer, herunder med orientering til PLO´s medlemmer. Det bemærkes, at PLO desuden altid foreligger til PLO’s digitaliseringsudvalg beslutninger vedr. nye datadelinger mv. 


November 2025