Er du syg eller skal du på barsel?
PLO's Administrationsudvalg træder til med økonomisk refusion, hvis du eller din ansatte læge bliver syg eller skal på orlov. PLO har også en række tilbud til medlemmer, der er udbrændte og/eller kriseramte.
Som medlem af PLO kan du søge Administrationsudvalget om økonomisk støtte, hvis du eller en ansat læge:
- bliver syg (lægevikarer og vagtlæger er også omfattet)
- skal på barsel
- har brug for at tage plejeorlov
- har brug for sorgorlov
Som praktiserende læge og ansat PLO-medlem kan du få økonomisk kompensation under barsel 40 hverdage før termin og maksimalt 130 hverdage efter fødslen (inden for barnets første leveår). Ved adoption kan du få kompensation i 130 hverdage efter modtagelsen af barnet.
Der er mulighed for at få økonomisk kompensation, hvis du afholder fædreorlov i maksimalt 70 hverdage efter fødsel (inden for barnets første leveår).
>>>>>>
OBS JUNI 2025
Grundet nyt IT-system har systemet været lukket for fraværsregistrering fra 4. juni til og med 23. juni 2025. Det er nu åbent igen. Næste ansøgningsfrist er 5. juli 2025. På grund af lukningen dispenserer vi for fristen. Det betyder, at fravær for maj 2025 kan registreres frem til 5. august 2025.
Vi tilstræber, at udbetaling af fraværshjælp medio juli vil finde sted som vanligt, men vi håber på lidt tålmodighed, også i forhold til spørgsmål til sagsbehandlingen.
>>>>>>
Sådan gør du
- Log på 'Min side' og klik ind under 'Refusion'
- Registrér fraværet og indsend ansøgningen om refusion senest den 5. i 2. kalendermåned efter, fraværet har fundet sted.
- Når Administrationsudvalget har behandlet din ansøgning, vil du modtage svar på mail.
Det er nemt, men bliver du i tvivl, så se vejledning og regler i boksen her på siden.
Du kan også kontakte Administrationsudvalgets sekretariat på telefon: 3544 8390 eller adm.plo@dadl.dk). Find træffetider i boksen her på siden.
Har du afgivet ophørsmeddelelse over for regionen med forkortet varsel på 1 måned, skal du være opmærksom på, at udbetalingen fra Administrationsudvalget ophører samtidig med datoen for praksisophør.
I denne situation vil du som virksomhedsejer fortsat have en række omkostninger forbundet med praksispersonale m.v. I den forbindelse henvises du til at kontakte PLA.
Bemærk, at der kan være krav om dokumentation i forbindelse med ansøgning om refusion. Disse fremgår af §14 i Regler for udbetaling ved fravær.