Er du syg eller skal du på barsel?
PLO's Administrationsudvalg træder til med økonomisk kompensation, hvis du eller din ansatte læge bliver syg eller skal på barsel. PLO har også en række tilbud til medlemmer, der er udbrændte og/eller kriseramte.
Som medlem af PLO kan du søge Administrationsudvalget om økonomisk støtte, hvis du eller en ansat læge:
- bliver syg (lægevikarer og vagtlæger er også omfattet)
- skal på barsel
- har brug for at tage plejeorlov
- har brug for sorgorlov
Som praktiserende læge og ansat PLO-medlem kan du få økonomisk kompensation under barsel 40 hverdage før termin og maksimalt 130 hverdage efter fødslen (inden for barnets første leveår). Ved adoption kan du få kompensation i 130 hverdage efter modtagelsen af barnet.
Der er mulighed for at få økonomisk kompensation, hvis du afholder fædreorlov i maksimalt 70 hverdage efter fødsel (inden for barnets første leveår).
Sådan gør du
Du logger på 'Min side', hvor du skal registrere dit fravær og indsende din ansøgning om refusion senest den 5. i 2. kalendermåned, efter fraværet har fundet sted. Det er nemt, men bliver du i tvivl, er der hjælp at hente i vejledninger, regler og hos Administrationsudvalgets sekretariat (telefon: 3544 8390), som kan hjælpe.
Når Administrationsudvalget har behandlet din ansøgning, vil du modtage svar på mail.
>>>>>>
OBS JUNI 2015
Grundet nyt IT-system er fraværsregistrering lukket fra 4. juni til og med 23. juni 2025.
Af samme grund vil der blive dispenseret fra de sædvanlige frister for registrering af fravær i april og maj. Vi tilstræber, at udbetaling af fraværshjælp medio juni og medio juli vil finde sted som vanligt, men håber på lidt tålmodighed, også i forhold til spørgsmål til sagsbehandlingen.
Hvis du har brug for fraværshjælp og ikke kan få det registeret i den periode, hvor systemet er lukket, så vil du kunne registrere det, når systemet åbner.
Vi ser frem til en ny og forhåbentlig nemmere selvbetjeningsløsning, der er del af det nye system.
>>>>>>
Har du afgivet ophørsmeddelelse over for regionen med forkortet varsel på 1 måned, skal du være opmærksom på, at udbetalingen fra Administrationsudvalget ophører samtidig med datoen for praksisophør.
I denne situation vil du som virksomhedsejer fortsat have en række omkostninger forbundet med praksispersonale m.v. I den forbindelse henvises du til at kontakte PLA.
Bemærk, at der kan være krav om dokumentation i forbindelse med ansøgning om refusion. Disse fremgår af §14 i Regler for udbetaling ved fravær.