Min Læge-appen
Appen Min Læge giver danskerne mobil adgang til egen læge og overenskomstaftalte ydelser som fx konsultation via video.
PLO og Indenrigs- og Sundhedsministeriet står bag appen Min Læge, som bruges af flere end 2,5 millioner borgere i Danmark.
Har du ikke selv downloadet Min Læge-appen endnu, kan du gøre det her:
Med Min Læge-appen kan borgeren bl.a. skrive til egen læge/afholde videokonsultation, tjekke henvisninger til andre dele af sundhedsvæsenet og holde styr på aftaler på tværs af sundhedsvæsenet. Appen giver også den enkelte patient adgang til egne oplysninger om bl.a. vaccinationer og kroniske diagnoser.
Denne hjemmeside beskriver overfor borgerne, hvad de finder i Min Læge-appen:
Min Læge-appens hjemmeside (minlægeapp.dk)
PLO, Primærsektorens Leverandør Service (PLSP), MedCom, systemhusene, Sundhedsministeriet og Sundhedsdatastyrelsen samt Danske Regioner.
Virksomheden Trifork hjælper til med at kode og designe appen. Deres engagement kan du læse mere om her:
My doctor app (trifork.com)
Hvis klinikken har spørgsmål eller oplever problemer med appen, skal man kontakte sit systemhus og få hjælp.
Hvis patienterne oplever problemer med appen, skal patienten kontakte sundhed.dk (email: info@sundhed.dk telefon: 44 22 20 80), så klinikken ikke skal bruge tid på eventuelt tekniske problemer. Kontaktoplysninger fremgår også af appen under menupunktet ”Support”.
Support til videokonsultationer
PLO oplever en stor efterspørgsel fra klinikkerne om, at de ønsker hjælp ved opstart af brugen af videokonsultationer i Min Læge appen. Langt de fleste henvendelser drejer sig om hjælp til installation og opsætning af kamera og mikrofon i klinikken.
Vi opfordrer medlemmerne til at kontakte de regionale datakonsulenter, hvis der i klinikken opstår problemer med brugen af videokonsultation.
Kontaktinformationer til datakonsulenter i hver region fremgår her:
Datakonsulenterne kan træffes mellem kl. 08.00 og kl. 16.00 mandag til fredag.
PLO har foretaget en rundspørge, hvor syv klinikker er blevet valgt ud, da disse klinikker har flest patienter, som bruger Min Læge-appen. PLO ville undersøge, hvad netop disse klinikker har gjort for at få deres patienter til at bruge appen. Af rundspørgen er der udsprunget en række råd til at få patienterne til at bruge appen.
De fem gode råd er som følger:
- Introducér appen under en fysisk konsultation ved kort at fortælle patienten hvilke funktioner, der er i appen. Fx at man kan se udvalgte prøvesvar, se sine vaccinationer samt have e-konsultationer med sin læge.
- Introducér patienten for muligheden for videokonsultationer.
- Reklamér for Min Læge-appen på klinikkens hjemmeside og praksisskærme.
- Introducér personalet i klinikken for appen og dens funktioner. Klæd evt. sekretæren og sygeplejersken på, så de kan hjælpe patienterne med at få appen op at køre, når de henvender sig pr. telefon eller i skranken.
- Hæng plakater op og læg foldere om Min Læge-appen i klinikkens venteværelse. I kan printe selv - find link længere nede - eller bestille hos PLO ved at skrive en mail eller ringe. Husk også, at I kan nævne appen på telefonen, når patienterne er i kø. I kan også reklamerer for Min Læge-appen på jeres hjemmeside - her kan I også bruge billederne, I kan hente, via linket nederst. Link også gerne til minlaegeapp.dk, hvor patienterne kan læse mere om Min Læge appen.
Download billeder, flyer og plakat til din praksis her
Vi vil gerne sende dig plakater og postkort!
Skriv til plo@dadl.dk og få tilsendt plakater og postkort gratis, som du kan hænge op/have liggende i klinikken.
Alle lægepraksissystemer i almen praksis er koblet til Min Læge-appen, men systemerne understøtter funktionerne i appen på forskellig vis.
PLO samarbejder løbende med alle leverandører for at forbedre integrationerne og funktionaliteten, og kortlægningen vil løbende blive opdateret her på siden.
Herunder kan du få et overblik over, hvilke funktioner dit lægepraksissystem understøtter i Min Læge appen. Lægesystemerne angiver selv farvemarkeringen grøn (understøtter), gul (understøtter delvist) og rød (understøtter ikke).
Tjekliste - Lægepraksissystemer, november 2024 (pdf)
Er man uenig i en farve eller oplever, at funktioner ikke virker på trods af farvemarkeringen, kan man skrive til esl.plo@dadl.dk.
Her kan du downloade et ark, som uddyber flere af tjeklistens punkter.
Uddybning af tjekliste - Lægepraksissystemer, november 2024 (pdf)
Du kan følge linket herunder og læse de flere af de typiske spørgsmål, vi får, og de svar vi giver om Min Læge appen herunder:
Spørgsmål og svar om Min Læge-appen (læger.dk)
Du kan læse mere om Min Læge-appen på appens hjemmeside. Hjemmesiden er målrettet borgere, der er brugere af appen.
Min Læge-appen (minlaegeapp.dk)
For at gøre Min Læge-appen og appens hjemmeside tilgængelige for alle understøttes både appen og hjemmesiden af hjælpefunktioner til voiceover og tastaturjustering af skrift- og visningsstørrelser.
Appens tilgængelighedserklæring:
Tilgængelighedserklæring (minlaegeapp.dk)
Siden opdateret november 2024.