Gå til indhold

IT i almen praksis - gode råd til dig, der er ny klinikejer

Hvis du overtager en lægeklinik, vil du typisk også overtage IT- og telefonsystem fra din forgænger. Nogle gange måske i en lidt ældre udgave. Det er en god ide at bruge noget tid på at sætte sig ind i de muligheder, der er på markedet.

Det er en erfaring i vores og andre brancher, at det kan være dyrt at spare på IT.

De penge, du måske sparer på billige (og dårlige) løsninger, bruges måske igen i tid og bøvl og øgede udgifter til personale. Tænk IT ind i de behov, du har i dagligdagen.

Inden du beslutter dig for valg af IT, så prøv først at tænke på arbejdsgangene i din klinik, fx:

  • Hvem gør hvad – læger og personale?
  • Hvordan får vores patienter kontakt med os?
  • Hvordan kommunikerer vi internt?

Og vælg så IT efter netop dine behov og arbejdsgange.

Det er også vigtigt at være opmærksom på databeskyttelse (GDPR), som gælder alle persondata – også elektronisk opbevaring af data om personale.

GDPR i almen praksis (læger.dk)

IT-systemer

Alle klinikker har behov for et elektronisk journalsystem, de leveres af en række leverandører. Her kan f.eks. nævnes:

Telefonsystemer leveres af mange leverandører. F.eks.:

Et intranet kan bruges til mange ”interne” opgaver i klinikker, såsom dokumentopbevaring, instrukser, personalemappe mv.

Der findes flere løsninger på markedet.