Redskaber og hjælp til at styrke arbejdsmiljøet
Som arbejdsmiljørepræsentant (AMiR) og tillidsrepræsentant (TR) kan du være med til at at styrke arbejdsmiljøet for yngre læger og dine øvrige kolleger på arbejdspladsen. Få inspiration til, hvordan I kan sætte fokus på det gode arbejdsmiljø og se, hvor I kan hente mere hjælp.
Styrk arbejdsmiljøet - inspiration til at sætte fokus på et godt arbejdsmiljø
Du kan finde massser af materiale, råd og vejledning om det psykiske arbejdsmiljø hos både Arbejdstilsynet og Branche fællesskab Arbejdsmiljø (BFA).
Læs fx om stress, mobning, social kapital, trivsel med mere.
Læs mere:
Arbejdstilsynet: Om psykisk arbejdsmiljø
BFA: Godt psykisk arbejdsmiljø
Trivselspakken er en gratis værktøjskasse udarbejdet af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i samarbejde med Velliv Foreningen.
Med værktøjskassen får l viden om, hvad psykisk arbejdsmiljø er samt konkrete råd og inspiration til, hvordan I kan arbejde med det på jeres arbejdsplads.
Arbejdet tager udgangspunkt i seks faser og en gratis spørgeskemaundersøgelse om det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Her er en samling links, som alle handler om stress og forebyggelse af stress på arbejdspladsen.
Sundhedsstyrelsen - forebyggelse og tværgående indsatser:
Sundhedsstyrelsen pjece om langvarig stress (PDF fra 2007, men stadig relevant)
Information om stress fra arbejds- og miljømedicin i Gødstrup:
Regionshospitalet i Gjødstrup: Alt om stress
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø: Stress
Arbejdstilsynet:
Arbejdstilsynet: Sådan forebygges stress
Gode råd til ledere
Hvis du som arbejdsgiver ønsker at vide mere om, hvordan du bedst bistår en stresset medarbejder, kan du læse mere om det her:
Regionshospitalet Gødstrup: Leder for en stressramt medarbejder
Sundhedsstyrelsen 2025: Sådan kan du støtte medarbejdere med psykiske problemer (PDF)
Her finder du viden og værktøjer til at skabe et godt arbejdsmiljø, et balanceret arbejdsliv og gode vilkår for den mentale sundhed - uanset om du er ansat eller nøgleperson som fx TR eller AMiR.
BFA (Branche fællesskab Arbejdsmiljø)
BFA Velfærd og Offentlig Administration tilbyder gratis skræddersyede forløb, der hjælper ledere og tillidsvalgte med at skabe system og struktur i arbejdsmiljøarbejdet, igangsætte konkrete initiativer og styrke opmærksomheden på arbejdsmiljøet på tværs af organisationen.
Din arbejdsplads er forpligtet til at gennemføre en arbejdspladsvurdering - en APV - for at belyse arbejdsmiljøet.
En APV skal gennemføres minimum hvert tredje år, eller hvis der sker ændringer i arbejdet eller i den måde, arbejdet udføres på, som har betydning for arbejdsmiljøet.
Der skal også gennemføres en ny APV, hvis der sker markant stigning i sygefravær eller ændringer i andre indikatorer for arbejdsmiljø.
Husk, at I selv kan få indflydelse på, de spørgsmpål, der skal være i en del af jeres APV.
Alt om arbejdspladsvurdering (APV) - Arbejdstilsynets hjemmeside
Brug MED-udvalget til at forbedre arbejdsmiljøet på din afdeling/arbejdsplads.
MED-udvalget består af repræsentanter for medarbejderne og ledelsen. Det er her, at medarbejderne får medindflydelse og medbestemmelse på arbejdsmiljøet. Det er f.eks. typisk MED-udvalget, der gennemfører en arbejdspladsvurdering (APV).
Læs mere om MED-udvalg og se MED-aftale:
Regler og retningslinjer
Se Arbejdstilsynets regler og retningslinjer for det fysiske arbejdsmiljø og de særlige regler, der gælder for hospitaler og sygehuse:
Støjgner på hospitalet
Mere end halvdelen af dem, der arbejder i hospitalssektoren, oplever forstyrrende støj i mere end 1/4 af arbejdstiden. Godt hver tiende medarbejder oplever høj støj. Det viser tal fra 2018 fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA.
Arbejdsmedicinske klinikker undersøger sammenhæng mellem arbejdsmiljø og helbred
Arbejdsmedicinske klinikker er specialiserede afdelinger på sygehusene, der hjælper med at afklare, om symptomer skyldes arbejdsforhold samt rådgiver om forebyggelse og håndtering af arbejdsrelaterede helbredsproblemer.