Nyt system for patientklager fra 1. januar 2025
Den 1. januar 2025 trådte nye regler om patientklager i kraft. Det betyder, at klager, som patienten har indsendt efter 31. december 2024, i udgangspunktet bliver behandlet som en klage over det samlede forløb på behandlingsstedet. Kun i enkelte tilfælde vil klagen kunne rettes mod enkeltpersoner.
Bliver du involveret i en klage, kan du få juridisk og lægefaglig bistand i Lægeforeningen. Vi har mange års erfaring med at håndtere klagesager og kan hjælpe dig, uanset hvor du er i processen.
Og husk, at jo før du tager fat i os, desto bedre kan vi hjælpe dig.
Få hurtigt hjælp via Lægeforeningens app
Lægeforeningens jurister er klar til at hjælpe dig, hvis du bliver involveret i en klagesag. Appen giver dig et let overblik over klagesagens forløb og hvad, du skal gøre, hvis du får en klage.
Du kan ringe direkte til juristerne på 3544 8107.
Via appen kan du også skrive til os eller bede om at blive ringet op på et tidspunkt, der passer dig. Hent eller opdater appen her:
Hent eller opdater appen her:
For dig, der er leder på behandlingsstedet
Er du leder på et behandlingssted, som har fået en klage, anbefaler vi, at det er dig, der udtaler dig i sagen. Som leder bør du være særligt opmærksom på, at din udtalelse kan have stor betydning for læger, der har været involveret i behandlingsforløbet. En god og oplysende ledelsesudtalelse kan også være afgørende for, at sagen ikke afgøres med kritik og dermed senere kan rettes mod enkeltpersoner.
Se trin-for-trin-vejledning til dig, der er leder på behandlingsstedet
Få hjælp ved klage rettet mod dig som autoriseret sundhedsperson
En klage kan være rettet mod dig som læge og autoriseret sundhedsperson. Klagen kan handle om den behandling, patienten fik, eller om tavshedspligt, journalføring eller en lægeerklæring.
Se vores trin-for-trin-vejledning og få hjælp til din udtalelse
Få lægefaglig sparring fra en kollega
Skal du udtale dig i en klagesag, kan du få lægefaglig sparring på din udtalelse, så du sikrer dig, at du får beskrevet alle væsentlige elementer. Lægeforeningens Lægeansvarsudvalg er vant til i samarbejde med Lægeforeningens jurister at give faglig sparring i klagesager. De kan ofte få øje på vinkler omkring arbejdstilrettelæggelse, regionale forhold eller andet, der er relevant at få belyst.
Når du har en igangværende sag, kan Lægeforeningens jurister hjælpe med at formidle kontakt til Lægeansvarsudvalget.
Kom med til gratis webinar om det nye klagesagssystem
Hvad gør du, hvis du får en klage? Det kan du få svar på til to gratis webinarer i marts og juni. Du vil blive introduceret til Lægeforeningens tilbud om hjælp i klagesager og høre, hvordan Lægeansvarsudvalget rådgiver kolleger, der har fået en klage.