Gå til indhold

Klinikvisning: Sådan ser og redigerer du klinikkens oplysninger i Min Læge-appen

Klinikvisning i Klinik+ i dit lægepraksissystem åbner op for muligheden for at se klinikkens oplysninger, som fremgår af Min Læge-appen. Her kan du læse mere om, hvordan du få adgang til oplysningerne samt læse en vejledning til, hvorhenne i lægepraksissystemet, du kan redigere oplysningerne.

Klinikvisning gør det nemmere at se klinikkens oplysninger, som fremgår af Min Læge-appen over for patienter tilknyttet klinikken. Dertil fremgår af denne side vejledninger til, hvorhenne i lægepraksissystemerne klinikker kan redigere oplysningerne.

Muligheden for at tilgå Klinikvisning sker via samtykke i webappen Klinikvisning i Klinik+ i klinikkens lægepraksissystem. Hvis du er i tvivl om, hvor du finder Klinik+ i klinikkens lægepraksissystem, kan du se det på siden om Klinik+:

Klinik+ (plo.dk)

Du finder Klinikvisnings logo nederst på denne side.

Når samtykke er givet, kan lægen/personalet se løsningen i egen Min Læge App. Samtykke til at kunne tilgå løsningen i egen Min Læge App for både praktiserende læger og personale er sat til en periode på ét år. Derfor bør klinikken være opmærksom på dette i forbindelse med fx personales ophør i klinikken. 

Klinikvisning vil blive udviklet over tid. Klinikvisning indeholder for nu en visning af: 

  • Klinikkens detaljeside med bl.a. info om klinikkens adresse, telefonnummer og lignende.
  • Oplysning om eventuelt nuværende ferieafløser. Det er kun muligt at se eventuelt nuværende afløser,
    selvom der skulle være én eller flere kommende afløsere. 

Du kan i følgende vejledning fra januar 2025 se skærmbilleder i en Min Læge App, der viser Klinikvisning:

Klinikvisning: Vejledning med skærmbilleder (pdf) - januar 2025

I en kommende udvikling af Klinikvisning, er det en ambition, at klinikken kan se "bookingsflowet"/egne konsultationstyper. For nu kan klinikken kontakte lægepraksissystemet for hjælp til redigering af dette. 

PLO har efterspurgt og fået nedenstående vejledninger fra lægepraksissystemerne. De indeholder oplysninger om hvorhenne i klinikkens lægepraksissystem, klinikken redigerer de redigerbare oplysninger. 

Det er ikke muligt at redigere teksten under overskrifterne "tidsbestilling", "e-konsultationer" og "videokonsultationer". Ligesom det altid vil fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. Der kan dog tilføjes flere åbningstider, som kan afspejle klinikkens reelle åbningstider med fx oplysning om, hvilken dag på ugen, der er længere åbent.  

Der kan gå omkring et døgn fra, at klinikken redigerer sine oplysninger i lægepraksissystemet til, at de slår igennem i patienternes Min Læge App samt kan ses via Klinikvisningsløsningen. 

Vælg dit lægepraksissystem for at finde vejledning

 

Datatype, der vises i Min Læge-appen

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen med udstilling i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres og/eller fx guide

Kontaktoplysninger – Herunder adresse, telefonnummer, link til klinikkens hjemmeside (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Det skal tilføjes/redigeres direkte i Klinik+ 

I øverste menulinje tryk på k+ -->

Åbningstider

OBS: Det vil altid fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. 

Uddybende åbningstider skal tilføjes/redigeres under FriFerie i Klinik+. 

I øverste menulinje tryk på k+ -->

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Det skal tilføjes/redigeres i Clinea. 

Kontakt evt. Clinea for hjælp. 

Konsultationstyper

Menu --> Systemmanager --> E-moduler --> E-tidstyper --> Her er oversigten over hvad patienten kan booke samt længden. Man kan trykke Ny eller Ret, efter vil man kunne rette beskrivelsen, længden, besked til patient ved booking af denne type, samt evt. accept af denne besked, hvilke kalendere denne type skal kunne bookes i.

https://manual.egclinea.dk/index.html?e-tidsbestilling_e-tidstyper.htm

Ansatte medarbejdere

Det skal tilføjes/redigeres direkte i Klinik+

I øverste menulinje tryk på k+ -->

FriFerie

Det skal tilføjes/redigeres direkte i Klinik+

I øverste menulinje tryk på k+ -->

EG Clineas support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. EG Clineas support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 72602610
mail: support.healthcare@eg.dk

 

Datatype, der vises i Min Læge-appen

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen, der vises i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres  og/eller fx guide

Kontaktoplysninger – Herunder adresse, telefonnummer, link til klinikkens hjemmeside (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Adresse, telefonnummer: Under menupunktet Kartoteker --> Klinik

 

 

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?klinikoplysninger.html

 

 

 

Åbningstider

OBS: Det vil altid fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. 

Uddybende åbningstider tilføjes/redigeres således: Klinik+ --> PLO FriFerie --> Åbningstider

 

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Ikke relevant. Dette styres i forbindelse med konsultationstyper.

 

 

 

Konsultationstyper

Aftalekalender indstillinger -->  Online

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?online---konsultationstyper.html

Ansatte medarbejdere

Under menupunktet Kartoteker --> Brugere

 

Brugeropsætning for MLA: Opsætning --> Patientkommunikation --> Behandlere

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?behandlere_2.html

FriFerie

PLO Fri Ferie: Klinik+ --> PLO Fri Ferie

eller

Aftalekalender indstillinger --> Ferie

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?ferielukket-i-klinikken.html

Herunder uddybes mulighederne for at ændre på fx konsultationstyperne, som patienterne kan vælge i Min Læge-appen. 

Datatype, der vises i Min Læge-appen i forbindelse med patientens booking af aftaler.

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen, der vises i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres  og/eller fx guide

Hvordan omdøber og tilføjer jeg konsultationstyper?

Gå til menupunktet indstillinger i øverste højre hjørne af Aftalekalenderen og vælg menupunktet 'ONLINE'.

Bemærk! For at patienter kan booke konsultationstypen, skal det først tilvælges på en periode i kalenderen, at der skal kunne bookes tider i perioden online, og at den pågældende konsultationstype kan vælges.

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?online---konsultationstyper.html

Hvordan taster jeg tidsrum og medarbejdere, som patienterne kan vælge imellem?

Under menupunktet 'OPSÆTNING' foregår al opsætning mht. perioder og aftaletyper af nyoprettede og eksisterende kalendere.

Det tilvælges på hver enkelt periode i kalenderen, om der skal kunne bookes tider i perioden online. Perioder, som kan bookes online, markeres med et ikon, der ligner et blåt a.

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?online-booking.html

Kan jeg gruppere konsultationstyper? Fx lave en kategori, der henvender sig til gravide, hvorefter der står fx 8-ugers undersøgelse, 25-ugers undersøgelse osv.?

Det er ikke muligt at gruppere konsultationstyper.

 

Hvordan laver jeg en videokonsultation som selvstændig konsultationstype? Hvordan kan jeg beskrive hvilke henvendelser, der egner sig til videokonsultationer? Kan jeg knytte videokonsultation til specifikke konsultationstyper som en mulighed?
Hvordan kan jeg se i mit lægepraksissystem, at patienten har booket en videokonsultation?

Hvordan laver jeg en videokonsultation som selvstændig konsultationstype? 
Hvis navnet på aftale- eller konsultationstypen indeholder ordet 'video', vil aftalen blive vist som en videokonsultation i Min Læge appen for patienten. Det er derfor op til klinikken om de én selvstændig konsultationstype for videokonsultation eller om der skal være forskellige typer.

Hvordan kan jeg beskrive hvilke henvendelser, der egner sig til videokonsultationer? 
I opsætningen af online konsultationstyper kan klinikken angive en besked omkring konsultationstypen. Denne besked vises som en rød informationstekst, når patienten har valgt dato og tidspunkt. 

Hvordan kan jeg se i mit lægepraksissystem, at patienten har booket en videokonsultation?
Konsultationstypen fremgår af tidsbestillingen og dermed bliver ordet "Video" også en del af beskrivelsen på aftalen.

https://manual-winplc.eghealthcare.dk/index.html?online---konsultationstyper.html

Kan jeg vælge, om det skal være tidsbestilling/årsag eller medarbejdere, som er det første patienten vælger mellem? Hvis ja, hvordan? Hvis nej, hvad gælder så?

Det er kun muligt at vælge ud fra medarbejder.

 

     

WinPLC's support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. WinPLC's support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 72602965
mail: support.winplc@eg.dk 

 

Datatype, der vises i Min Læge-appen

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen med udstilling i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres og/eller fx guide

Kontaktoplysninger – Herunder adresse, telefonnummer, link til klinikkens hjemmeside (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Det synkroniseres fra "klinikopsætning".

Vedligehold --> andet --> klinikker

Åbningstider

OBS: Det vil altid fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. 

Uddybende åbningstider skal tilføjes/redigeres under FriFerie i Klinik+. 

 

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Det synkroniseres fra "klinikopsætning".

Aftaletyper hentes fra tidsbestilling.

Vedligehold --> andet --> klinikker --> flere funktioner --> ePortal

 

Tidsbestilling --> aftaletyper

Konsultationstyper

Aftaletyper hentes fra tidsbestilling

Tidsbestilling --> aftaletyper

Ansatte medarbejdere

Vedligehold --> brugere

Vedligehold --> brugere

FriFerie

Via Klinik+

Onlineoplag --> Klinik+ --> PLO Fri Ferie

XMO's support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. XMO's support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 88168791
E-mail:
xmo.support@cgm-dk.cgm.com 

 Bemærk: Fotos ses bedst på computer. 

Datatype, der vises i Min Læge-appen

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen, der vises i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres og/eller fx guide

Kontaktoplysninger – Herunder adresse, telefonnummer, link til klinikkens hjemmeside (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)



 

Gå til systemindstillinger --> Vælg installationsoplysninger --> ret oplysninger og klik Ok

Åbningstider

OBS: Det vil altid fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. 

Uddybende åbningstider skal tilføjes/redigeres som vist på skærmbillederne herunder.


Klik på vedligehold --> vælg Min læge app --> vælg Åbningstider --> indtast eller ret oplysninger og klik Ok

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Tid samme dag.

 


 

 

Klik på systemfunktioner --> indstillinger --> systemindstillinger --> vælg fanen Internetmodul--> Ving af i ’Klinikken tilbyder ’Tid samme dag’ booking’ 

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Om klinikken tilbyder emailkonsultation ligger på brugerne. 
Novax har lavet det sådan, at hvis en bruger har ferie i sin kalender, så fjerner vi automatisk, at brugeren tilbyder E-mailkonsultation, Novax slår det til igen, når brugerens ferie er slut. 

 


Klik på systemfunktioner --> vælg ret bruger --> vælg fanen ’Min læge app’ --> Ving af i Email konsultation.

Konsultationstyper


Klik på vedligehold -->  tidsbestilling --> tidstyper -->ving af i ’Lægevejen’, for de tidstyper der skal være tilgængelig for patienterne at booke --> for klinikker der kobler konsultations typerne på tider skal de tilføje eller eller fjerne konsultationstyperne nederst i billedet.  

Ansatte medarbejdere

 

Klik på systemfunktioner --> vælg ret bruger --> vælg fanen ’Min læge app’ --> Ving af i Email konsultation.

FriFerie


 

Novax' support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. Novax' support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 86210211

Vejledning findes som Word-fil herunder

Vejledning MultiMedWeb - jan 2025 (Word)

MultiMedWebs support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. MultiMedWebs support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 75725499
e-mail: hotline@multimed.dk 

Datatype, der vises i Min Læge-appen

Beskrivelse af hvor og hvordan klinikken redigerer datatypen med udstilling i Min Læge-appen

Evt. link til hvorhenne dette redigeres og/eller fx guide

Kontaktoplysninger – Herunder adresse, telefonnummer, link til klinikkens hjemmeside (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Vedligeholdes under "Firmaoplysninger".

 

Se FAQ på ”Min Læge”

Åbningstider

OBS: Det vil altid fremgå, at klinikken har åbent ml. kl. 8 og 16 af hensyn til overenskomsten. 

Uddybende åbningstider skal tilføjes/redigeres under "Firmaoplysninger".

OBS: Der understøttes ikke åbningstider for hhv. ”Telefontid”, ”Tidsbestilling”,  ”Konsultation” og ”Akut/åben konsultation” sådan som patientportalen gør det.

Se FAQ på ”Min Læge”

”Vi tilbyder”-området – Herunder beskrivelse af tidsbestillingstype fx Tid-Samme-Dag, E-konsultationer og videokonsultation (opdelt, hvis redigeringen finder sted forskellige steder)

Min Læge administration

Se FAQ på ”Min Læge”

Konsultationstyper

Min Læge administration

Se FAQ på ”Min Læge”

Ansatte medarbejdere

Synkroniseres automatisk med Min Læge, hvis medarbejderen opsættes til at kunne kontaktes/bookes via patientportalen.

OBS: Hvis alias angives på medarbejderen uploades dette alias i stedet for det fulde navn.

Se FAQ på ”Min Læge”

FriFerie

Min Læge administration

Se FAQ på ”Min Læge”

MyClinics support kan kontaktes for hjælp til ovenstående eller lignende. MyClinics support har kontaktoplysningerne: 

tlf: 45162120
mail: support@myclinic.dk

Klinikvisnings logo i Klinik+
Hvordan taler mit lægepraksissystem og Min Læge-appen ellers sammen?

Alle lægepraksissystemer i almen praksis er koblet til Min Læge-appen, men systemerne understøtter funktionerne i appen på forskellig vis, hvilket ovenstående vejledninger også viser. 

PLO samarbejder løbende med alle leverandører for at forbedre integrationerne og funktionaliteten, og kortlægningen vil løbende blive opdateret. På siden, vi linker til herunder, kan du få et overblik over, hvilke funktioner dit lægepraksissystem understøtter i Min Læge appen. 

Hvordan taler mit lægepraksissystem og Min Læge-appen sammen? (plo.dk)




 

Siden er opdateret i februar 2025.

Nyhed: Nu kan du og/eller dit personale deltage i kursus om Klinik+

Over to halve online kursusdage kan du lære Klinik+ at kende og vende tilbage til hverdagen med konkrete forslag til at gøre hverdagen i klinikken nemmere og mere effektiv.

Datoer
Modul 1: 23. september 2025 kl. 15.00-17.45
Modul 2: 30. september 2025 kl. 15.00-17.45

Tilmeldningsfrist
23. juli 2025

Kurset er for læger godkendt som selvvalgt efteruddannelse.

Efter afholdelse kan der søges:
1 dags efteruddannelseshonorar (tabt arbejdsfortjeneste).
2 dages tilskud til kursusafgift.

PLO afholder i samarbejde med PLO-Efteruddannelse også andre kurser, der kan hjælpe dig med at gøre din hverdag i praksis nemmere med digitalisering. Læs mere på PLO-Efteruddannelses hjemmeside.