Gå til indhold

Købs- og salgskanaler for praktiserende læger

Er du praktiserende læge og skal sælge eller salgsmodne din praksis, kan du gribe det an på et hav af forskellige måder.

Et af de kodeord, du skal tænke på, er forberedelse i god tid. Det gælder både, hvis du skal købe, sælge eller udvide din praksis.

Du skal på et tidligt tidspunkt i processen overveje at kontakte relevante rådgivere, det kan være en god kollega, en revisor eller en advokat med kendskab til praksisområdet. Det er væsentligt at tale med nogen, der har erfaring med processen, og de snubletråde processen kan være beklædt med.

Nogle af de overvejelser du bl.a. skal gøre er følgende:

  • Hvornår skal du gå i gang med salgsmodningsprocessen
  • Hvem skal du kontakte
  • Vurdering af økonomien og skattemæssige forhold
  • Forhandling om prisen, og øvrige kontraktvilkår
  • Udarbejdelse af relevante kontrakter
  • Udtræden af relevante forpligtelser

Købs- og salgskanaler

Der findes en række steder, du kan finde praksis, der er sat til salg eller selv sætte din praksis til salg:

  • Køber- eller sælgerkursus vedrørende almen praksis
  • Annoncering på Praksisbørsen
  • Annoncering i Ugeskrift for Læger
  • Regionerne har også kanaler med klinikker til salg
  • 12-mandsforeninger - benyt dine kontakter i 12-mandsforeningerne til at forhøre dig, om der er potentielle købere til din praksis. Er du medlem af en 12-mandsforening, skal du overveje alderssammensætningen heri. Det kan være en ulempe, hvis I alle har samme alder, så du pludselig har mange konkurrenter.
  • Facebookgrupper, LinkedIn og andre sociale medier - også her findes der kanaler som kan benyttes til at sælge en praksis.

 

Opdateret februar 2024