Gå til indhold

PLO's Opgaveudvalg

Udvalget er oprettet i december 2024. Læs udvalgets kommissorium og se, hvem der er medlem nederst på siden.

KOMMISSORIUM

Formål

Opgaveudvalget har til formål at beskæftige sig med opgavebeskrivelsen vedr. almen praksis i bred forstand ift. det nationale, regionale og kommunale niveau.

Opgaveudvalget erstatter tillige det tidligere Udvalg for tværsektorielt udvalg og Akutudvalget og skal således også løfte de opgaver, der tidligere lå i de respektive udvalg.

Udvalget styrer efter PLO’s politiske strategi for almen praksis.

Opgaver

Udvalgets arbejdsområder er navnlig at:

  • Varetage PLO’s interesser ifm. opgavebeskrivelsen for almen praksis, herunder aftalt og ikke aftalt opgaveflytning samt retningslinjer, vejledninger og instrukser m.v. om opgavevaretagelsen i aftalt praksis.
  • Sikre regionalt sammenhæng i forhold til opgavevaretagelsen i almen praksis.
  • Varetage PLO’s interesser i det tværsektorielle samarbejde.
  • Varetage PLO’s interesser i forhold til betjening af vagtlægeordningen.
  • Bidrage til udvikling og udmøntning af PLO’s strategi for så vidt angår ovenstående.

Forankring

Opgaveudvalget er et politisk udvalg, der refererer til PLO’s bestyrelse. Udvalget orienterer løbende bestyrelsen om sit virke. Udvalget sekretariatsbetjenes af PLO-C.

Sammensætning

Opgaveudvalget består af seks medlemmer udpeget af PLO’s bestyrelse, herunder PLO’s næstformand. Bestyrelsen udpeger en formand for udvalget.

Opgaveudvalget kan, inden for kommissoriets faglige ramme, nedsætte underudvalg og foretage udpegninger hertil. Underudvalg og udpegede medlemmer refererer til Opgaveudvalget. Udvalget kan også udpege enkeltpersoner af udvalget til at være tovholdere på et nærmere defineret område. Opgaveudvalget kan foretage officielle udpegninger på vegne af PLO inden for sit faglige område efter bemyndigelse fra bestyrelsen, herunder også til eksterne udvalg.

Mødefrekvens

Opgaveudvalget afholder årligt 4-6 møder, medmindre andet aftales med bestyrelsen. Opgaveudvalgets møder kan afvikles virtuelt såvel som fysisk.

Januar 2025

Ansvarsområder

• Samarbejdet med kommunerne og KL: Lise Høyer, Morten Svenning Nielsen og Anders Dupont
• Den nationale opgavebeskrivelse: Niels Ulrich Holm, Camilla Høegh Guldberg
• Psykiatriområdet: Charlotte Lønskov og Lise Høyer
• Akutområdet: Morten Svenning Nielsen og Camilla Høegh-Guldberg
• Samarbejdet med sygehusene: Camilla Høegh-Guldberg
• Afviste henvisninger og opgaveglidning: Niels Ulrich Holm
• Medlemsrettet kommunikation: Anders Dupont
• Koordinering: Niels Ulrich Holm

Medlemmer af PLO's Opgaveudvalg

Niels Ulrich Holm

Formand

Anders Dupont

Medlem

Camilla Høegh-Guldberg

Medlem

Charlotte Lønskov Jensen

Medlem

Lise Høyer

Medlem

Morten Svenning Nielsen

Medlem