Gå til indhold

PLO'rientering 18/2024

Nyhed PLO

Jørgen Skadborg opfordrer til at overveje at stille op til PLO's repræsentantskab, og du kan læse om snart sidste chance, hvis du vil med på Lægedage, referat fra ekstraordinært møde i repræsentantskabet, medicinoplysninger i Min Læge, som skal opdateres, kursus for medicinstuderende, udrulning af digital attest til kørekort, sundhedstjek på botilbud, evaluering af Sundhedsjournalen på sundhed.dk. Endelig er der nyt fra PLO-Hovedstaden og PLO-Syddanmark.

Yngre mennesker snakker siddende ved et bord - en hånd gestikulerer i forgrunden
INDHOLD
  • Nyt fra bestyrelsen: Reformer og aftaler skal kunne fungere – vi har brug for dig
  • Snart sidste chance, hvis du vil med på Lægedage
  • Referat fra ekstraordinært møde i repræsentantskabet om Aftale25
  • Patienter kan nu se medicinoplysninger i Min Læge, men skal opdatere appen
  • Ny vejledning om psykofarmaka
  • Nyt kursus for ansatte medicinstuderende
  • Udrulning af digital attest til kørekort godt i gang
  • Husk at tilbyde Sundhedstjek til patienter på botilbud
  • Vær med til at forbedre Sundhedsjournalen på sundhed.dk - det tager kun seks minutter

 

NYT FRA BESTYRELSEN

Reformer og aftaler skal kunne fungere – vi har brug for dig

De politiske partier forhandler i disse uger om en sundhedsreform. Den vil blandt andet omhandle den fremtidige styring og organisering af almen praksis, og hvordan man kan sikre bedre lægedækning de steder i landet, hvor der bor flest syge borgere.

Efter alt at dømme ser forliget om reformen ud til at blive forholdsvis overordnet, for så efterfølgende at blive fulgt op af delforlig, herunder et delforlig om almen praksis. Vi vil sandsynligvis se reformen blive udmøntet i forlig, lovgivning og bekendtgørelser m.v. samtidig med, at vi skal til at forberede forhandlinger om en ny overenskomstaftale, idet den nyligt indgåede aftale jo kun er etårig.

Det jeg taler om her, er ikke kun begivenheder, der sker for os. Det er også begivenheder, der sker med os – og måske med dig, hvis du stiller op til PLO’s repræsentantskab, dvs. PLO’s regionale bestyrelser, som der er valg til om ikke så længe. 

Det skal ikke forstås sådan, at vi er med til at designe den nye sundhedsreform. Det er vi ikke. Vi gør alt, vi kan for at påvirke beslutningerne, men vi er ikke med i de lukkede rum, hvor stregerne tegnes. Til gengæld forventer vi at være tættere på de processer, der følger efter – der hvor reformbeslutningerne skal transformeres til operationelle rammer og vilkår, der kan fungere i vores virkelighed med patienterne.

På samme måde er overenskomstforhandlinger ikke et tag-selv-bord, hvor vi blot skal beslutte os for, hvad vi gerne vil have og ikke vil have. Det er en proces, hvor vi i en længere periode vejer hensyn, kalkulationer og viden op mod hinanden og forsøger at overbevise modparten om at imødekomme vores ønsker. Også her indgår der efterfølgende et væsentligt arbejde med at sikre, at resultatet udmøntes konkret i forbedringer af vores hverdag med patienterne.

Og det er derfor, der er brug for dig. Der er brug for, at vores beslutningsorganer er repræsentative. Kort sagt: Overvej at stille op til PLO’s repræsentantskab.

Jeg appellerer især til dig, der ikke har været politisk aktiv i PLO før, og dig, som er relativt ny i almen praksis. Aldersgennemsnittet i repræsentantskabet er forholdsvist højt. Det gavner vores demokrati og udviklingen, hvis vores politiske led dækker et større spænd aldersmæssigt.
 
For at hjælpe dig med at overveje at stille op holder vi et webinar, der kan give dig svar på spørgsmål om, hvad det kræver, og hvad det kaster af sig at være repræsentant.

Det foregår tirsdag den 29. oktober kl.16.30-17.30. Vi har inviteret Kristine Binzer, repræsentant fra PLO-Sjælland, i Domus Medicas studie, og Jonas Heltberg, vores chef for politik, analyse og kommunikation, vil interviewe hende – og du kan være med og stille hende spørgsmål hjemmefra.
 
Desuden kan du høre mig og vores direktør Henrik Øregaard Dam give vores bedste bud på, hvad vi skal forvente af sundhedsreformen. Vi vil forsøge at give et indblik i, hvad nogle af os, der dagligt bruger rigtigt meget af vores tid på reformen, lige nu forestiller os, at den vil betyde for vores hverdag som praktiserende læger, og hvordan vi arbejder med at forsøge at påvirke reformen.
 
Læg tidspunktet i kalenderen og se frem til en PLO-politisk time foran skærmen eller i ørerne:

  • 29. oktober 2024 – kl. 16.30-17.30
  • Hold øje med din mail! Inden mødet sender vi link til alle medlemmer
  • Gratis
  • Kun for medlemmer af PLO

Venlig Hilsen 
Jørgen Skadborg
Formand, PLO

Snart sidste chance, hvis du vil med på Lægedage

Kom og vær med på vores fagfestival, hvor vi hylder almen praksis og udvikler os fagligt på mange forskellige områder. Der er stadig ledige pladser, men af hensyn til logistik, forplejning m.v. lukker vi for tilmelding den 22. oktober. 

Temaet i år er: Det samarbejdende og sammenhængende sundhedsvæsen.

Tilmeld dig her - vi håber at se så mange som muligt

For yderligere oplysninger:
Lægedageteamet, PLO Efteruddannelse
Telefon 3544 8416, Laegedage@dadl.dk

-----

Referat fra ekstraordinært repræsentantskabsmøde om Aftale25

På sit ekstraordinære møde 26. september 2024 godkendte PLO’s repræsentantskab Aftale25, som PLO indgik med RLTN 10. september. Du kan nu læse referat fra mødet (bag medlemslogin)

Aftale25 sendes til afstemning blandt medlemmerne fra 9. til 18. november kl. 2024. Alle stemmeberettigede medlemmer vil modtage mail, når valget indledes. 

For yderligere oplysninger:
Chef for politik, analyse og kommunikation Jonas Heltberg
Telefon: 3544 8464, joh.plo@dadl.dk

-----

Patienter kan nu se medicinoplysninger i Min Læge, men skal opdatere appen

Som vi informerede om i mail til alle medlemmer forrige tirsdag, kan patienterne nu bruge Min Læge-appen til at se egne og børns medicinoplysninger og anmode om fornyelse af recepter. Det har knap 50.000 patienter allerede benyttet sig af. Årsagen til, at medicin-oplysninger ”flytter ind” i Min Læge-appen er, at Medicinkort-appen lukker i starten af 2025. Det betyder ikke noget for arbejdsgangen i klinikken, at Min Læge-appen indeholder oplysningerne.

I denne uge kræver Min Læge-appen så en opdatering blandt patienterne. Dette sker dels af sikkerhedshensyn, dels for at kunne sende en notifikation til patienten, når den relevante sundhedsperson enten godkender eller afviser en anmodning om fornyelse af en recept. Konkret skal patienten som minimum have version 3.0.0. 

Opdateringen medfører desværre, at patienter med relativt gamle styresystemer mister muligheden for at anvende appen. Dette kan ikke undgås, og er en del af udviklingen af alle apps.

PLO anbefaler, at klinikkerne tilskynder flest mulige patienter til at bruge Min Læge-appen, nu den også indeholder medicinoplysninger. 

Vi har lavet en plakat, der fortæller patienterne om de nye muligheder for at se og forny recepter. Download plakaten på denne side, hvor du også finder andre materialer om Min Læge og kan bestille gratis plakater og postkort

Læs mere om Min Læge-appen

Du kan henvise dine patienter til informationer og vejledninger om Min Læge-appen her.
 
For yderligere oplysninger:
Konsulent Emma Skjold Lindegaard
Telefon: 2119 9862, esl.plo@dadl.dk

-----

Ny vejledning om psykofarmaka

Sundhedsstyrelsen har udgivet en ny vejledning om behandling med psykofarmaka af voksne med psykiske lidelser og adfærdsforstyrrelser.

Den nye vejledning samler og opdaterer indholdet af to ældre vejledninger og kommer med nye rammer for området

PLO skal drøfte konsekvenserne af den nye vejledning på næste møde med RLTN og vil orientere medlemmerne om resultatet.

Her kan du læse nyhedsmail fra DSAM, der opsummerer vejledningen

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

-----

Nyt kursus for ansatte medicinstuderende

Et nyt kursus hjælper medicinstuderende til bedre at tackle komplekse opgaver som telefonvisitation, kommunikation med patienter og håndtering af receptfornyelser - og de får samtidig indsigt i almen praksis’ rolle i sundhedsvæsnet. 

De medicinstuderende får redskaber til at løse opgaver mere selvstændigt til gavn for patienterne, klinikken og den studerende selv. 

Kurset løber over to dage med ca. en måneds mellemrum: 29. januar og 26. februar 2025.

Læs mere og tilmeld de medicinstuderende her

For yderligere oplysninger:
Kursuskoordinator Maiken Westh
Telefon 3544 8466, kurser.plo@dadl.dk

-----

Udrulning af digital attest til kørekort er godt i gang

Færdselsstyrelsen udruller den nye nationale digitale lægeattest til kørekort frem mod årsskiftet. Den er nu udrullet i 47 kommuner. Til og med den 6. oktober er der indgivet 2389 digitale lægeattester af borgere. Af dem har 1036 været forbi lægen.

Den 1. juli 2025 bliver det obligatorisk for borgere at anvende den digitale lægeattest til kørekort. Indtil da er det valgfrit.

Vær opmærksom på, at det er borgerne, som bestemmer, hvilken kommune der skal behandle deres lægeattest til kørekort. Derfor kan klinikker godt opleve at modtage anmodninger om digitale lægeattester til kørekort, selvom klinikken ligger i en kommune, som løsningen ikke er blevet rullet ud i endnu. Dette burde ikke skabe problemer i klinikken, da alle lægesystemer kan håndtere at returnere digitale attester.

Ved spørgsmål, behov for hjælp eller vejledning
- kontakt klinikkens lægesystem.

-----

Husk at tilbyde Sundhedstjek til patienter på botilbud

Siden 2022 har ydelsen 0123 - sundhedstjek til personer på 18 år og derover på botilbud eksisteret. Forskning har vist god effekt af sundhedstjek på denne målgruppe. Sundhedstjekket ydes på botilbuddet og gennemføres som udgangspunkt hvert andet år.

Ydelsen honoreres med 1.565 kr. + tidsforbrugstillæg og evt. kørselsgodtgørelse. Ydelsen påvirker ikke den økonomiske ramme. 

Læs mere om målgruppe, og hvad ydelsen omfatter

Det har været en målsætning, at alle borgere inden for målgruppen har fået tilbudt ydelsen i perioden 2022-2024. Omkring 4.000 sundhedstjek er udført årligt i '22 og '23, mens det i år forventes at blive lidt mere. Forventningen ved aftaleindgåelse i 2021 var dog ca. 10.000 sundhedstjek i 2024, så der altså et stykke vej endnu. 

KL har informeret kommuner/botilbud om sundhedstjekket, da det er aftalt, at botilbuddet kontakter patientens læge om sundhedstjek, da det ikke altid er kendt eller tydeligt for lægen, at en patient bor i botilbud.

Vær opmærksom på henvendelser fra botilbud om sundhedstjek, men husk også, at du som praktiserende læge udmærket selv kan tage initiativ til sundhedstjek på botilbud.

Aftale25 indeholder desuden en aftale om faste botilbudslæger. Forventningen er, at denne ordning vil kunne medvirke til et øget fokus på, at alle i målgruppen for tilbudt sundhedstjek.

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

-----

Vær med til at forbedre Sundhedsjournalen på sundhed.dk - det tager kun seks minutter

Sundhedsjournalen på sundhed.dk skal forbedres, og sundhed.dk har derfor igangsat en evaluering blandt alle, der bruger platformen. 

Sundhed.dk håber, du vil bruge seks minutter på 10 korte spørgsmål om din brug af platformen, så brugen af Sundhedsjournalen i almen praksis indgår som en stærk stemme i den videre udvikling af løsningen. Dine svar er anonyme.

Klik her for at komme til spørgeskemaet.

Sundhedsjournalen anvendes ca.60.000 gange om ugen af sundhedspersoner til at se patienter og borgeres sundhedsdata på tværs af hospitaler, privathospitaler, praktiserende læger, speciallæger og kommuner.

For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Martin Bagger Brandt
Telefon: 3544 8302, mbb.plo@dadl.dk

Nyt fra PLO-Hovedstaden

Opfordring til at stille op til PLO's repræsentantskab og PLO-Hovedstaden

Morten Holm har siddet fire år i repræsentantskabet og i PLO-Hovedstadens bestyrelse og skriver blandt andet:

"I disse år er der et stort behov for at vise flaget - og vores samarbejdspartnere er nærmest for ivrige til at få os med alle mulige steder. Vi bliver vel modtaget og har i udvalgene en vigtig rolle med at forankre alle visionerne til virkeligheden."

Læs hele opfordringen fra Morten Holm

 Læs mere om opstilling til valget

Der er opstillingsfrist den 11. november 2024 kl. 12.00 til plo-h@dadl.dk

Nyt fra PLO-Syddanmark

Lægedækningstruede områder

Regionens ”Udvalg for det nære sundhedsvæsen” har udpeget følgende områder som lægedækningstruede pr. 1. november 2024: Fanø Kommune, Tønder Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Ribe, Nordborg By og Augustenborg i Sønderborg Kommune samt den sydlige del af Aabenraa Kommune (6330 Padborg, 6360 Tinglev og 6372 Bylderup-Bov.

Udpegningen gælder mindst frem til d. 1. maj 2025. I denne periode gives praksis i området mulighed for at finde en læge og benytte visse muligheder i overenskomsten. Vilkårene har til formål at fremme rekruttering af læger til områder.

Grafik med ordene Valg i PLO

Overvej at stille op! Webinar 29/10 & medlemsmøder fra 24/10 til 8/11

Læs mere