Gå til indhold

IT i almen praksis - gode råd til dig, der er ny klinikejer

Hvis du overtager en lægeklinik, vil du typisk også overtage IT- og telefonsystem fra din forgænger. Nogle gange måske i en lidt ældre udgave. Det er en god ide at bruge noget tid på at sætte sig ind i de muligheder, der er på markedet.

Det er en erfaring i vores og andre brancher, at det kan være dyrt at spare på IT.

De penge, du måske sparer på billige (og dårlige) løsninger, bruges måske igen i tid og bøvl og øgede udgifter til personale. Tænk IT ind i de behov, du har i dagligdagen.

Inden du beslutter dig for valg af IT, så prøv først at tænke på arbejdsgangene i din klinik, fx:

  • Hvem gør hvad – læger og personale?
  • Hvordan får vores patienter kontakt med os?
  • Hvordan kommunikerer vi internt?

Og vælg så IT efter netop dine behov og arbejdsgange.

Det er også vigtigt at være opmærksom på de regler for databeskyttelse (GDPR), der fra maj 2018 blev indført for alle virksomheder i Danmark.

Reglerne gælder alle persondata – også elektronisk opbevaring af data om personale.

 Se mere om GDPR i almen praksis her:

GDPR i almen praksis (læger.dk)

IT-systemer

Alle klinikker har behov for et elektronisk journalsystem, de leveres af en række leverandører. Her kan f.eks. nævnes:

Telefonsystemer leveres af mange leverandører. F.eks.:

Et intranet kan bruges til mange ”interne” opgaver i klinikker, såsom dokumentopbevaring, instrukser, personalemappe mv.

Der findes flere løsninger på markedet, f.eks.: