Kvalitetssikring af analysevirksomhed og blodprøvetagning m.v. i almen praksis
1. Aftalens indhold
Aftalen indebærer, at samtlige praktiserende læger i Region Midtjylland kan fremsende centrifugerede blodprøver til de klinisk biokemiske afdelinger jf rammeaftale vedr. ydelse 2601 blodprøvetagning fra åre inkl. præparation og centrifugering.
Det under pkt. 2 nævnte kontingent er betinget heraf og bortfalder såfremt betingelsen ikke længere er til stede.
Med henblik på at kvalitetssikre analyseresultater for undersøgelser udført i almen praksis etablerer Region Midtjylland en regionsdækkende laboratoriekonsulentordning (LKO), som skal bidrage til et ensartet samarbejde mellem de alment praktiserende læger og de klinisk biokemiske og klinisk mikrobiologiske afdelinger på hospitalerne. Indholdet i dette samarbejde tager udgangspunkt i Fagligt Udvalgs (Laboratorieudvalgets) vejledning om kvalitetssikring af laboratoriemedicinske aktiviteter i almen praksis.
Parterne udarbejder retningslinjer for kvalitetssikringsordningen. Regionerne/de klinisk biokemiske afdelinger har hidtil stillet utensilier (glas, forsendelsesmaterialer, blanketter m.m.) vederlagsfrit til rådighed for de praktiserende læger, i forbindelse med besparelser overføres denne udgift til de praktiserende læger.
2. Finansiering
Parterne er enige om, at hver fuldtidspraktiserende læge betaler 217 kr. pr måned (som fradrages på den månedlige afregning fra regionen) for:
- sikring af egne analysers kvalitet ved deltagelse i LKO samarbejdet,
- modtagelse af utensilier til blodprøvetagning (glas, blanketter, forsendelsesmateriale m.v.).
Beløbet reguleres årligt fra 2010 med anvendelse af den almindelige PL - fremskrivning for varer og tjenesteydelser.
Regionens praktiserende læger, der mod honorar udfører laboratorieanalyser efter Landsoverenskomsten § 75, er forpligtet til at indgå i LKO-ordningen for kvalitetssikrede ydelser samt at anvende de af regionen udleverede utensilier.
Region Midtjylland stiller i øvrigt ressourcer til rådighed for laboratoriekonsulentordningen, idet der tages afsæt i det niveau, der kendes i dag. Hvis der skal gennemføres større ændringer drøftes implementering og finansiering i Samarbejdsudvalget.
Parterne er indstillet på at undersøge grundlaget for en afhentningsordning af prøvemateriale og andet materiale, der udveksles mellem almen praksis og hospitalerne.
3. Aftalens ikrafttrædelse, varighed og opsigelse
Aftalen træder i kraft den 1. april 2009 og kan opsiges med 3 måneders varsel. I tilfælde af opsigelse forpligter parterne sig til at genforhandle de økonomiske forudsætninger.
Såfremt overenskomstens parter indgår aftaler på området, tages aftalen op til fornyet forhandling.
Godkendt 19-05-2009 PLO-dok. 885958
Siden oprettet 15. november 2022