Gå til indhold

Samarbejdsudvalg og Landssamarbejdsudvalget

I hver region er nedsat et samarbejdsudvalg om almen praksis. Det behandler bl.a. overenskomstfortolkning, serviceklager m.v. Sager af principiel karakter skal af samarbejdsudvalgene forelægges for Landssamarbejdsudvalget. De to udvalg udgør det paritetiske tvistsystem i almen praksis.

Samarbejdsudvalgene (SU)

Samarbejdsudvalgene i de enkelte regioner består af repræsentanter udpeget af den pågældende regions kommuner, repræsentanter udpeget af Regionsrådet og repræsentanter udpeget af PLO-Regionalt.

Læs om de fem samarbejdsudvalg:

SU i Region Nordjylland

SU i Region Midtjylland

SU i Region Syddanmark

SU i Region Sjælland

SU i Region Hovedstaden

Landssamarbejdsudvalget - LSU

Landssamarbejdsudvalget (LSU) er den højeste ankeinstans i klagesager om blandt andet fortolkning af overenskomsten fra PLO-regionalt, regionerne, samarbejdsudvalgene samt andre fx centrale myndigheder.

LSU består af medlemmer udpeget af Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og medlemmer udpeget af PLO. Se medlemmerne her

Landssamarbejdsudvalget behandler desuden bl.a. henvendelser om fortolkning af overenskomsten fra PLO-regionalt, regionerne, samarbejdsudvalgene samt andre, fx centrale myndigheder.

Læs om principielle LSU-afgørelser

Om svar i sager

Almen praksis er forpligtet til at svare i forbindelse med en evt. klagesag/controllingsag i Samarbejds- eller Landssamarbejdsudvalget. Manglende medvirken til oplysning af sagen betyder, at lægen fralægger sig mulighed for at få sine synspunkter medtaget i vurderingen af sagen. Det er også en overtrædelse af overenskomsten.

Det er meget vigtigt at svare relevant, når der af regionen rejses en controllingsag og/eller serviceklage.

Et svar behøver ikke nødvendigvis at være langt og omstændigt.

Hvis fx en controllingsag beløbsmæssigt er beskeden, er det helt i orden og tilstrækkeligt at skrive, at klinikken ikke er enig, men at klinikken på grund af tid ikke har mulighed for at tilvejebringe de efterspurgte oplysninger, hvorfor tilbagebetaling til regionen accepteres.

Man er meget velkommen til at søge konkret vejledning fra PLO i forbindelse med svar på controlling- og klagesager.

PLO Medlemsservice på tlf. 3544 8490 eller plo@dadl.dk