Samarbejdsudvalg og Landssamarbejdsudvalget
I hver region er nedsat et samarbejdsudvalg om almen praksis. Det behandler spørgsmål om overenskomstfortolkning, serviceklager, samt klager over automatisk fastsat højestegrænse m.v. Sager af principiel karakter skal af samarbejdsudvalgene forelægges for Landssamarbejdsudvalget (LSU). Nederst kan du læse principielle afgørelser.
Samarbejdsudvalgene (SU)
Samarbejdsudvalgene i de enkelte regioner består af repræsentanter udpeget af den pågældende regions kommuner, repræsentanter udpeget af Regionsrådet og repræsentanter udpeget af PLO-Regionalt.
På regionernes hjemmeside kan du læse om de fem samarbejdsudvalg:
- SU i Region Nordjylland
- SU i Region Midtjylland
- SU i Region Syddanmark
- SU i Region Sjælland
- SU i Region Hovedstaden
Læs om samarbejdsudvalgene i §110 og §111 i Overenskomst om almen praksis 2022
Landssamarbejdsudvalget - LSU
Landssamarbejdsudvalget (LSU) er den højeste ankeinstans i klagesager om blandt andet fortolkning af overenskomsten fra PLO-regionalt, regionerne, samarbejdsudvalgene samt andre, f.eks. centrale myndigheder.
LSU består af medlemmer udpeget af Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) og medlemmer udpeget af PLO. Se medlemmerne her
Landssamarbejdsudvalget behandler desuden bl.a. henvendelser om fortolkning af overenskomsten fra PLO-regionalt, regionerne, samarbejdsudvalgene samt andre, f.eks. centrale myndigheder.
Se også §112 og §113 i Overenskomst om almen praksis 2022
Almen praksis er forpligtet til at svare i forbindelse med en evt. klagesag/controllingsag i Samarbejds- eller Landssamarbejdsudvalget. Manglende medvirken til oplysning af sagen betyder, at lægen fralægger sig mulighed for at få sine synspunkter medtaget i vurderingen af sagen. Det er også en overtrædelse af overenskomstens § 123 stk. 4.
Det er meget vigtigt at svare relevant, når der af regionen rejses en controllingsag og/eller serviceklage.
Et svar behøver ikke nødvendigvis at være langt og omstændigt.
Hvis fx en controllingsag beløbsmæssigt er beskeden, er det helt i orden og tilstrækkeligt at skrive, at klinikken ikke er enig, men at klinikken på grund af tid ikke har mulighed for at tilvejebringe de efterspurgte oplysninger, hvorfor tilbagebetaling til regionen accepteres.
Man er meget velkommen til at søge konkret vejledning fra PLO i forbindelse med svar på controlling- og klagesager.
PLO Medlemsservice på tlf. 3544 8490 eller plo@dadl.dk