PLO-K's opgaver
PLO-K har to hovedopgaver:
- De rent formelle arbejdsopgaver relateret til repræsentationen af de praktiserende læger i kommunen ('skal-opgaver').
- De opgaver, der knytter sig til den sociale del af PLO-K’s virke ('kan-opgaver').
PLO-K bestyrelsens 'skal-opgaver':
- Repræsentere de praktiserende læger i det kommunalt-lægelige samarbejde, herunder i det kommunalt-lægelige udvalg
- Forholde sig til den lokale sundhedspolitik
- Repræsentere de praktiserende læger i samarbejdet med PLO-R
PLO-K bestyrelsens 'kan-opgaver':
- Arrangere sociale arrangementer
- Forestå lokale rekrutteringsinitiativer, herunder inddrage kommende almenmedicinere i møder i PLO-K
Ved fastsættelsen af honoraret for PLO-K fra 2015 er taget udgangspunkt i nedenstående oversigt over formandens faste opgaver og en tilhørende vurdering af tidsforbruget i forbindelse med varetagelsen af disse opgaver:
- PLO-K bestyrelsesmøder
- Generalforsamlinger i PLO-K
- Møder med PLO-R
-
PLO-Regionalt indkalder formændene for PLO-K i regionen til fælles møder én eller flere gange årligt, hvor aktuelle emner sættes på dagsordenen.
Fra 2015 ydes km-godtgørelse og der honoreres transporttid efter PLO’s til enhver tid gældende konsulenttakst til dét bestyrelsesmedlem fra PLO-K, der deltager i møder med PLO-R. Der forudsættes to årlige møder med én deltager fra hvert PLO-K. Lægeforeningens regionale sekretariater varetager administrationen af udbetalingen af transporttidshonorar og km-godtgørelse.
-
- Løbende kontakt og dialog med medlemmer af PLO-K og med kommunen
-
Kontakt til medlemmer af PLO-K såvel som kontakt til kommunen er forudsætning for at kunne repræsentere de praktiserende læger i kommunen i det kommunalt-lægelige samarbejde.
Et vigtigt omdrejningspunkt for PLO-K formændenes kontakt med kommunen er KLU møderne
-
PLO's repræsentantskab besluttede d. 28. november 2015, at formanden for PLO-K er født medlem af det kommunalt-lægelige udvalg (KLU) i kommunen.
Siden oprettet 9. november 2022