Ydelsesbeskeder i Min Læge
Ydelsesbeskeder i Min Læge-appen giver patienten indblik i den afregning, som almen praksis har lavet på baggrund af patientens kontakt.
Ydelsesbeskeder giver patienterne indblik i den kontakt, de har haft med almen praksis. Patienter kan per juli 2024 se ydelsesbeskeder i Min Læge-appen. PLO har i PLO’rientering 08/2024, PLO'rientering 11/2024 og PLO'rientering 13/2024 orienteret om, at ydelsesbeskeder var på vej i Min Læge-appen.
Beskederne indeholder oplysninger om den ydelse/de ydelser, patienten har modtaget. Herudover er det muligt at trykke sig videre fra beskeden til honorartabellerne og deri få oplyst prisen og dermed den betaling, lægen modtager fra det offentlige.
Det fremgår, at patienterne selvfølgelig ikke skal betale for deres kontakt med almen praksis. Og det fremgår også, at klinikken kan afregne for ydelser, hvor patienten ikke selv har haft kontakt med klinikken. Det inkluderer fx kontakt med den kommunale social- og sundhedsforvaltning, eller hvis en anden har kontaktet klinikken på patientens vegne.
FAQ - Her kan du læse svar på de mest stillede spørgsmål
Mens ydelsesbeskeder stadig er relativt nyt for patienterne, kan klinikkerne få henvendelser med spørgsmål. Derfor har PLO udarbejdet et opslag, som klinikkerne kan downloade og bruge som informationsmateriale til patienterne.
Teksten kan fx printes ud og hænges op i venteværelset, laves som flyers eller lægges på klinikkernes hjemmeside eller sociale medier.
Det er naturligvis valgfrit at gøre brug af materialet.
Du kan downloade teksten her:
Forældre har adgang til udvalgte oplysninger om deres børn i Min Læge appen. Dette gælder frem til at barnet bliver 15 år og selv kan få MitID. I den første version af ydelsesbeskeder er børn ikke en del af disse udvalgte oplysninger.
En ydelsesbesked vil som udgangspunkt blive sendt til patienten én gang i døgnet på hverdage i klinikkernes åbningstid, hvis der er afregnet en grundydelse på patienternes CPR-nummer det foregående døgn. Patienterne kan nemt fjerne notifikationer for ydelsesbeskeder i appen.
Nej, patienters henvendelser til praksis med spørgsmål til oplysninger i en ydelsesbesked er ikke honorarværdige i henhold til overenskomst om almen praksis.
Det vil fremgå i appen, at ydelsesbeskeder kan blive rettet senere, og at dette kan ses i Min Læge-appen og på sundhed.dk, selvom patienten allerede har modtaget notifikation om ydelsesbeskeden. Patienten modtager ikke en notifikation, hvis en ydelsesbesked rettes/slettes. Der fremgår af ydelsesbeskeden, hvornår den er rettet/slettet.