Kommunale attester (LÆ-attester)
Kommuner har i deres sagsbehandling ofte brug for helbredsoplysninger og lægefaglige vurderinger for at kunne træffe afgørelse i sager om eksempelvis tildeling af en offentlig ydelse.
For at sikre at kommunerne alene får konkrete og relevante oplysninger, og at der foreligger det fornødne samtykke fra patienten, har Lægeforeningen og KL aftalt, at kommunerne indhenter helbredsoplysninger via særlige blanketter, de såkaldte LÆ-blanketter.
Din opgave som læge er at afgive relevante lægelige oplysninger på baggrund af kommunens anmodning, mens forvaltningens opgave er at vurdere oplysningernes relevans i forhold til lovgivningen og borgerens sociale forhold i øvrigt.
Find de kommunale attester, eller find svar på dine spørgsmål:
Råd og svar om kommunale attester:
Du kan finde prisen på en LÆ-attest på Attestnøglen.
En statusattest er et kort resumé og en vurdering af de relevante helbredsforhold af betydning for kommunens sagsbehandling.
Lægen kan inddrage kommunens eventuelle konkrete spørgsmål i den samlede redegørelse, men er ikke forpligtiget til at besvare dem specifikt.
Attesten skal returneres til kommunen med opfordring til at kommunen sender en ny anmodning på den rigtige attest.