Gå til indhold

Er du blevet involveret i en klage?

Bliver du involveret i en patientklage, kan du få juridisk og lægefaglig bistand i Lægeforeningen. Vi har mange års erfaring med at håndtere klagesager og kan hjælpe dig, uanset hvor du er i processen.

Fra den 1. januar 2025 vil en patientklage i udgangspunktet blive behandlet som en klage over det samlede forløb på behandlingsstedet (forløbsklage), når en patient sender en klage til Styrelsen for Patientklager. Kun i enkelte tilfælde kan klagen rettes mod enkeltpersoner (disciplinærnævnssag).

Vær opmærksom på, at klager, der er indgivet inden 1. januar 2025, vil være omfattet af det dagældende patientklagesystem, hvor patienten selv kan vælge hvem klagen rettes mod. Du kan derfor opleve i første halvår af 2025 at modtage en klagesag, som behandles efter de tidligere klageregler, selvom de nye regler er trådt i kraft.

Uanset hvilken type klage, du bliver involveret i, kan vi hjælpe dig i Lægeforeningen.

Læs mere herunder om, hvad du skal gøre, og kontakt os derefter hurtigst muligt – jo før desto bedre.