Er du blevet involveret i en klage?
Bliver du involveret i en patientklage, kan du få juridisk og lægefaglig bistand i Lægeforeningen. Vi har mange års erfaring med at håndtere klagesager og kan hjælpe dig, uanset hvor du er i processen.
Fra den 1. januar 2025 vil en patientklage i udgangspunktet blive behandlet som en klage over det samlede forløb på behandlingsstedet (forløbsklage), når en patient sender en klage til Styrelsen for Patientklager. Kun i enkelte tilfælde kan klagen rettes mod enkeltpersoner (disciplinærnævnssag).
Vær opmærksom på, at klager, der er indgivet inden 1. januar 2025, vil være omfattet af det dagældende patientklagesystem, hvor patienten selv kan vælge hvem klagen rettes mod. Du kan derfor opleve i første halvår af 2025 at modtage en klagesag, som behandles efter de tidligere klageregler, selvom de nye regler er trådt i kraft.
Uanset hvilken type klage, du bliver involveret i, kan vi hjælpe dig i Lægeforeningen.
Læs mere herunder om, hvad du skal gøre, og kontakt os derefter hurtigst muligt – jo før desto bedre.
- Klage rettet mod behandlingsstedet (forløbsklage) Er du blevet involveret i en forløbsklage, kan du få hjælp til at skrive en udtalelse. Vi anbefaler, at det er ledelsen på det behandlingssted, som har fået en klage, der udtaler sig i sagen.
- Klage rettet mod dig som læge (disciplinærnævnssag) Er klagen rettet mod dig som læge, anbefaler vi, at du udtaler dig i sagen. Få gode råd til at formulere din udtalelse. Du kan også få hjælp til at udtale dig, hvis din klagesag allerede er i gang, og du har bemærkninger til sagkyndiges vurdering.
- Klage over patientrettigheder Patienter kan klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis de mener, at deres rettigheder som patient er tilsidesat.
- Klage over serviceniveauet En patient kan klage over serviceniveauet enten i praksis eller på et sygehus.