Har du fået en klage?
Bliver du involveret i en patientklage, står Lægeforeningen klar til at give dig juridisk og lægefaglig bistand.
Det er ikke usædvanligt at blive berørt både personligt og fagligt af at få en patientklage. Årligt bliver der klaget omkring 5.500 gange over en behandling, der involverer læger. Mange læger oplever derfor hvert år at få en patientklage – og mange oplever det flere gange i løbet af deres lægeliv. Cirka 8 ud af 10 patientklager rettet mod sundhedspersoner ender med, at der ikke kan udtales kritik.
- Er der klaget over dig som læge? (disciplinærnævnssag) Klager en patient over dig som læge, anbefaler vi, at du udtaler dig i sagen. Få gode råd til at udforme og formulere din udtalelse. Du kan også få hjælp til at udtale dig, hvis din klagesag allerede er i gang, og du har bemærkninger til sagkyndiges vurdering.
- Er der klaget over behandlingsstedet? (styrelsessag) Få hjælp til at skrive en udtalelse. Lægeforeningen anbefaler, at det er ledelsen på det behandlingssted, som har fået en klage, der udtaler sig i sagen.
- Patienten har klaget: Hvilken type klage er der tale om? Læs om de forskellige typer af klager, som patienter kan vælge at sende.
- Din rolle som leder ved klagesager Som ledende overlæge eller leder af en praksis har du flere opgaver, hvis din afdeling eller behandlingsstedet får en klagesag. Det gælder både, hvis der bliver klaget over konkrete sundhedspersoner, og hvis der bliver klaget over behandlingsstedet.
- Dialogsamtale: Sådan gennemfører du den bedst Enhver person, der klager over over behandling i sundhedsvæsenet, bliver tilbudt en lokal dialog. Her kan du læse mere om, hvordan du gennemfører en dialogsamtale på en god måde for begge parter.
Video: Lægen og patientens vej gennem patientklagesystemet