Klage over et behandlingssted (styrelsessag)
En patient kan klage over en sundhedsfaglig behandling eller et forløb på et behandlingssted.
En klage over et behandlingssted retter sig ikke mod bestemte sundhedspersoner men mod det sted, hvor patienten blev behandlet, f.eks. et sygehus, en lægeklinik eller i hjemmesygeplejen. Klagen kan handle om selve patientbehandlingen eller om tavshedspligt, journalføring eller aktindsigt. Eventuel kritik vil blive rettet mod behandlingsstedet. Sagen afgøres af Styrelsen for Patientklager.
Lægeforeningen anbefaler, at det er ledelsen på det behandlingssted, som har fået en klage, der udtaler sig i sagen.
Sådan skal du gøre
- Er du leder på et behandlingssted, der har fået en klage? Få hjælp til en udtalelse
- Er der klaget over behandlingsstedet, men du er ikke leder? Få hjælp her
- Afgørelse af klage over et behandlingssted
Læs mere
Læs mere om sagsgangen ved klager over behandlingssteder hos Styrelsen for Patientklager her.