Klage rettet mod behandlingsstedet (forløbsklage)
Fra den 1. januar 2025 vil alle patientklager, som behandles af Styrelsen for Patientklager, i første omgang blive rettet mod et eller flere behandlingssteder som en forløbsklage. Kun i enkelte tilfælde kan klagen rettes mod enkeltpersoner.
En klage over et behandlingssted retter sig ikke mod bestemte sundhedspersoner men mod det sted, hvor patienten blev behandlet, f.eks. et sygehus, en lægeklinik eller i hjemmesygeplejen. Klagen kan handle om selve patientbehandlingen eller om tavshedspligt, journalføring eller aktindsigt.
Lægeforeningen anbefaler, at det er ledelsen på det behandlingssted, som har fået en klage, der udtaler sig i sagen. Som leder bør du være særligt opmærksom på, at din udtalelse kan have stor betydning for læger, der har været involveret i behandlingsforløbet.
- Til dig, der er leder på behandlingsstedet
- Til dig, der er ansat på behandlingsstedet
- Til dig, der skal deltage i dialogsamtale
- Afgørelser af forløbsklager
Læs mere
Læs mere om sagsgangen ved klager over behandlingssteder hos Styrelsen for Patientklager.