Klage rettet mod dig som læge (disciplinærnævnssag)
Er en klage rettet mod dig som læge, anbefaler vi, at du udtaler dig i sagen. Følg trinene neden for og send sagen ind til os for at få feedback, inden du sender den af sted.
Sådan skal du gøre:
- Sæt dig ind i klagesagens forløb
Får du en patientklage rettet mod dig som læge, bør du begynde med at få et overblik over, hvordan processen for denne type klagesager normalt forløber, og hvornår du skal sende en udtalelse. Læs mere om klageprocessen hos Styrelsen for Patientsikkerhed. - Vær opmærksom på tidsfristen
Styrelsen for Patientklager angiver en frist for, hvornår du skal sende materiale og en udtalelse. Du kan altid kontakte Styrelsen for Patientklager og bede om udsættelse af tidsfristen. Det er vigtigt, at har ordentlig tid til at lave en udtalelse og få rådgivning af Lægeforeningens jurister. - Skaf relevante dokumenter i sagen
Du bør fremfinde og gemme alle relevante dokumenter i klagesagen på din computer. Find en oversigt over typiske dokumenter i klagesager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.
Det er blandt andet:- Brevet fra Styrelsen for Patientklager/ Disciplinærnævnet med bilag, herunder klagen (pdf).
- Journalmaterialet (pdf).
- Skriv et udkast til udtalelse i sagen
Vi anbefaler, at du i din udtalelse tager udgangspunkt i journalen, når du skal beskrive den behandling, der har fundet sted.
Brug Lægeforeningens skabelon med gode råd til opbygning og formulering af din udtalelse (Word-filen lægger sig under Overførsler på computeren). - Få evt. sparring fra en læge-kollega
Du kan vælge at få faglig sparring på din udtalelse fra en læge-kollega fra Lægeforeningens Lægeansvarsudvalg (LAU), som er vant til at give faglig sparring i klagesager. Lægeforeningens jurister sørger for kontakten til din kollega fra Lægeansvarsudvalget, hvis du ønsker det. - Anonymisér dit materiale
Husk at anonymisere alt materiale i sagen, da du har tavshedspligt. Få hjælp til at gøre det nemt på Min Side med Lægeforeningens anonymiseringsservice. - Opdater dine personlige oplysninger på Min side
Sørg for at du har registreret et mobilnummer og en e-mailadresse. Se det ved at logge ind på Min side på Læger.dk. - Send sagen ind til Lægeforeningen
Send alt materialet, inkl. dit udkast til udtalelse, ind til Lægeforeningen via Min side og få feedback fra Lægeforeningens jurister, inden du sender din udtalelse af sted. Følg selvbetjeningens instruktioner.
Vi følger op
Når du har sendt sagen til os via Min side, vi en af vores jurister gennemgå din sag og give dig en tilbagemelding.
Du kan følge din sag på Min side under "Jeg vil se, tilføje eller ændre i min igangværende sag".
Læs mere om klager over autoriserede sundhedspersoner
Læs mere om sagsforløbet fra klage til afgørelse hos Styrelsen for Patientklager her.