Gå til indhold

Brug overlægernes tid klogt

Se idekatalog til, hvordan du sammen med dine kolleger kan frigøre tid.
Under skemaet kan I finde et forslag til, hvordan I kan tale om det i afdelingen.

Idekatalog:

  • Sekretærer håndterer indledende dataregistrering:
    Lav en tjekliste eller digital formular, som sekretærerne kan bruge 

  • Minimer manuelle indtastninger:    
    En AI-drevet platform kan automatisk gennemgå og godkende rutinemæssige prøvesvar og”flage” unormale resultater til overlægen 

  • Kontaktoplysninger på kolleger:
    Giv alle ansatte adgang til opdateret digital telefonliste via interne apps 

 

  • Effektiv kommunikation mellem sygeplejersken og lægen:   
    Lav en protokol, hvor en sygeplejerske altid er til stede under konsultationen for at tage noter og forberede efterfølgende patientpleje 

  • Hurtig delegering af opgaver til rette faggruppe:   
    Lav et farvekode-system for ID-skilte, så personalets rolle og ansvarsområder hurtigt kan genkendes på afstand

  • Afskaf møder uden formål:
    Indfør politik om, at alle møder skal have en dagsorden sendt ud i forvejen 
  • Begræns tidsspild på møder:
    Møder over 30 minutter skal godkendes særskilt
  • Øg mødernes effektivitet:
    Planlæg ugentligt 15-minutters stående møde for hurtige opdateringer. 
  • Reducer unødvendige afbrydelser:
    Indfør faste tidspunkter, hvor ikke-akutte spørgsmål kan adresseres
  • Optimer brug af tid og skab bedre koordination i patientbehandlingen:
    Skab en detaljeret tidsplan for stuegang, som skal overholdes strikt med tidsblokke dedikeret til hver patient for at undgå forsinkelser 

  • Begræns tidsspild på møder:
    Indfør en synlig vest eller badge med teksten ”forstyr ikke” til brug under kritiske opgaver, eller når koncentration er nødvendig 
  • Brug lægeressourcer effektivt: 
    Evaluer lægernes færdigheder og præferencer, og tildel opgaver herefter

  • Forudsigelighed og effektivitet i daglige rutiner:
    Beslut og kommuniker præcise tider for stuegang inklusive forventningsafstemning om, at disse tider overholdes for at ooptimere arbejdsflow

Kataloget er en samling af ideer fra Overlægeforeningens repræsentantskab i oktober 2024 udarbejdet af Overlægeforeningens arbejdsmiljøudvalg.

Sådan kan I gøre

Planlæg et møde, hvor overlægegruppen på afdelingen samles. Afsæt 30 minutter. 

Brug 10 minutter til at drøfte, om I som gruppe løser opgaver, der er overflødige eller kan løses af andre. 

Finder I frem til opgaver, som er helt overflødige, så vælg en enkelt, og brug 10 minutter på at drøfte, hvad der skal til for at stoppe med at løse opgaven. 

Finder I opgaver, som kan løses af andre, så brug 10 minutter på at drøfte, hvad der skal til for at overdrage opgaven på en god måde, så den løses med lige så høj kvalitet. Vælg derefter en enkelt opgave, som fremover skal løses af andre end overlæger. 

I skal kun vælge en eller to opgaver ad gangen. 

Når der er gået et halvt år, så brug 10 minutter på igen at drøfte, om det lykkedes at frigøre tid hos overlægerne. Her kan I også beslutte, om I skal gentage øvelsen og finde nye måder at frigøre tid hos overlægerne. 

Se hele idekataloget her