PLO'rientering 02/2025
PLO's næstformand fortæller, hvordan PLO er engageret i arbejdet med den nationale opgavebeskrivelse. Læs også om det udvidede forbeholdte virksomhedsområde for sygeplejersker, vederlagsfri medicin til patienter med psykiske lidelser, Datatilsynet har fokus på FMK og AI i 2025, særlige opmærksomhedspunkter ved anvendelse af AI, sagen om datalæk, sanktioner for udskrivning af Ozempic til patienter uden diabetes, HPV-vaccination af mænd fra 2005, nyt patientklagesystem, oplysninger om klinikken i Min Læge-appen, kursus til nyt personale, SE om neurolog. Endelig er der nyt fra PLO-Hovedstaden.
INDHOLD
⦁ Nyt fra bestyrelsen: PLO er engageret i den nationale opgavebeskrivelse
⦁ Det udvidede forbeholdte virksomhedsområde for sygeplejersker
⦁ Udvidelse af vederlagsfri medicin til patienter med psykiske lidelser: Hvad betyder det for almen praksis?
⦁ Datatilsynet vil i 2025 særligt interessere sig for FMK og AI
⦁ Særlige opmærksomhedspunkter ved anvendelse af AI
⦁ PLO følger sagen om datalæk
⦁ Sanktioner for udskrivning af Ozempic til patienter uden diabetes
⦁ Catch-up-program for HPV-vaccination af unge mænd (ydelse 8328)
⦁ Nyt patientklagesystem: Fokus på forløbsklager og patientsikkerhed
⦁ Nu kan du nemmere se og redigere de oplysninger om klinikken, dine patienter ser i Min Læge-appen
⦁ Har du nyt personale, der hurtigt skal kunne varetage selvstændige konsultationer?
⦁ Neurologi i almen praksis – nyt SE-kursus
⦁ Nyt fra PLO-Hovedstaden
PLO er engageret i den nationale opgavebeskrivelse
I PLO’s bestyrelse har vi besluttet at tilpasse vores udvalgsstruktur, idet arbejdet med både opgaver og aftaler vil ændre sig i de kommende år, hvor sundhedsreformen rulles ud. Det er baggrunden for, at vi har oprettet to nye udvalg:
- Et Aftaleudvalg, der tager sig af alt det, der fortsat skal forhandles med modparten, og
- Et Opgaveudvalg, som jeg – i egenskab af PLO’s næstformand - er blevet formand for, og som blandt andet får til opgave at beskæftige sig med den nationale opgavebeskrivelse, vejledninger fra Sundhedsstyrelsen og andre tiltag, der handler om almen praksis’ opgaveportefølje.
Det følger af sundhedsreformen, at der skal udarbejdes en national opgavebeskrivelse for almen praksis. Dette arbejder man med netop nu i Sundhedsstyrelsen. PLO og DSAM er på forskellige måder inddraget i dette arbejde, og vi oplever, at der bliver lyttet til vores bemærkninger.
DSAM har leveret et glimrende grundlag i form af ”common trunck-rapporten”, 'Opgaverne for almen praksis' fra maj 2023.
I PLO er vi positive over for idéen om en national opgavebeskrivelse, men vi har en række pejlemærker i det videre arbejde:
- Opgavebeskrivelsen skal være en del af et værn mod ikke-aftalt opgaveglidning.
Det er især vigtigt i disse år, hvor vi oplever, at alle mulige og populært sagt umulige opgaver sendes vores vej, uden det er aftalt. Opgavebeskrivelsen skal derfor ikke kun indhegne, hvad vi skal lave, men dermed også, hvad vi ikke skal. Hvis faglige selskaber og de enkelte afdelinger på sygehusene ensidigt kan definere, hvad vi skal lave af opgaver, mister opgavebeskrivelsen sin værdi. - Der skal være en sammenhæng mellem på den ene side opgaver og på den anden side kapacitet og økonomi i almen praksis. For mange opgaver med for lidt økonomi og/eller manglende kapaciteter i form af læger vil være en ulykke. Det samme vil for få opgaver. Vi skal derfor arbejde for, at opgavevaretagelsen i almen praksis udvikles sideløbende med, at vi nærmer os målet om 5.000 praktiserende læger, og økonomien skal som en selvfølge løbende tilpasses opgavemængden.
- PLO skal holde fast i, at den nationale opgavebeskrivelse skal bygge på almenmedicinske kerneværdier som fx kontinuitet i læge-patientrelationen, og at disse værdier skal forpligte alle kliniktyper i det almenmedicinske tilbud.
Når det er sagt, må der ikke være tvivl om, at vi i almen praksis gerne vil varetage flere og mere komplekse opgaver i et samarbejde med andre aktører i det nære sundhedsvæsen og understøttet af kompetencerne på sygehusene, efterhånden som vi bliver 5.000 praktiserende læger. Tallet 5.000 er det helt centrale. For vi er ikke dér i dag, hvor vi kan påtage os et hav af nye opgaver og nye samarbejder. Det kan vi først, når vi er blevet markant flere praktiserende læger.
Jeg ser frem til arbejdet i tæt samarbejde med mine kolleger nationalt, regionalt og kommunalt og er meget bevidst om, hvor vigtige beslutninger, der skal træffes, og hvor opmærksomme vi skal være. Vi vil løbende skrive om det, når der er nyt at fortælle, og du kan følge med i udmøntningen af de dele af sundhedsreformen, der har særlig relevans for almen praksis, her på plo.dk.
Venlig hilsen
Niels Ulrich Holm
Næstformand, PLO
Det udvidede forbeholdte virksomhedsområde for sygeplejersker
Den 1. januar 2024 fik sygeplejersker og jordemødre udvidet deres virksomhedsområde, se omtale i PLO’rientering 22/2023.
Lovændringen har nu resulteret i ”Vejledning om sygeplejerskers forbeholdte virksomhedsområde”.
PLO var repræsenteret i en følgegruppe vedrørende udarbejdelse af vejledningen, ligesom PLO afgav høringssvar i en præhøring af den.
I dette arbejde har PLO haft fokus på den praktiserende læges rolle i forhold til kommunikationen med sygeplejerskerne.
Således fremgår det af vejledningen,
- At en sygeplejerske, efter endt behandling eller behandlingsforløb, skal orientere patientens egen læge, behandlende læge eller begge,
- At en sygeplejerske også skal orientere lægen eller lægerne, hvis en igangværende behandling, der er omfattet af det forbeholdte virksomhedsområde, og som sygeplejersken selv har iværksat, udvikler sig uhensigtsmæssigt eller uforudset.
- At ved sygeplejerskens iværksættelse af medicinsk behandling sker orienteringen via sygeplejerskens registrering af ordinationen i det Fælles Medicinkort (FMK). Sygeplejersken skal derfor som udgangspunkt ikke orientere lægen særskilt om behandling med medicin.
- At orienteringen sker i form af en korrespondancemeddelelse, som bør indledes med følgende: “TIL ORIENTERING” eller “BEHOV FOR LÆGELIG OPFØLGNING.”
- At en korrespondancemeddelelse til orientering, hvor der ikke er behov for lægelig opfølgning, skal fremsendes inden for 2 dage efter endt behandling eller behandlingsforløb.
- At sygeplejersken ved afsendelse af en korrespondancemeddelelse vedrørende behov for lægelig opfølgning skal være opmærksom på, at der kan være nogle dages responstid på korrespondancemeddelelser i almen praksis. Ved behov for hurtigere opfølgning skal sygeplejersken derfor overveje, om lægen i stedet skal kontaktes telefonisk.
Det fremgår endvidere,
- At en læge, der modtager en orientering fra en sygeplejerske, ikke vil kunne holdes ansvarlig for den behandling, som sygeplejersken på eget initiativ har igangsat og/eller udført.
- At en læge, der modtager en orientering, hvor det ikke tydeligt fremgår indledningsvist, at der er behov for lægelig opfølgning, ikke forventes at revurdere behandlingstiltaget eller patientens samlede behandling som følge af orienteringen.
- At en læge forventeligt først vil læse orienteringer, hvor der ikke er angivet behov for lægelig opfølgning, ved lægens næste kontakt med patienten. Orienteringen og det beskrevne behandlingsforløb vil her indgå i grundlaget for lægens samlede behandling af patienten.
Hele vejledningen kan læses her (retsinformation.dk)
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Udvidelse af vederlagsfri medicin til patienter med psykiske lidelser: Hvad betyder det for almen praksis?
Den 27. august 2024 meldte Indenrigs- og Sundhedsministeriet ud, at der var indgået en politisk aftale om at udvide ordningen, hvor ikke-indlagte patienter med skizofreni kan få vederlagsfri antipsykotisk medicin.
Aftalen omfatter patienter, der inden for de seneste 15 år har fået stillet minimum én af følgende diagnoser: skizofreni, skizotypisk sindslidelse og skizoaffektiv psykose. Disse patienter vil fremover kunne hente deres antipsykotiske medicin gratis på apoteket.
Den politiske aftale er nu fulgt op af en aftale mellem Danske Regioner og Danmarks Apotekerforening om udlevering af vederlagsfri antipsykotisk medicin på apoteker i praksissektoren. Aftalen er en midlertidig løsning og gælder fra den 1. januar 2025 til den 1. januar 2026, hvorefter en mere permanent IT-løsning fra Sundhedsdatastyrelsen baseret på medicintilskudssystemet (CTR) forventes at være klar. Når Sundhedsdatastyrelsens system er på plads, vil der blive sendt information ud herom.
Aftalen omfatter antipsykotisk medicin inden for ATC-gruppe N05A, som fremgår af Danske Regioners liste over vederlagsfri lægemidler til ikke-indlagte patienter her på sundhed.dk.
Da ordningen er trådt i kraft den 27. august 2024, kan der være patienter, der er omfattet af ordningen, som er berettiget til refusion. De præcise rammer herfor er endnu ikke afklaret.
Praktisk håndtering af ordningen i almen praksis
PLO anerkender, at den udvidede ordning repræsenterer en vigtig indsats for at støtte nogle af de mest udsatte borgere i samfundet. Ordningen indebærer dog også en ekstra indsats i almen praksis med at finde målgruppen.
Det er dog PLO’s opfattelse, at opgaven oplagt kan håndteres som en del af ydelse ’2150 - Fokuseret somatisk undersøgelse af borgere med psykiske lidelser’ . Ydelse 2150 er en tillægsydelse, som kan udføres i forbindelse med en almindelig konsultation (0101) eller en årsstatus (0120).
Ydelse 2150 blev indført i OK22 med det formål at bekæmpe ulighed i sundhed. Ydelsen indebærer en opsøgende indsats overfor målgrupperne. Mange praktiserende læger er, ifølge sekretariatets opfattelse, endnu ikke så opmærksomme på ydelsens eksistens, hvorfor vi opfordrer til et fokus på ydelsen og brugen af den.
Ydelse 2150 er særligt relevant for at sikre, at patientens samlede helbred vurderes samtidig med, at der foretages ordination og receptudstedelse, fx i henhold til ordningen om vederlagsfri antipsykotisk medicin.
Ved konsultationer med målgruppen anbefales det, at læger:
- Sikrer, at patientens diagnose opfylder kriterierne for ordningen.
- Udfører den nødvendige somatiske undersøgelse som en del af ydelse 2150.
- Informerer patienten om ordningens vilkår, herunder muligheden for gratis medicin.
- I forbindelse med ordination og receptudstedelse i FMK anfører ”Regional aftale psykiatri” i ordinationsfeltet, efter doseringsteksten/respektivt i indikationsfeltet. Herved kan apoteket se, at patienten er omfattet af aftalen. Dette kan for patienter, som ikke har været omfattet af ordningen før, betyde, at der skal laves en ny recept, og at en eventuel tidligere ordination skal slettes.
I forhold til information af patienter opfordrer Danske Regioner til, at lægeklinikker fx i venteværelset informerer som følger: ”Vidste du, at du muligvis kan få din antipsykotiske medicin gratis, hvis du inden for de sidste 15 år har fået én af følgende diagnoser: skizofreni, skizotypisk sindslidelse eller skizoaffektiv psykose? Tal med din læge eller psykiater for at høre mere om dine muligheder."
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Datatilsynet vil i 2025 særligt interessere sig for FMK og AI
Datatilsynet har meldt ud, hvilke tilsynsaktiviteter der planlægges med i 2025. Her er fremhævet FMK og AI som særlige fokusområder og at bl.a. praktiserende læger vil være i fokus.
PLO anbefaler således, at du orienterer dig på PLO’s hjemmeside med råd og vejledning om GDPR samt sikrer dig, at din klinik har de nyeste versioner af PLO’s GDPR -dokumenter.
Derudover anbefaler PLO, at du orienterer dig i PLO’s anbefalinger om it-sikkerhed i klinikken. Vejledninger og mere information kan findes her (plo.dk)
Om FMK som fokusområde i 2025, skriver Datatilsynet bl.a.:
”Datatilsynet er i forbindelse med konkrete sager blevet opmærksom på en problemstilling om deling af adgange til Det Fælles Medicinkort (FMK), hvor flere medarbejdere i samme klinik bruger samme login. Tilsynet vil i 2025 føre tilsyn med, i hvilket omfang læger og tandlæger sikrer, at medarbejderne har og anvender personlige adgange til systemer, hvor der bl.a. er adgang til FMK.”
PLO gør opmærksom på vigtigheden af, at klinikkerne, på trods af den travle hverdag, er opmærksomme på, at man indretter arbejdsgangene i klinikken sådan, at flere brugere ikke har adgang til samme arbejdsstation, uden at der foretages et nyt login. Se ovenstående link til PLO's information om IT-sikkerhed og vejledninger.
Om sit fokus på AI og sundhedssektoren skriver Datatilsynet bl.a.:
”Udviklingen og udbredelsen af kunstig intelligens er fortsat i stor vækst, og flere og flere virksomheder og private tager den nye teknologi til sig. Teknologien rummer et stort potentiale og mange muligheder inden for en lang række områder. Samtidig kan teknologien – afhængig af dens brug – skabe risici og skade offentlige interesser og rettigheder.
Kunstig intelligens bliver også brugt i stigende omfang inden for sundhedssektoren, hvor løsninger bl.a. bruges som beslutningsstøtte i patientbehandlingen. Brug af sådanne løsninger indebærer særligt i sundhedssektoren store risici for borgerne med væsentlige konsekvenser til følge. Databeskyttelsesreglerne indeholder allerede i dag regler, der skal overholdes ved udvikling og brug af kunstig intelligens. Det er imidlertid Datatilsynets erfaring, at udvikling og brug af ny teknologi ikke altid sker med den fornødne fokus på databeskyttelsesreglerne.
Datatilsynet har derfor – også som opfølgning på tilsynets tidligere gennemførte kortlægning af brug af AI i den offentlige sektor – besluttet i 2025 at sætte særlig fokus på brug af sundhedssektorens brug af beslutningsstøttende AI under behandlingen af patienter samt at fortsætte det særlige fokus på dette område. Tilsynene vil primært være rettet mod private virksomheders brug af generativ AI.”
Læs hele teksten om Datatilsynets fokus i 2025 (Datatilsynet.dk)
Læs PLO’s udmeldinger om anvendelse af AI herunder.
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Nicholas Christoffersen
Telefon: 3544 8459, nch.plo@dadl.dk
-----
Særlige opmærksomhedspunkter ved anvendelse af AI
Der er mange leverandører, som gerne vil sælge AI-løsninger (kunstig intelligens-løsninger) til PLO's medlemmer. I den forbindelse henvender medlemmer sig til PLO med spørgsmål til særligt de juridiske krav og håndtering af samtykke.
PLO har ikke hidtil haft ressourcer til at tilegne sig det nødvendige og dybdegående kendskab til de forskellige leverandørers løsninger, deres tekniske set up og evt. brug af underdatabehandlere. Ikke mindst fordi de offentlige myndigheder endnu ikke har fastlagt regler og vejledninger på området. PLO afholder sig aktuelt fra at rådgive om konkrete AI-løsninger. Vælger klinikken at tilkøbe sig AI-løsninger, opfordres disse klinikker til selv at søge juridisk rådgivning.
PLO’s bestyrelse har besluttet, at mulighederne for at give medlemmerne en fælles tilgang til AI, herunder rådgivning om juridiske forhold og produkter, skal undersøges i den kommende tid.
PLO har igangsat en pilotafprøvning med brug af en AI-løsning til at skrive udkast til journalnotat under en videokonsultation. Projektet har til formål at give PLO viden om fx de tekniske, juridiske og faglige implikationer af anvendelse af AI for klinikkerne. Forskningsenheden fra Aalborg Universitet bidrager til projektet, der netop er startet. Der forventes resultater klar i løbet af foråret.
Læs mere her om bl.a. krav til AI-løsninger (plo.dk)
Vær opmærksom på, at Datatilsynet har AI som særligt tilsynsfokus i 2025 – se teksten ovenover.
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Nicholas Christoffersen
Telefon: 3544 8459, nch.plo@dadl.dk
-----
PLO følger sagen om datalæk
Den aktuelle sag om datalæk fra alles Lægehus viser, hvor vigtigt det er at passe godt på sundhedsdata.
PLO følger den aktuelle sag tæt og er i dialog med de IT-leverandører, som leverer til lægesystemerne. Ingen af disse er involveret i den aktuelle sag. Alles Lægehus anvender sit eget lægesystem og server i eget IT-miljø, og det er her, angrebet efter sigende har fundet sted. På grund af den verserende politisag er det sparsomt med oplysninger om, hvad der præcist er sket, og hvor omfattende datalækket er.
Der er dog ingen tvivl om, at sagen forekommer omfattende og er alvorlig, ikke mindst for de mange patienter, som er berørte. Sagen giver naturligvis anledning til at opfordre alle klinikker – og vores leverandører – til at have ekstra opmærksomhed på IT-sikkerhed både nu og fremover. Vi minder om vores sider på plo.dk med gode råd og vejledning om IT-sikkerhed i klinikken.
PLO samarbejder aktuelt med Sundhedsdatastyrelsen om opsætning af et antal ’cyber-alarmer’ i udvalgte klinikker, som skal opdage, hvis der opstår unormal datatrafik. Dette orienterede vi om i december.
PLO er bekendt med, at lægesystemerne aktuelt iværksætter ekstra foranstaltninger for at øge IT-sikkerheden i systemerne.
PLO foretager hvert år tilsyn med systemhusene for at efterse, om de lever op internationalt anerkendte krav og standarder for IT-sikkerhed. Læs mere her, hvor du kan downloade tilsynsrapport for din/jeres kliniks systemhus (bag medlemslogin).
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Martin Bagger Brandt
Telefon: 3544 8302, mbb.plo@dadl.dk
-----
Sanktioner for udskrivning af Ozempic til patienter uden diabetes
For første gang har Landssamarbejdsudvalget fastsat sanktioner til flere medlemmer, som har påført regionen unødvendige lægemiddeludgifter og dermed forbrudt sig mod overenskomstens §94. Ifølge bestemmelsen er ”læger forpligtet til at bistå regionen i gennemførelse af en forsvarlig økonomi med hensyn til de udgifter, som er afhængige af lægens lægemiddelordinationer”. Konkret drejer det sig om læger, der har udskrevet Ozempic med tilskud til patienter uden diabetes.
Regionerne har haft store uforudsete udgifter til Ozempic, og de er derfor meget optaget af at få dækket nogle af de udgifter, som de ikke skulle have haft. I PLO har vi både regionalt og centralt fastholdt, at læger, der følger klausulteksten, naturligvis ikke kan kritiseres.
Men når læger udskriver meget dyr medicin til patienter, der ikke opfylder en klausultekst, må PLO tilslutte sig Danske Regioners krav om sanktioner.
I de første sager har Landssamarbejdsudvalget pålagt 5 læger at betale mellem 10.000 og 25.000 kr. til regionen. Det er langt mindre end den udgift, lægerne har påført regionerne, og det har både regionalt og centralt krævet lange forhandlinger.
Lægerne er gjort opmærksomme på, at gentagne overtrædelser kan medføre skærpede sanktioner, herunder større betalinger eller udelukkelse fra at praktisere efter overenskomsten.
Vi ser med alvor på overtrædelser af overenskomsten –også selvom lægerne i de konkrete sager ikke har handlet for egen vinding.
Konklusion: Pas på med ikke at sætte det lille flueben i klausuleret tilskud for at være “flink”. Det kan koste sanktion, hvis patienten ikke opfylder klausulen.
PLO forventer, at sygehusene også kontrollerer og påtaler over for deres ansatte læger i de tilfælde, hvor det er en sygehus-læge, der har oprettet en recept med uberettiget klausuleret tilskud.
PLO har i øvrigt kendskab til, at flere regioner i denne tid sender høringsbreve til praksisser om betaling af beløb på baggrund af udskrivning af Ozempic til personer uden for målgruppen. Hvis man har modtaget en sådan høring om betaling, opfordrer PLO til, at man henvender sig til sit regionale sekretariat for at sikre, at tilbagebetalingsspørgsmålet behandles ud fra den praksis, der er fastlagt ved de afgjorte sager i Landssamarbejdsudvalget.
Kontaktoplysninger til de regionale sekretariater findes her (plo.dk)
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Catch-up-program for HPV-vaccination af unge mænd (ydelse 8328)
Med finansloven for 2025 er der afsat midler til et catch-up-program for HPV-vaccination af mænd født i 2005. Unge mænd, der er født i 2005 og ikke tidligere er vaccineret mod HPV, tilbydes et fuldt HPV-vaccinationsforløb i 2025. Mænd i den pågældende årgang, som ikke tidligere har færdiggjort vaccination mod HPV, kan også færdigvaccineres som en del af tilbuddet.
Statens Serum Institut orienterer målgruppen i Digital Post. Tilbuddet gælder fra den 1. januar 2025 til den 31. december 2025.
Vaccinationsregime skal derfor opstartes senest i august 2025, hvis alle tre vaccinationer skal kunne nås inden udgangen af året og dermed være gratis for borgeren. Dosering og administration sker efter produktresumé - læs mere (ema.eu)
Hvordan afregnes det?
Det er profylakseaftalens ydelse 8328, der skal anvendelse i catch-up-programmet.
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Nyt patientklagesystem: Fokus på forløbsklager og patientsikkerhed
Den 1. januar 2025 trådte et nyt patientklagesystem i kraft. Systemet markerer en væsentlig ændring i måden, patientklager håndteres på, og har til formål at skabe en mere retfærdig og læringsorienteret proces med større fokus på at forbedre patientsikkerheden.
En af de centrale ændringer er, at patientklager nu som udgangspunkt behandles som forløbsklager, der retter sig mod det samlede behandlingsforløb i stedet for enkeltpersoner. Dette reducerer risikoen for, at sundhedspersoner bliver individuelt udpeget i klagesager. Kun i sager, hvor der vurderes at være skærpende omstændigheder, kan klager fortsat behandles som disciplinærnævnssager rettet mod specifikke sundhedspersoner.
Betydning for praktiserende læger
For almen praksis betyder ændringen, at praktiserende læger givetvis oftere vil indgå som en del af en helhedsvurdering af behandlingsforløbet, frem for at blive udpeget individuelt. Dette kan mindske den personlige belastning og fremhæve samarbejdet mellem sektorer i sundhedsvæsenet.
Vær opmærksom på, at klager indgivet før 1. januar 2025 fortsat behandles efter det tidligere patientklagesystem, hvor patienten selv vælger, hvem klagen rettes mod.
Lægeforeningen tilbyder fortsat juridisk og lægefaglig bistand til medlemmer, der bliver involveret i en klagesag. Jo tidligere man kontakter Lægeforeningen, desto bedre hjælp kan der ydes.
Lægeforeningen afholder to webinarer om, hvordan man håndterer en evt. klage og det nye system.
Få overblik over de typer af klager, du kan få som praktiserende læge (plo.dk)
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Nu kan du nemmere se og redigere de oplysninger om klinikken, dine patienter ser i Min Læge-appen
PLO har udviklet en ny, digital løsning: Klinikvisning. Klinikvisning åbner op for at se udvalgte oplysninger fra klinikken, som fremgår af patienternes Min Læge App.
Du bruger Klinikvisning ved at give samtykke i Klinik+ i klinikkens lægepraksissystem. Når samtykke er givet, kan du og dit personalet se udvalgte oplysninger om klinikken i egen Min Læge App. På nuværende tidspunkt er det muligt at se:
- Klinikkens detaljeside med bl.a. info om klinikkens adresse, telefonnummer og åbningstider.
- Oplysning om kommende ferieafløser, når denne er angivet. (Det er her kun muligt at se den førstkommende afløser, selvom der skulle være flere kommende afløsere).
PLO har efterspurgt og fået vejledninger fra lægepraksissystemerne, der viser, hvorhenne i klinikkens lægepraksissystem du eller dit personale redigerer de redigerbare oplysninger. Vejledningerne finder du her, hvor du også kan læse mere om Klinikvisning (plo.dk)
Er du i tvivl om, hvordan du finder Klinik+ i dit lægepraksissystem, så klik her (plo.dk)
For yderligere oplysninger:
Konsulent Emma Skjold Lindegaard
Telefon: 2119 9862, esl.plo@dadl.dk
-----
Har du nyt personale, der hurtigt skal kunne varetage selvstændige konsultationer?
'Fagligt grundkursus i almen praksis - for dig med selvstændige konsultationer' giver praksispersonale med begrænset erfaring opdateret viden om de mest almindelige patientgrupper i almen praksis. På den måde klæder det dem på til at kunne varetage selvstændige konsultationer.
Kurset kører den 5.-6. maj og har tilmeldingsfrist den 5. marts.
Læs om kurset her (tilmeld.dk)
For yderligere oplysninger:
Kursuskoordinator Tina Holritz
Telefon: 3544 8322, tih.plo@dadl.dk
-----
Neurologi i almen praksis – nyt SE-kursus
Kurset 'Neurologi i almen praksis' er nu blevet godkendt som to dages Systematisk Efteruddannelse (SE).
Kurset gennemgår både hovedpine og svimmelhed, som er systematiske temaer. Derudover ses på symptomer som anfaldsfænomener, kraftnedsættelse og talebesvær.
Undervisningen tager udgangspunkt i, hvad patienter præsenterer af symptomer, og med afsæt i dem kommer vi også omkring føleforstyrrelser, tremor, gangforstyrrelser, Parkinsons syge, sclerose og stroke.
Læs mere om kurset her (tilmeld.dk)
For yderligere oplysninger:
Kursuskoordinator Tina Holritz
Telefon: 3544 8322, tih.plo@dadl.dk
Lægedækningstruede områder fra 1. januar 2025
Region Hovedstaden, PLO-Hovedstaden samt regionens kommuner er enige om, at følgende områder gælder som lægedækningstruede i 2025:
- Amager (bydelen tilhørende Københavns Kommune)
- Bornholm
- Høje-Taastrup
- Ishøj
- Egedal
Følgende områder som var lægedækningstruede i 2024, er ikke længere kategoriseret som lægedækningstruede i 2025: Bispebjerg, Brøndby, Gribskov, Hvidovre, Nørrebro, Valby, Vallensbæk og Vanløse.
Af Overenskomst om almen praksis fremgår det, at almen praksis i lægedækningstruede områder i henhold til praksisplanen har en række udvidede muligheder bl.a. mere fleksible rammer for ansættelse af læger og adgang til etablering af delepraksis. Læs mere her på plo.dk