Gå til indhold

PLO'rientering 20/2025

Nyhed PLO

På Lægedage fejrer vi det faglige sammenhold, fortæller formanden. Læs også om prognose for aktiviteten, Cyberalarmen, anskaffelse af fælles AI-løsning, opslag i patientjournaler, tydelige rammer for medicinstuderende, RSV-studie og få en status på PLO's Digitaliseringsprojekter. Endelig er der nyt fra PLO-Hovedstaden.

En person peger på storskærm foran en masse tilhører. Billedet er fra Lægedage 2024. Foto af Claus Boesen
NYT FRA BESTYRELSEN

På Lægedage fejrer vi det faglige sammenhold

Det er en turbulent og travl tid. Svære beslutninger og meget arbejde. Men midt i al maset venter der et lyspunkt lige om hjørnet: vores årlige sammenkomst, Lægedage, i Bella Center.

Her møder vi nye og gamle kolleger fra nær og fjern - for at blive klogere og hente ny inspiration, få pudset gammel viden af og for at være sammen for det sociales skyld. Mange har gjort det til en tradition at tage af sted hele klinikken. Det er en helt særlig oplevelse at være ude sammen blandt andre, hvis hverdag og arbejdsliv ligner ens eget.

Det er kort sagt tid til at stoppe op for en stund og fejre alt det, der er godt ved almen praksis, og som vi kæmper for at bevare.

For mig foregår Lægedage igen i år lige efter, at jeg har været rundt i landet og hilse på rigtigt mange af jer til medlemsmøder i alle fem regioner. Det har som altid været givende at møde medlemmerne i øjenhøjde og høre, hvad der rører sig ude i klinikkerne. I år har vi brugt et nyt format, hvor jeg og næstformanden har brugt tiden på at svare på spørgsmål i stedet for lange, tunge oplæg. Vi synes, at det har været et godt format, fordi det har givet endnu flere medlemmer muligheden for at komme til orde.

Det er væsentligt, at ikke kun jeg, men også resten af bestyrelsen mødes med jer, vi er valgt af. Det er også den del af mit og vores arbejde for PLO, der giver allermest energi. Det at få mulighed for at se og opleve – ikke bare læse på skrift - hvad der rører sig rundt om i landet og få feedback på vores beslutninger og prioriteringer, det er essentielt for, at jeg kan udføre mit hverv som formand. Samtidigt er det virkeligt rart og meningsfuldt at kunne nuancere og forklare sig i en dialog.

I en tid med rørte vande som nu er det vigtigt for os alle sammen at holde øjet på bolden: Troen på fremtiden, på fremdrift og på, at fundamentet ikke er ved at smuldre for øjnene af os.

Som bekendt har vi lige nu afbrudt forhandlingerne med RLTN om en ny overenskomst. Ganske enkelt fordi vi ikke kan skrive under på en overenskomst, der ikke bakker op om sundhedsreformen. Bag kulisserne foregår der selvfølgelig en lang række sonderinger og vi håber, at vi snart kan melde ud, hvad der bliver næste skridt.

Fra 2027 indgår det i sundhedsreformen, at der skal indgås en aftale, der blandt andet indeholder en ny honorarstruktur for de praktiserende læger.

Forhandlingerne om den aftale finder sted i løbet af 2026. Og selv om vi så os nødsaget til at forlade forhandlingerne om Aftale26, så tror vi fortsat på sundhedsreformen, og vi er indstillet på at forhandle om en ny honorarstruktur fra 2027 - selvom det dog unægtelig vil være lidt svært, hvis Aftale26 ikke er på plads først.

Apropos reformen så er status lige nu, at vi venter på, at Sundhedsstyrelsen sender den nationale opgavebeskrivelse i høring, og at lovpakke 2 om almen praksis formelt vedtages af Folketinget. PLO har fuld tillid til, at alle de ændringer, vi blev enige med regeringen om i september, kommer til at fremgå af lovforslag og lovbemærkninger.

Til sidst vil jeg minde om, at hvis du ikke er i Bella Center på mandag, så kan du følge åbningen hjemmefra. Den foregår mandag den 10. november 2025 kl. 15.30-17.00, men den bliver også optaget, så du kan se den senere, hvis det passer dig bedre.

Efter min egen åbningstale kan du høre indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde holde tale, og efterfølgende er der debat om, hvad almen praksis kan bidrage med for patienter med psykiske lidelse, mistrivsel og usynlige handicap.

Her er linket - du kan også følge med live, når Mahlerprisen uddeles.

 

Venlig hilsen

Jørgen Skadborg
Formand, PLO

Prognose: Aktiviteten 2025 vil ligge 0,6% under loftet

Sekretariatet har opgjort aktiviteten i almen praksis til og med september måned og på den baggrund lavet en prognose for hele året.

Prognosen viser, at det kan forventes, at aktiviteten vil ligge 0,6% under rammen svarende til 60 mio. kroner. Prognosen bliver opdateret månedligt.

For yderligere oplysninger: 
Chefkonsulent Mads Nørgaard-Madsen 
Telefon: 3544 8451, mnm.plo@dadl.dk 

_____

Vil du bidrage til overvågning af cybertrusler? 

PLO har indgået samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen om levering af 90 cyberalarmer. Dette sker som led i aftale med RLTN. 

Der er i dag installeret 10 cyberalarmer i almen praksis, og vi har nu brug for at installere yderligere 80 alarmer.

PLO søger derfor klinikker, der har interesse i at få en cyberalarm installeret. Både installation og vedligehold er gratis for klinikken, da dette er finansieret via aftalen med RLTN. 

Cyberalarmen installeres i klinikken og videresender oplysninger om klinikkens datatrafik til Sundhedsvæsenets Cyberenhed hos Sundhedsdatastyrelsen. Denne nationale enhed overvåger datatrafik, indsendt fra flere steder i sundhedsvæsenet, herunder sygehussystemer og kommunale systemer.

Med cyberalarmen installeret geografisk spredt rundt i udvalgte klinikker over hele landet bidrager almen praksis til overvågningen af cybertrusler både mod vores sektor, men for sundhedsvæsenet som helhed.

Har du/I lyst til at komme i betragtning til at få en cyberalarm installeret i din/jeres klinik, så bedes I melde jeres interesse inden udgangen af november måned. 

​Meld jeres interesse via denne side, hvor du også kan læse mere (plo.dk)

Vi gør opmærksom på, at PLO Efteruddannelse udbyder kurser om it-sikkerhed i juni 2026 og oktober 2026 

For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Nicholas Christoffersen
Telefon: 3544 8459,  nch.plo@dadl.dk  

_____

PLO anskaffer fælles AI-løsning 

Mange klinikker bruger allerede AI-løsninger i dagligdagen – især til notatskrivning, hvor teknologien frigiver tid til patientbehandlingen. Udviklingen går stærkt, og flere medlemmer efterspørger råd og vejledning. Derfor arbejder PLO nu på at anskaffe en fælles AI-løsning til almen praksis.

Formålet er klart: PLO vil samle kræfterne, så PLO stiller kravene, og de bedste leverandører får mulighed for at byde ind på en fælles aftale. Som medlem skal du kunne tilkøbe licens til en fordelagtig pris, og samtidig være tryg ved, at PLO og medlemmerne i fællesskab har kontrollen over krav til funktionalitet, sikkerhed, databehandling og videre udvikling.

Et fælles udbud er under forberedelse og forventes offentliggjort i december 2025, med kontraktindgåelse i maj 2026. Det betyder, at klinikken kan købe licenser til en PLO-forhandlet aftale forventeligt ved udgangen af maj 2026. 

PLO har etableret et team omkring denne opgave, som sammen med eksperter i bl.a. AI-systemer, sikkerhed, IT-kontrakter og GDPR - og sammen med en brugergruppe med ti PLO-medlemmer - bidrager til arbejdet og kvalificerer de endelige krav. 

Den kommende løsning forventes at rumme funktioner som:

  • Dokumentation af konsultation med AI-generet udkast til journalnotat
  • Udfyldelse af henvisninger og indholdsmæssig validering til korrekt henvisning
  • Udfyldelse af attest, blanketter mv. med hjælp fra AI
  • AI-generet patientresume for hurtigt overblik over kompleks og lang sygdomshistorik
  • Forslag til diagnosekodning for forbedring af ICPC2-kodning af patientens tilstand

Grundet den store kompleksitet i AI-løsningerne både teknisk og juridisk vil PLO tage en mere aktiv rolle som direkte rådgiver for klinikken inden for AI-løsninger. Hermed tilbydes klinikkerne et nyt alternativ til det nuværende set-up, hvor klinikkerne selv står for licensaftaler, databehandleraftaler og GDPR. 

PLO har brug for at høre din mening om en fælles AI-anskaffelse
Ved at stå sammen kan vi stille fælles krav til indhold, teknik, pris og GDPR, og sikre, at løsningen bygger på solide aftaler og vilkår for medlemmerne.

PLO har derfor brug for medlemmernes tilkendegivelse af, om klinikken vil være med i den fælles anskaffelse.

Meget snart vil vi sende en mail direkte til alle medlemmer, hvor vi ønsker din tilbagemelding på, om du er interesseret i at være med i anskaffelsen og tilkøbe dig licens til løsningen. Din tilbagemelding er ikke bindende.

PLO vil løbende opdatere information om udbudsprojektet, tidsplaner og tilmelding på hjemmesiden (plo.dk)

Vi gør opmærksom på, at PLO Efteruddannelse udbyder kurser i AI i november næste år – til læger og til praksispersonale.

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

_____

Hvornår må du slå op i patientjournaler?

Som læge og klinikpersonale har du kun adgang til at slå op i en patientjournal, når opslaget er nødvendigt som led i et aktuelt behandlingsforløb, og du har en behandlingsrelation til patienten. Det betyder, at opslag skal have et fagligt og sagligt formål.

Læger og andet sundhedspersonale har et særligt ansvar for at beskytte patienternes fortrolighed og tillid. Det er derfor vigtigt, at opslag i journaler altid sker i overensstemmelse med gældende regler.

Opslag, der sker af nysgerrighed, på baggrund af personlige relationer eller uden en aktuel behandlingsmæssig begrundelse, er ikke tilladt og kan få alvorlige konsekvenser.

Lægeforeningen har udarbejdet en nærmere gennemgang af reglerne for opslag i patientjournaler og e-journalen, som du kan læse mere om her på læger.dk

Hvornår må du slå op i patientjournaler og e-journal uden patientens samtykke?

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

_____

Brug af medicinstuderende - husk tydelige rammer

Medicinstuderende inddrages i stigende grad i flere opgaver i almen praksis. Det er positivt af flere årsager, bl.a. at de studerende dermed får mulighed for læring og praktisk erfaring, men det stiller samtidig krav til, at der er klare rammer for deres arbejde.

Dialogen mellem den praktiserende læge og den studerende er fortsat central for læring, men dialogen skal ske inden for klare og kendte rammer.

Det er ikke tilstrækkeligt, at de studerende blot har adgang til supervision efter behov – der skal være skriftlige instrukser, som tydeligt beskriver, hvilke opgaver medicinstuderende må udføre selvstændigt, og hvornår der kræves lægelig inddragelse.
 
PLO opfordrer derfor alle praksis til at:

  • Sikre, at der foreligger opdaterede instrukser for medicinstuderendes opgaver
  • Gennemgå instrukserne med de studerende ved opstart
  • Løbende tage dialogen om ansvar, kompetencer og supervision

Det bidrager både til patientsikkerheden og til et godt uddannelsesmiljø i almen praksis.

Læs mere om delegation af sundhedsfaglige opgaver hos Styrelsen for Patientsikkerhed her

Du kan også læse vores side om medicinstuderende i almen praksis (plo.dk) 

PLO Efteruddannelse udbyder kurser for medicinstuderende i almen praksis til foråret og efteråret

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk 

_____

Mulige patienthenvendelser om RSV-vaccinestudie

I samarbejde med Danske Lægers Vaccinationsservice undersøger Herlev og Gentofte Hospital om en RSV-vaccine kan reducere risikoen for indlæggelse hos voksne. Studiet hedder DAN-RSV og er verdens største vaccinestudie.

360.000 patienter har modtaget invitation til at deltage i deres e-Boks, og I kan opleve at få spørgsmål om studiet, og om det er relevant for dem at takke ja til at deltage.

Patienter, som efterspørger information om RSV-vaccination, kan henvises til Danske lægers Vaccinations Services callcenter på telefon: 8830 0102 eller hgh-fp-danrsv@regionh.dk

Læs evt. mere om studiet her Forskningsprojekt DAN-RSV 2025 - DLVS

For yderligere oplysninger:
Danske Lægers Vaccinations Service,
Telefon: 88 30 01 02, forskning@dlvs.dk

PLO's Digitaliseringsprojekter

Status efterår 2025
PLO's arbejde med digitalisering sigter på at understøtte og forbedre kommunikationen mellem læge og patient, arbejdet i klinikken og kvaliteten i behandlingen.

Se hvordan dit lægepraksissystem taler sammen med Min Læge-appen

Alle lægepraksissystemer er koblet til Min Læge-appen, men der er mindre forskelle i, hvordan appens funktioner bliver understøttet. PLO samarbejder løbende med alle lægepraksisleverandørerne for at justere og forbedre integrationer og funktioner og laver årligt en kortlægning, der giver overblik over, hvordan lægepraksissystemerne og appen taler sammen. Oversigten er nu blevet opdateret, og indeholder også det nye lægepraksissystem Vena:  Om appen Min Læge til praktiserende læger

PLO og DSAM anbefaler at bruge diagnosekort

PLO og DSAM anbefaler brug af funktionen diagnosekortet, fordi det hjælper med at dele vigtig information i sektorovergange. Det er særligt relevant at oprette og vedligeholde diagnosekortet for patienter med mange kontakter på tværs af sektorer fx patienter med længerevarende forløb, kroniske diagnoser, og patienter med flere diagnoser.
Du finder PLO og DSAM’s anbefaling her: Diagnosekort i almen praksis

Klinikkens cockpit klar i de første lægepraksissystemer

Klinikkens cockpit er et værktøj til populationsomsorg. Det giver mulighed for overblik over klinikkens forskellige patientpopulationer og en mulighed for at fremsøge bestemte målgrupper. Værktøjet er nu udrullet i de første lægepraksissystemer og kan således bruges i XMO, Vena og WinPLC. Se mere her: Populationsoverblik i lægepraksissystemerne

Nye databehandleraftaler på vej som del af Almen Praksis Health Hub 

PLO arbejder sammen med klinikkernes it-leverandører (PLSP og systemhusene) på at forny de skinner, hvorpå almen praksis deler data med resten af sundhedsvæsenet. 

Infrastrukturen kalder vi Almen Praksis Health Hub, og den skal bidrage til at understøtte fremtidens datadeling og forbedre sikkerheden. 

PLO har de sidste to år brugt kræfter på at risikovurdere den tekniske infrastruktur, hvilket medfører, at alle klinikker snart får nye databehandleraftaler til underskrift fra deres leverandører af lægepraksissystemer.

Sammen med databehandleraftalerne vil klinikken også modtage en samlet rapport med PLO’s risikovurdering og opdaterede skabeloner på privatlivspolitikken til patienterne og Artikel 30-fortegnelsen. 

PLO vil informere igen, når dokumentation og aftaler er klar til underskrift. 

Læs mere om datadeling og Almen Praksis Health Hub (plo.dk)

NYT FRA PLO-HOVEDSTADEN

Webinar 17. november: Tid til forandring - Hvordan kan du gøre din klinik attraktiv for næste generation af læger

Min Almen Praksis, Region Hovedstaden, sætter i dette webinar fokus på, hvordan klinikken kan ses som både en faglig base og en virksomhed.

Du får inspiration til, hvordan generationsskifte kan blive en mulighed for fornyelse – og hører både unge og erfarne læger dele deres erfaringer, ønsker og perspektiver.

Programmet byder på:

  • Klinikken som virksomhed, oplæg ved Niels Nimb, virksomhedskonsulent
  • Hvad ønsker unge læger af en klinik? Paneldebat med Najah Azaquoun (alment praktiserende læge og praksisejer), Thomas Gorlén (praktiserende læge), Niels Nimb (virksomhedskonsulent) og Frederik Ravn (juridisk konsulent i PLO).

Der er mulighed for spørgsmål og erfaringsudveksling.

Tid: 17. november kl. 16.00–17.30
Sted: Online via Microsoft Teams

Du modtager mødelink en time før webinaret.

Meld dig til her