Til dig, der er leder på et behandlingssted, som har fået en klage
Som leder har du flere opgaver, hvis din afdeling eller behandlingsstedet får en klagesag.
Læs om din rolle som leder på behandlingsstedet
Din rolle som leder omfatter mange opgaver og gælder både, hvis der bliver klaget over konkrete sundhedspersoner, og hvis der bliver klaget over behandlingsstedet. Læs om, hvad din rolle som leder på behandlingsstedet indebærer, her.
Skriv en udtalelse
Er du leder på et behandlingssted, som har fået en klage, anbefaler vi, at det er dig, der udtaler dig i sagen.
Følg trinene neden for og send sagen ind til Lægeforeningen, da vi kan give feedback på udtalelsen, inden den sendes af sted.
Sådan skal du gøre:
- Skriv et udkast til udtalelse i sagen.
Brug Lægeforeningens skabelon med gode råd til opbygning og formulering af din udtalelse (Word-filen lægger sig under Overførsler på computeren). - Sørg for, at du har alle relevante dokumenter i sagen gemt på din computer (find en oversigt over typiske dokumenter i klagesager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside).
Det er blandt andet:
- Brev fra Styrelsen for Patientklager med bilag, herunder klagen (pdf)
- Journalmaterialet (pdf).
- Husk at anonymisere dit materiale, da du har tavshedspligt. Få hjælp til at gøre det nemt på Min side med Lægeforeningens anonymiseringsservice.
- Opdater dine personlige oplysninger på Min side. Sørg for at du har registreret et mobilnummer og en e-mailadresse.
- Send sagen ind til Lægeforeningen via Min side. Følg selvbetjeningens instruktioner.
Vi følger op
Når du har sendt sagen til os, vi en af vores jurister gennemgå din sag og give dig en tilbagemelding.
Du kan følge din sag på Min side under "Jeg vil se, tilføje eller ændre i min igangværende sag".