PLO'rientering 04/2025
PLO ønsker input fra medlemmerne, fortæller formanden. Læs også om anbefalinger til korrespondancer med kommunen, nyt klausuleret tilskud til vaccine mod helvedesild, en ny politisk struktur for PLO, gratis webinarer om GDPR og IT-sikkerhed, hvordan det går med dosispakket medicin i din kommune, goodwillanalyse, kursus om videokonsultationer, gratis medlemskab for uddannelseslæger og sundhedsprofilundersøgelsen. Der er også nyt fra PLO-Hovedstaden.

- Nyt fra bestyrelsen: Få indflydelse på PLO’s prioriteringer
- Nye anbefalinger til korrespondancer til kommunen bl.a. om ordinationers tidsangivelse og kosttilskud
- Ny mulighed for klausuleret tilskud til vaccine mod helvedesild (herpes zoster)
- En ny struktur for PLO
- PLO holder gratis webinarer om både GDPR og IT-sikkerhed
- Hvordan går det med udbredelsen af dosispakket medicin i din kommune?
- Udvikling i goodwillprocenten
- Nyt kursus: ’Bliv glad for videokonsultationen’
- Uddannelseslæger kan blive gratis medlem af PLO
- Hjælp dine patienter med at deltage i den nationale sundhedsprofil
- NYT FRA PLO-HOVEDSTADEN
Få indflydelse på PLO’s prioriteringer
Jeg ved det godt. Det sker ret tit, at vi bliver bedt om at svare på spørgeskemaer.
Tidligere i dag har vi fra PLO så sendt jer endnu en, og jeg vil sige det kækt på denne måde; at hvis du kun skal deltage i én spørgeskemaundersøgelse i denne måned, så lad det være denne.
Vi har nemlig brug for dine svar.
Vi befinder os i en tid, hvor vi som PLO-politikere skal træffe en lang række små og store beslutninger – også en række meget gennemgribende beslutninger pga. sundhedsreformen, der rulles ud i de næste par år. For at kunne navigere i de afvejninger vi skal foretage, har vi brug for dine input. Vi har brug for din holdning som en støtte i vores prioriteringer af de indsatser, der har størst betydning for almen praksis i årene fremover.
Vi ønsker at sikre, at vores fokus i interessevaretagelsen afspejler medlemmernes behov og oplevelser, samtidig med at vi navigerer inden for de muligheder og rammer, der er til rådighed.
Dine svar er vigtige, og det er vigtigt, at så mange som muligt af jer svarer.
Undersøgelsen fokuserer på fire temaer, der har stor betydning for almen praksis nu og fremover:
- Sundhedsreformen og de kommende års aftaleforhandlinger.
- Rammer for at være patientens tovholder: Hvordan opleves mulighederne for at udfylde rollen?
- Opgaveglidning: Hvad er omfanget? I hvilken udstrækning opleves specifikke opgaver, som overflyttes til almen praksis uden de rette aftaler?
- Afviste henvisninger: Hvor stor er udfordringen, og er der mønstre?
Spørgeundersøgelsen er udsendt fra PLO i dag omkring kl. 15. Emnelinjen er ’Medlemsundersøgelse: Hjælp PLO med at prioritere fremtidens indsatser for almen praksis’. Kan du ikke finde mailen, så kontakt sekretariatet på fx plo@dadl.dk.
Deadline for besvarelse er fredag d. 7. marts kl. 12.
Venlig hilsen
Jørgen Skadborg
formand, PLO
Nye anbefalinger til korrespondancer til kommunen bl.a. om ordinationers tidsangivelse og kosttilskud
En analyse af elektronisk kommunikation med kommunerne fra 2023 dokumenterede, at en meget stor andel af elektroniske korrespondancer med kommunerne handler om medicin.
På baggrund af analysen blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af PLO og KL, der skulle komme med anbefalinger til, hvordan der skabes gode rammer for samarbejdet, bl.a. effektiv anvendelse af de fagprofessionelles tidsforbrug.
Resultatet heraf er en række anbefalinger til god kommunikation, hvoraf følgende kan nævnes:
Korrespondancemeddelelser vedr. tidspunkt for medicin
PLO og KL er enige om, at lægen kun bør angive eksakt administrationstidspunkt, hvis det er relevant for behandlingen.
Håndtering af håndkøbsmedicin, naturlægemidler og kosttilskud
PLO og KL opfordrer til, at procedure for håndtering af ikke-receptpligtig medicin bør drøftes i de lokale KLU’er med henblik på indgåelse af lokale aftaler. Her foreslår parterne, at man lader sig inspirere af følgende procedure for medicinhåndtering:
- Hvis borgeren ønsker "ikke-receptpligtig" medicin dispenseret, skal egen læge rådspørges i en korrespondancemeddelelse (KM).
- Hvis borgeren har symptomer, der giver anledning til ønske om medicin, skal disse beskrives.
- Hvis lægen finder indikation for behandling med medicinen, er lægen forpligtet til at ordinere medicinen i FMK.
- Hvis lægen ikke finder indikation, men heller ikke har indvendinger mod, at borgeren får medicinen, kan den medicinansvarlige i kommunen oprette en lokal ordination og håndtere medicinen.
- Hvis lægen fraråder brug af medicinen, håndterer det kommunale personale ikke medicinen.
Kanalvalg
PLO og KL er enige om, at det altid skal overvejes, hvilken kanal der skal anvendes til kommunikation, så den passer til henvendelsens karakter.
Nogle henvendelser egner sig ikke til en korrespondance-meddelelse, men skal fx foregå telefonisk. Det kan fx gælde i hastesager.
PLO og KL er endvidere enige om, at det skal sikres, at der er gensidig adgang til direkte numre, så det kommunale personale/lægen i akutte situationer kan træffe hinanden med kort varsel. Et direkte nummer hos lægen kan enten være et specifikt nummer eller ”tryk X” på klinikkens telefonnummer. Der er ikke et krav, at det skal være et specifikt telefonnummer.
Hvis det kommunale personale har behov for klinikkens hjælp, og det ikke er akut, men ikke kan vente tre hverdage på svar på en korrespondance-meddelelse, skal personalet bruge klinikkens almindelige telefonnummer.
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Thomas Rye
Telefon: 2811 7911, trye.plo@dadl.dk
-----
Ny mulighed for klausuleret tilskud til vaccine mod helvedesild (herpes zoster)
Følgende gruppe er omfattet af klausuleret tilskud til inaktiveret rekombinant vaccine mod helvedesild (herpes zoster) (Shingrix ®)
• Personer på 50 år og derover med kronisk inflammatorisk gigtsygdom i immunsupprimerende behandling.
Læs mere (sst.dk)
Patienten skal afhente vaccinen på apoteket, hvorefter egen læge kan indgive vaccinen og afregne ydelse ’8940 - vaccination med klausuleret tilskud i henhold til Profylakseaftalen’.
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
En ny struktur for PLO
PLO’s nuværende politiske struktur med fem regionale bestyrelser matcher ikke den nye struktur i sundhedsvæsnet, som den ser ud om to år, hvor der oprettes 17 sundhedsråd med ansvar for det nære sundhedsvæsen, og hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland lægges sammen til én region.
Der er derfor behov for en ny politisk organisering i PLO, hvilket kræver en ændring af vedtægterne. Nye vedtægter skal besluttes senest på repræsentantskabets møde i foråret 2026, således at der kan være afholdt valg til den nye struktur, og den kan træde i kraft 1. januar 2027 samtidig med den nye struktur i sundhedsvæsnet.
I overgangsperioden fra 1. januar 2026 til 31. december 2026 fortsætter PLO’s nuværende politiske struktur. PLO-Hovedstaden og PLO-Sjælland er allerede i dialog om, hvordan de samarbejder i denne periode.
Bestyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe bestående af Bruno Melgaard Jensen og Camilla Høegh-Guldberg samt medarbejdere fra PLO’s sekretariat. Formålet med arbejdsgruppen er at komme med forslag til ny politisk organisering og vedtægter.
Som ramme for arbejdet har bestyrelsen under inddragelse af bl.a. diskussioner om PLO's demokratiske processer på sidste repræsentantskabsmøde udarbejdet syv pejlemærker for den nye struktur i PLO:
- Et match i forhold til den nye struktur i sundhedsvæsnet pr 1. januar 2027 på alle niveauer, herunder stat, regioner, sundhedsråd og kommuner.
- Mindretalsbeskyttelse.
- Ligelig geografisk repræsentation, således at repræsentantskabet som minimum har repræsentanter fra alle sundhedsråds virkeområder.
- Bedre sammenhængskraft og koordinering internt i PLO, herunder stærkere sammenhæng mellem PLO's centrale og decentrale bestyrelser.
- Afklaring af opgaver og ansvar i PLO's politiske organer, herunder forholdet mellem repræsentantskab og bestyrelse.
- Overensstemmelse med Lægeforeningens vedtægter, hvor det er relevant, fx vedr. valg til Lægeforeningens repræsentantskab.
- Mulighed for at få kandidater til at stille op til valg i den nye politiske struktur.
Bestyrelsen har fundet det vigtigt, at alle dele af PLO’s politiske organisation får mulighed for at bidrage til processen, ikke mindst PLO’s regionale bestyrelser. Derfor er arbejdet påbegyndt nu, og medlemmerne vil løbende blive orienteret om fremdriften.
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Stine Søndergaard
Telefon: 3544 1081, ssoe.plo@DADL.DK
-----
PLO holder gratis webinarer om både GDPR og IT-sikkerhed
Datatilsynet har meldt ud, at praktiserende læger samt FMK og AI er særlige fokusområder i 2025
Som et tilbud til medlemmerne afholder PLO et tilbagevendende gratis webinar med GDPR-eksperter fra Kromann & Reumert.
Webinaret handler om kravene i GDPR, og du får en gennemgang af PLO’s GDPR-dokumentpakke til klinikkerne, der er vigtig dokumentation for klinikkens overholdelse af GDPR. Ansatte er også velkomne til at deltage.
Vælg en af nedenstående datoer (samme oplæg begge datoer) - gem tiderne i din kalender. Vi sender link senere.
• Mandag den 17. marts kl. 16-17
• Tirsdag den 25. marts kl. 16-17
IT-sikkerhed holder PLO Efteruddannelse gratis webinar om:
• 17. juni 2025 fra kl. 13-17
Webinaret kommer ind på emner som phishing, passwords og backup m.m. Udover at det er gratis, er det godkendt som selvvalgt efteruddannelse til læger, der kan søge om 0,5 dags efteruddannelseshonorar (tabt arbejdsfortjeneste).
Tilmeld dig det gratis webinar om IT-sikkerhed 17. juni (tilmeld.dk)
9. oktober 2025 udbyder PLO Efteruddannelse et fysisk dagskursus med samme underviser. Det foregår på Hindsgavl Slot og er for både læger og personale. Læger kan søges en dags efteruddannelseshonorar (tabt arbejdsfortjeneste) og en dags tilskud til kursusafgift.
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Hvordan går det med dosispakket medicin i din kommune?
For at styrke udbredelsen af dosispakket medicin yderligere har PLO, MedCom og KL i fællesskab udarbejdet materiale, der kan anvendes i de lokale KLU’er i drøftelsen af udbredelse af dosispakket medicin. Materialet er sendt til alle PLO-K formænd i januar. I materialet anbefales det bl.a., at apotekerne deltager i drøftelserne, da samarbejde med apotekerne er essentiel i udbredelsen.
En lang række kommuner er godt i gang med at udbrede dosispakket medicin, mens nogle kommuner først lige er gået i gang. Det udarbejdede materiale kan både anvendes til at tage temperaturen på det allerede igangsatte arbejde, ligesom det kan anvendes til at kickstarte samarbejdet.
Materialet indeholder bl.a. status for udbredelse af dosispakket medicin i den enkelte kommune og status for igangsatte tiltag hos de respektive parter.
I december 2024 fik cirka 56.000 patienter dosispakket medicin, hvilket er en stigning på 6000 patienter fra juli 2024.
For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Thomas Rye
Telefon: 2811 7911, trye.plo@dadl.dk
-----
Udvikling i goodwillprocenten
PLO har udarbejdet sin årlige goodwill-analyse for 2024. Analysen viser blandt andet, at der i 2024 i alt blev foretaget 164 handler. Det er 24% færre end i 2023.
Goodwillprocenten har de seneste år ligget på et stabilt niveau omkring de 50%.
I 2024 lå den på 54,1%. Region Midtjylland har med 63,5% den højeste goodwill, mens Region Sjælland med 34,0% har den laveste. I mere end ni ud af 10 almindelige handler bliver der handlet med goodwill.
Andelen af praksis, der lukker uden, at det har været muligt at finde en køber, ligger fortsat på et niveau svarende til 7%.
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Nyt kursus: ’Bliv glad for videokonsultationen’
Som bekendt er det aftalt i OK22, at alle praksis ved udgangen af 2024 skal tilbyde videokonsultationer, hvor relevant.
Føles videokonsultation som en arbejdsbyrde mere end en uudnyttet ressource? Så invester en dag i at blive fortrolig med mediet og med, hvordan du bedst skaber en god kommunikation online, så konsultationen bliver let og ligetil.
Kurset, som kun er for læger, lærer dig, hvilke fordele du kan udnytte, og hvordan videokonsultationer kan integreres som en brugbar og naturlig del af praksis. Du undervises af Lisbeth Holdt Jørgensen, skuespiller og audiologopæd og retoriker samt Kirsten Krogh Jensen, kommunikationsrådgiver og performancecoach.
Kurset foregår 22. oktober 2025 i København.
For yderligere oplysninger:
Kursuskoordinator Sophie Berntsen
Telefon: 3544 1085, kurser.plo@dadl.dk
-----
Uddannelseslæger kan blive gratis medlem af PLO
Uddannelseslæger i almen medicin kan blive medlemmer af PLO og betaler 0 kr. i kontingent, så længe de er under uddannelse. De bliver indplaceret som såkaldt ekstraordinært medlemmer. Uddannelseslægen beholder sit medlemskab af Yngre Læger, som er den forening, der konkret kan hjælpe lægen som ansat.
Det ekstraordinære medlemskab af PLO giver først og fremmest den kommende almenmediciner mere indsigt i en fremtid som praktiserende læge gennem information og vejledning. På den måde er det et naturligt skridt på vejen mod at blive del af professionen.
Læs mere om medlemskabet, og hvad uddannelseslægen skal gøre for at melde sig ind
For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
-----
Hjælp dine patienter med at deltage i den nationale sundhedsprofil
300.000 danskere er inviteret af Sundhedsstyrelsen til at svare på den landsdækkende sundhedsundersøgelse 'Hvordan har du det?' Undersøgelsen giver vigtig viden om danskernes sundhed og trivsel, som kan bruges til at målrette forebyggelsesindsatser og behandlingstilbud – både nationalt og lokalt.
Som praktiserende læge har du en unik mulighed for at nå dem, der har modtaget spørgeskemaet, men endnu ikke svaret. Du kan gøre opmærksom på undersøgelsen med materialer, du kan hente her hos styrelsen - de kan bruges både online og fysisk i klinikken.
For yderligere oplysninger:
Politik- og pressekonsulent Camilla Kamstrup
Telefon: 2873 2822, cka.plo@dadl.dk
Spot på – Aftalen om gensidig efteruddannelse
Brug aftalen om gensidig efteruddannelse og lær dine hospitalskollegaer bedre at kende. Besøgsaftalen har til formål at skabe en fælles forståelse af arbejdet på hospitaler og i almen praksis for at sikre et sammenhængende sundhedsvæsen.
Med aftalen kan praktiserende læger og praksispersonale besøge en eller flere hospitalsafdelinger i Region Hovedstaden i op til fem dage om året. Tilsvarende har hospitalsansatte læger, sundhedsfagligt personale, koncerncentret og hospitalsdirektionerne mulighed for at følge arbejdet i almen praksis gennem besøg.
Honorering og transportudgifter følger ’Vejledning om tilskudsberettiget efteruddannelse og tilskud til efteruddannelse af praksispersonale.’ Der ydes også tilskud fra regionen ved besøg i almen praksis.
De gensidige besøg aftales konkret mellem fx en hospitalsafdeling og en praktiserende læge.
Afregningen af honoreringen sker via Virk.dk - se vejledning