Gå til indhold

PLO'rientering 19/2024

Nyhed PLO

PLO har røde linjer i forhandlingerne om sundhedsreformen, fortæller formanden. Læs også om webinar, status på økonomien, biokemiske prøvesvar i Min Læge, WebPatient-spørgeskemaer der udgår, videokonsultationer, forbedret indberetning af bivirkninger og ledig stilling som chefredaktør på Practicus. Endelig er der nyt fra PLO-Syddanmark og PLO-Sjælland.

Yngre mennesker snakker siddende ved et bord - en hånd gestikulerer i forgrunden
INDHOLD
  • Nyt fra bestyrelsen: Røde linjer for PLO i forhandlingerne om sundhedsreform
  • Status på økonomien i almen praksis
  • Min Læge-appen viser snart patienter alle biokemiske prøvesvar
  • WebPatient-spørgeskemaerne Manniche VAS og Kropsmål udgår ved årsskiftet
  • Husk at tilbyde videokonsultationer
  • Hvad går Aftale25 ud på?
  • Forbedret indberetning af formodede bivirkninger i lægepraksissystemerne
  • Er du Practicus’ nye chefredaktør?
  • Nyt fra PLO-Syddanmark
  • Nyt fra PLO-Sjælland
Nyt fra bestyrelsen

Røde linjer for PLO i forhandlingerne om sundhedsreform

Der forhandles i disse uger om en sundhedsreform. Formentlig vil en politisk aftale blive præsenteret i løbet af få uger. Vi kender i sagens natur ikke detaljerne, men det må forventes, at indholdet på lange stræk vil ligge tæt op ad det udspil, regeringen lagde frem i sidste måned. 

Det gælder også kapitlet om almen praksis.

PLO har reageret grundlæggende positivt over for reformforslaget, fordi regeringen vil øge antallet af praktiserende læger, fra i dag ca. 3.500 til mindst 5.000 i 2035, afsætte penge til en konkret investeringsplan for almen praksis, uddanne flere speciallæger i almen medicin og gøre det mere attraktivt at være praktiserende læge i områder med mange syge og dårlig lægedækning.

Der er imidlertid også elementer, der i PLO’s optik er problematiske. Der lægges på flere områder op til en ændret styring og organisering af almen praksis. Noget af det er fornuftigt: Vi bifalder en national opgavebeskrivelse, en statslig styring af ydernumrene og et forenklet honorarsystem, der i højere grad tilgodeser de kolleger, der arbejder med mange ældre og syge patienter.

Andet er mindre fornuftigt, men dog til at leve med. Det gælder fx ideen om et ændret system for tvistløsninger, til afløsning af det paritetiske samarbejdssystem. Vi frygter, at det bliver mere bureaukratisk, men det vigtigste er, at retssikkerheden for vores medlemmer er garanteret, og de ikke er prisgivet regionernes fortolkning af overenskomsten.

Regeringen vil give mulighed for at etablere nye permanente klinikformer. Det har vi ikke noget problem med, så længe konkurrencen sker på lige vilkår. Der har i forvejen gennem en årrække de facto været andre permanente kliniktyper, og vi er ikke i tvivl om, at den eksisterende model for almen praksis – med ejerlæger, der selv er til stede i egen klinik – både er bedst og billigst og giver størst patienttilfredshed. Vi skal fortsat arbejde for, at klinikker drevet på PLO-vilkår er førstevalget i hele landet.

Det afgørende for PLO er, at vi ikke bare formelt, men også i praksis bevarer et nationalt aftalesystem, hvor PLO indgår aftaler på vegne af de praktiserende læger om vigtige forhold som økonomi, honorarer, normtal, åbningstider, kvalitetsklynger, efteruddannelse, finansiering af forskningsenheder m.v. Det er fx helt uacceptabelt, når regeringen skriver, at længere åbningstider og udvidet tilgængelighed skal indgå i en national opgavebeskrivelse.

Det er også essentielt, at den reform af honorarstrukturen, som regeringen lægger op til, ikke bliver dikteret, men skal aftales med PLO. Og at der ikke er nogen læger, fx i de store byer, der tvinges til at have flere patienter end det nuværende normtal på 1.600. Mange har allerede taget flere patienter frivilligt, og det understøtter vi fortsat gerne.

Jeg har gjort klart, både i medierne og i min løbende dialog med partierne, at der her er tale om røde linjer. Hvis de krydses, risikerer det at føre til afgang fra faget. Det vil forværre manglen på praktiserende læger og dermed være et stort politisk selvmål.

I PLO vil vi fortsætte med at følge processen tæt og så vidt muligt være en konstruktiv medspiller, også efter en politisk aftale er faldet på plads. For mange af de forhold, der vedrører almen praksis, vil blive reguleret og nærmere beskrevet i efterfølgende delforlig og bekendtgørelser.

Der er snart valg til PLO’s repræsentantskab. Det har aldrig været vigtigere, at vi har gode kolleger til at repræsentere vores fag og varetage kollegernes interesser – så jeg vil opfordre til, at du overvejer, om det kan være noget for dig at stille op.

Nedenfor kan du læse om et webinar, vi holder på tirsdag, hvor du kan høre mere om PLO’s politiske arbejde lige nu og om det kommende valg til repræsentantskabet.

Venlig hilsen

Jørgen Skadborg

Formand, PLO

PLO holder drop-in-webinar tirsdag 29. oktober 16.30

Se frem til en PLO-politisk time foran skærmen eller i ørerne.

  • Hvad kan vi forvente af sundhedsreformen? 
    Formand og direktør giver en kort analyse af status og indblik i, hvordan PLO forsøger at påvirke reformen 
  • Repræsentant i PLO - hvad går det ud på? 
    Mød repræsentant Kristine Binzer, som bliver interviewet om, hvad det kræver, og hvad man får ud af at være repræsentant. 

Du får link sendt i mail - læg tidspunktet i kalenderen:

  • Tirsdag 29. oktober 2024 kl. 16.30-17.30
  • Kun for medlemmer af PLO
  • Læs mere

-----

Status på økonomien i almen praksis

En opdateret prognose, baseret på aktiviteten til og med september, viser en forventet overskridelse af den økonomiske ramme for almen praksis for 2024 på 0,4 pct. svarende til 39 mio. kr.

Det er et fald i forhold til sidste måneds prognose, der viste en overskridelse af den økonomiske ramme på 0,6%, svarende til 62 mio. kr. 

PLO har, som tidligere nævnt, indgået en étårig fornyelse af overenskomsten om almen praksis med Regionernes Lønnings- og Takstnævn, der blandt andet indebærer, at rammen for 2024 hæves med 146,7 mio. kr.

Såfremt aftalen godkendes af PLO’s medlemmer, vil der ikke være udsigt til en rammeoverskridelse. 
PLO vil på baggrund af ovenstående ikke længere vejlede om tiltag for at begrænse aktiviteten.

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

-----

Min Læge-appen viser snart alle biokemiske prøvesvar

Min Læge-appen opdateres snart til at kunne vise alle biokemiske prøvesvar. I dag kan appen kun vise patienter udvalgte biokemiske prøvesvar samt det mikrobiologiske svar på COVID-19-prøver. Prøvesvaret frigives fortsat til patienten i samme øjeblik, det sendes fra laboratoriet. Dette er også måden, hvorpå visningen af prøvesvar fungerer i Min Læge-appen i dag samt i apps som fx MinSundhed og MinSP. Min Læge-appen vil vise biokemiske prøvesvar for en periode på to år - dog ikke med tilbagevirkende kraft.

Visningen af prøvesvar er testet af på en gruppe af patienter, for at sikre at svarene fremstår så letforståelige som muligt.

Der vil nu blive arbejdet på at vise svar på mikrobiologiske prøver. Prøvesvar, der ikke ses på min læge endnu, kan fortsat ses på sundhed.dk.

Patienter med spørgsmål til Min Læge-appen vil som altid kunne henvende sig til supporten i sundhed.dk på info@sundhed.dk eller 4422 2080.

For yderligere oplysninger:
Konsulent Emma Skjold Lindegaard
Telefon: 2119 9862, esl.plo@dadl.dk

-----

WebPatient-spørgeskemaerne Manniche VAS og Kropsmål udgår

De to PRO-spørgeskemaer, Manniches VAS og Kropsmål, udgår fra WebPatient ved årsskiftet. Dette sker efter en faglig vurdering af DSAM, der sammen med en evaluering af bl.a. forbruget af skemaerne har ført til, at skemaerne udgår for på sigt at give plads til andre. PLO og DSAM rykker i det hele taget tættere sammen, når det gælder PRO-området, hvor DSAM vil fortsætte med at bidrage med faglige vurderinger.

Det er Synlab, der driver løsningen med WebPatient-spørgeskemaerne, og databehandleraftalen mellem alle klinikker og Synlab er netop opdateret, hvorfor klinikker, som ikke allerede har skrevet den nye aftale under, kan blive bedt om dette inden for kort tid. PLO har bistået med opdateringen af aftalen således, at formålet nu også dækker deling af de svar og værdier fra webpatientskemaerne – som fx hjemmeblodtryksmålinger – så disse fremover kan vises for andre sundhedspersoner på sundhed.dk. I dialogen med Synlab har PLO meddelt – på vegne af alle klinikejere – at vi gennemfører et GDPR-tilsyn i løbet af 2025 i forbindelse med Synlabs håndtering af data i hhv. Webreq og Webpatient. 

For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Martin Bagger Brandt
Telefon: 3544 8302, mbb.plo@dadl.dk

-----

Husk at tilbyde videokonsultationer

Siden 2022 har ydelsen 0125 (videokonsultation) været en del af overenskomst om almen praksis. Ydelsen honoreres med den samme takst som en konsultation svarende til 163,38 kr. pr. oktober 2024.

Det er aftalt, at ydelse 0120 (årsstatus), 6101 og 6201 (samtaleterapi og tillæg til samtaleterapi) også kan udføres via video, hvis patienten på grund af særlige praktiske, fysiske eller psykiske problemstillinger kun meget vanskeligt kan møde op i klinikken. Her bruges registreringskoden 1003.

En videokonsultation skal være planlagt og visiteret på forhånd og afholdes på et aftalt tidspunkt, som var det en fysisk konsultation.

Det er en lægefaglig vurdering, hvornår video kan være den rette kontaktform, idet det bør dreje sig om en problemstilling, hvor fysisk undersøgelse ved konsultation ikke er nødvendigt. 

Patienten eller andre kan ikke kræve kontakt via video, men lægen skal tage hensyn til patientens behov og personlige ikke-medicinske forhold fx transporttid til klinikken. Lægen kan tilsvarende heller ikke ensidigt bestemme, at en kontakt skal gennemføres på video, hvis patienten ikke ønsker det.

Ifølge overenskomsten skal alle læger ved udgangen af 2024 tilbyde videokonsultationer til deres patienter. PLO har lavet en opgørelse, der viser, at størstedelen af klinikkerne (87%) har gennemført mindst én videokonsultation pr. kapacitet i løbet af 2024. Det betyder dog også, at der er ca. 200 klinikker, som endnu ikke tilbyder videokonsultation.

PLO stiller flere videoløsninger til rådighed for medlemmerne. Ved at logge ind i det virtuelle venteværelse kan der holdes videokonsultationer med patienter, der har Min Læge-appen, og der kan sendes sms-video-links direkte til patienters mobile devises.

For de patienter, der skal assisteres af kommunalt sundhedspersonale, fordi de fx ikke har eget MitID, så kan kommunen benytte Kontakt Læge-appen. Af de klinikker, der bruger video, benytter 95% sig af PLO’s videoløsninger.

Kom godt i gang med videokonsultationer og læs om ydelsen (PLO.dk)

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk 

-----

Hvad går Aftale25 ud på?

Aftale25 sendes til afstemning blandt PLO's medlemmer 9. til 18. november.

De næste par uger kan medlemmer møde formand Jørgen Skadborg og stille spørgsmål om aftalen. Det første møde foregår i PLO-Midtjylland i aften. Se resten af møderne her - nogle er det muligt at deltage i virtuelt:

PLO-Hovedstaden 4. november, Kbh. V  

PLO-Syddanmark 5. november, Middelfart

PLO-Nordjylland 7. november, Aalborg

PLO-Sjælland 8. november, Ringsted

Her kan du læse om Aftale25

-----

Forbedret webservice til indberetning af bivirkninger i lægepraksissystemerne

Webservicen, der gør det muligt for praktiserende læger at indberette formodede bivirkninger direkte fra lægepraksissystemet til Lægemiddelstyrelsen, er opgraderet til et nyt internationalt dataformat, der forbedrer de enkelte indberetninger og datakvaliteten generelt.

Lægemiddelstyrelsen opfordrer til at benytte webservicen i lægepraksissystemerne til indberetning af formodede bivirkninger til styrelsen. Webservicen tilgås direkte i lægepraksissystemerne og er lettere og hurtigere at benytte end formularen på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, fordi information om patienten, medicin og indberetter bliver udfyldt automatisk. Dette betyder blandt andet, at risikoen for tastefejl og manglende oplysninger mindskes, hvilket reducerer behovet for manuel opfølgning. 

- Flere og bedre indberetninger fra praktiserende læger er en meget vigtig del af fundamentet for at kunne overvåge bivirkninger ved medicin. Bivirkningswebservicen kan medvirke til at understøtte dette. Derfor er funktionerne i den ny version af webservicen også væsentlige for vores arbejde i Danmark og det europæiske samarbejde om overvågningen, siger enhedschef i Lægemiddelstyrelsen Line Michan.

Projektet med at udbrede bivirkningswebservicen i lægepraksissystemerne er delvist finansieret af Den Europæiske Union. Læs mere.

For yderligere oplysninger:
Akademisk medarbejder Christian Ørnbøl Larsen, Lægemiddelstyrelsen
crbl@dkma.dk

-----

Er du Practicus’ nye chefredaktør?

Practicus er en af de vigtigste kommunikationskanaler for Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM). Chefredaktøren sidder for bordenden og sikre fremdrift og udvikling af magasinet. 

Stillingen kræver en bred indsigt og et stort netværk i det almenmedicinske landskab, da koordinering og motivering af skribenter både inden for specialet og i tilgrænsende specialer er en væsentlig del af opgaven.

Der skal forventes en gennemsnitlig arbejdstid på 6 timer pr. uge.

Ansøgning sendes til practicus@dsam.dk. Der holdes løbende ansættelsessamtaler.

Læs mere om stillingen

For yderligere oplysninger: 
Chefredaktør Ellen Louise Kristensen
Telefon: 4087 2189, redaktoer@dsam.dk

Nyt fra PLO-Sjælland

PLO i en brydningstid

Det er en spændende tid at være praktiserende læge i. For hvordan vil den kommende sundhedsstrukturreform komme til at påvirke vores hverdag og forme vores fremtid?

Vi venter med spænding, men også med en del utålmodighed, for ventetiden har været lang. Og der burde allerede for længe siden være taget hånd om de udfordringer, som vi står med, ikke mindst her i Region Sjælland.

Selvom det ikke er os, der kommer til at træffe de endelige beslutninger, så har vi alligevel en mulighed for at være med og påvirke processen. Så hvis du brænder for at få indsigt og være med, så er det nu, du skal stille op til det kommende repræsentantskabsvalg.

For os i Region Sjælland har vi en særlig udfordring i, at vi fra 2027 formentlig skal sammenlægges med Region Hovedstaden til den nye storregion ØstDanmark. Det bliver en stor opgave, og her er det vigtigt, at vi arbejder for at sikre de bedste betingelser for os alle.

Vi skal også i de næste to år videre med at styrke rekruttering og fastholdelse og særligt have fokus på, hvordan vi øger antallet af uddannelseslæger i vores del af Danmark.

Vi har brug for nye kræfter, der har lyst til at være med til dette spændende og meningsfulde arbejde. Så jeg håber, at du vil overveje at melde dig som kandidat til valget.

Venlig hilsen
Peter Wied
Næstformand PLO-Sjælland

Læs om opstilling til valget

Fristen for at stille op er 15. november kl. 12 - skriv til plo-sjaelland@dadl.dk, hvis du vil høre mere.

Husk PLO’s webinar 29. oktober kl. 16.30, hvor du bl.a. kan møde en repræsentant fra PLO-Sjælland, Kristine Binzer. Medlemmer modtager mail med mødelink.

Nyt fra PLO-Syddanmark

Lægedækningstruede områder

Regionens ”Udvalg for det nære sundhedsvæsen” har udpeget følgende områder som lægedækningstruede pr. 1. november 2024: Fanø Kommune, Tønder Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Ribe, Nordborg By og Augustenborg i Sønderborg Kommune samt den sydlige del af Aabenraa Kommune (6330 Padborg, 6360 Tinglev og 6372 Bylderup-Bov.

Udpegningen gælder mindst frem til d. 1. maj 2025. I denne periode gives praksis i området mulighed for at finde en læge og benytte visse muligheder i overenskomsten. Vilkårene har til formål at fremme rekruttering af læger til områder.