Gå til indhold

Opsummering Aftale25

Efter et fokuseret forhandlingsforløb blev RLTN og PLO enige om étårig fornyelse af overenskomst om almen praksis i september. Her kan medlemmer læse om indholdet.

PLO's formand Jørgen Skadborg og formand for Danske Regioners Lønnings- og Takstnævn Heino Knudsen giver hinanden hånd efter at have indgået en ny overenskomst for de praktiserende læger. De er begge iført jakkesæt og har briller på
Medlemmerne godkender Aftale25

Forhandlingsaftalen om en ny overenskomst for almen praksis (Aftale25) er vedtaget ved en urafstemning blandt PLO’s medlemmer med dagydernummer.

68,3% stemte for forhandlingsaftalen, mens 26,6% stemte imod. 5,1% stemte hverken for eller imod.

Stemmeprocenten var 69,4%.

Log ind og se den regionale stemmefordeling (bag medlemslogin)

10. september 2024 indgik RLTN og PLO aftale om et-årig fornyelse af Overenskomst om almen praksis.12. september orienterede formanden medlemmerne i en mail, der indeholdt link til denne side.

26. september godkendte repræsentantskabet aftalen på et ekstraordinært møde. På den baggrund sendes den til urafstemning blandt medlemmerne. 

Fra 24. oktober til 8. november kunne medlemmerne drøfte aftalen med formanden til møder i de fem PLO-R.

Læs om aftalen inddelt i 6 afsnit herunder:

  • Økonomi
  • Lægedækning
  • Faste læger på bosteder
  • Digitalisering og data
  • Andre ændringer
  • Forberedelse af ny honorarstruktur

 

Økonomi

Med Aftale25 tilføres almen praksis en samlet merøkonomi eksklusive pris- og lønregulering på 431 mio. kr. for hele perioden.

Rammen hæves allerede i år med 146,7 mio. kr. Det sker helt ekstraordinært som en anerkendelse af, at blandt andet det stigende antal gruppe 1-sikrede, afskaffelsen af store bededag og det voksende behov for hjælp fra egen læge presser aktiviteten i almen praksis i vejret. Rammeløftet på 146,7 mio. kr. slår igennem både for 2024 og 2025.

I 2025 løftes økonomien med yderligere 137,6 mio. kr. Rammen hæves med 131,3 mio. kr., og hertil kommer 6,3 mio. kr. fra ordningen med faste bostedslæger, som holdes uden for rammen. Det betyder, at økonomirammen over de to år hæves med i alt 284,3 mio. kr.

Lægger man de to gange 146,7 mio. kr. (rammeløft i 2024 og 2025) oveni de 137,6 mio. kr. (merøkonomi i 2025), giver det en samlet merøkonomi på 431 mio. kr. over hele overenskomstperioden.

Det har for PLO været en forudsætning for forhandlingerne, at vi i marts 2024 nåede til enighed med RLTN om, at overskridelsen af den økonomiske ramme for 2023 blev opgjort til 26 mio. kr., selv om RLTN’s udgangspunkt var, at der var sket en overskridelse på 187,6 mio. kr. Dette kan du læse mere om i PLO'rientering fra 21. marts 2024.

Som en del af Aftale25 er det aftalt, at dette beløb (26 mio. kr.) finansieres ved, at regionerne reducerer sine indbetalinger til Administrationsudvalget med et tilsvarende beløb. Der vil dermed ikke ske nogen modregning for overskridelsen af økonomirammen for 2023.

Den præcise økonomi i aftalen fremgår af nedenstående skema:

Samlet økonomi (april 2024-niveau)

  2024  2025 Permanent økonomi  Vækst 24-25
Demografi: Gruppe 1-sikrede 44,0 83,2 83,2 39,2
- heraf basishonorar 14,1 26,4 26,4 12,3
- heraf aktivitet 29,9 56,8 56,8 26,9
Demografi: alder og sygelighedsudvikling   32,4 32,4 32,4
Ukrainere under særloven 36,3 36,3 36,3 0,0
St. bededag 16,4 16,4 16,4 0,0
Prioritering lægedækningstruede områder (LTO)   60,0 40,0 60,0
Midler til ekstra aktivitet i takt med nye læger i LTO   20,0 20,0 20,0
Øget kronikerhonorar i LTO   20,0 20,0 20,0
Lægedækningspulje   20,0   20,0
Udbygning af det nære sundhedsvæsen 50,0 65,0 65,0 15,0
Nye ydelser   11,0 11,0 11,0
Bostedslæger   11,0 11,0 11,0
Heraf aktivitet   4,7 4,7 4,7
Heraf honorar   6,3 6,3 6,3
SAMLET ØKONOMI 146,7 304,3 284,3 157,6
Finansiering af lægedækningspulje fra Fonden   -20,0   -20,0
SAMLET MERØKONOMI 146,7 284,3 284,3 137,6

 

Lægedækning

Nye tiltag for i alt 60 mio. kr. supplerer de allerede aftalte tiltag i lægedækningstruede områder, dvs. de områder, hvor lægerne er berettiget til differentieret basishonorar jf. OK18.

De 60 mio. kr. fordeler sig på følgende indsatser i lægedækningstruede områder i 2025:

  • Pulje på 20 mio. kr., som de fem regioner og eventuelle samarbejdspartnere fx PLO-regionalt, kommuner eller lokale organisationer kan søge midler fra til lokale indsatser, der understøtter rekruttering, fastholdelse og trivsel for lægerne.

  • Kronikerhonoraret øges med i alt 20 mio. kr., der skal styrke kapacitet og tid til patienter med KOL og/eller diabetes type 2. Honoraret vil fremover være (april 2024-niveau):
    0130 – KOL
    Mdl. honorar: 173,75 kr. Nyt mdl. honorar: 220,39 kr. Nyt årligt honorar: 2.644,68 kr. 

    0131 - diabetes type 2
    Mdl. honorar: 194,07 kr. Nyt mdl. honorar: 220,39 kr.. Nyt årligt honorar: 2.644,68 kr.

    0132 - diabetes type 2 og KOL
    Mdl. honorar: 244,15 kr. Nyt mdl. honorar: 409,43 kr. Nyt årligt honorar: 4.913,16 kr.

  • Der er afsat 20 mio. kr. betinget af nettotilvækst af nye læger i lægedækningstruede områder og aktivitetsstigning. Rammen øges med op til 267.000 kr. for hver yderligere kapacitet, der besættes i de lægedækningstruede områder, som ikke sker ved overtagelse af en regions- og udbudsklinik.  

Faste læger på bosteder

Parterne indfører en ordning for fasttilknytning af praktiserende læger på botilbud. Der er tale om en frivillig ordning på samme måde som ordningen med faste læger på plejecentre.

Den fasttilknyttede læge får et månedligt honorar, som udgør 2.111,72 kr. (april 2024-niveau) ekskl. moms, svarende til to timers rådgivning og/eller undervisning gennemsnitligt pr. måned med en timepris på 1.055,86 kr. (april 24-niveau). Såfremt botilbuddet har over 30 beboere tilknyttet, har lægen en times rådgivning og/eller undervisning yderligere og honoreres tilsvarende. Flere læger i et kompagniskab eller en læge med ekstra kapacitet kan være fast tilknyttet læge på større botilbud, som opdeles i ét eller flere afsnit/afdelinger á minimum 30 beboere.

Vilkårene i aftalen afspejler den eksisterende aftale om honorering for at være fast læge på plejecenter. Det indebærer bl.a., at der kan afregnes sygebesøg på botilbud på tilsvarende vis som på plejehjem.

Der afsættes i alt 6,3 mio. kr. til honorering af rådgivning og undervisning, som svarer til, at 250 botilbud får tilknyttet en fast læge. Der afsættes derudover 4,7 mio. kr. til forventet øget aktivitet.

Digitalisering og data

Parterne afsætter 9 mio. kr. til projekter, der understøtter den fælles vision om at fremme data- og digitaliseringsområdet i almen praksis. Det er særligt projekterne ’Deling af journalnotater’ og ’Øget kvalitetssikring af laboratorieprøvesvar’, som har ophæng til OK22. Læs lederen 'PLO vil sikre, at deling af journalnotater sker på en betryggende måde' fra PLO'rientering 13. september 

Andre nye projekter kan være etablering af teknisk og organisatorisk fundament for anvendelse af kunstig intelligens i almen praksis, et nyt cave-register, klargøring til EHDS samt forvaltning af diagnoseklassifikationssystem.

Parterne har aftalt, at journaldata oprettet fra og med udgangen af 2026 skal ligge på sundhed.dk. Der er dog opmærksomhed på, at patienten skal have mulighed for at spærre og frabede sig deling af data bl.a. via Min Læge-app’en. Det er også aftalt, at der skal foretages afprøvninger, der afdækker, hvordan klinikkernes journalføring påvirkes af en deling. På den baggrund iværksættes tiltag møntet på at understøtte nye sagsgange.

Der afsættes 21 mio. kr. til fortsættelse af OK22-aftalen om PLO’s drift og forvaltning af it-løsninger i almen praksis. Det er bl.a. drift og forvaltning af Min Læge App.

For at sikre, at klinikkerne får gavn af, at flere fælles it-løsninger i almen praksis lever op til overenskomstens krav til datadeling i forhold til patientbehandling og lovpligtige indberetninger, skal alle klinikker kobles til den fælles it-infrastruktur i almen praksis. PLO bistår med at sikre, at alle medlemmer indgår de nødvendige aftaler om opkobling til infrastrukturen.

Andre ændringer

  • Basishonoraret forøges pr. 1. januar 2025 med 13,8 mio. kr. som følge af afskaffelsen af store bededag. Derudover er økonomirammen, som det fremgår af skemaet ovenfor, løftet med 16,4 mio. kr. som følge af den forventede, øgede aktivitet.
  • Ydelsen '2151 – Instruktion i brug af kliniske skemaer’ nedlægges som selvstændigt honoreret ydelse og indgår fremover som del af ’0101 - almindelig konsultation’, der hæves med 4,65 kr., samt i kronikerhonorarerne, der årligt hæves med hhv. 60,34 kr. (0130), 67,39 kr. (0131) og 84,79 kr. (0132).
  • Som aftalt i OK22 indføres køns- og aldersstandardisering af årsopgørelsen pr. 1. januar 2025. Med indførelsen ændres grænsen for afvigelse fra 25% til 20%. Dette er gældende for nye højestegrænser beregnet på aktivitet fra og med afregningsåret 2025. Den nye ordning er neutral, for så vidt angår økonomi og antallet af læger, der omfattes af højestegrænsen.
  • Ydelsesbeskrivelsen for ’0120 – specifik forebyggende indsats’ præciseres, så det tydeliggøres, at afregning forudsætter et relevant lægefagligt behov, og at ydelsen skal gennemføres med det beskrevne faglige indhold og omfang.
  • Landssamarbejdsudvalget får hjemmel til at udelukke læger fra at være ansat i henhold til overenskomstens §§ 23-26.
  • Den økonomiske ramme tilpasses løbende antallet af gruppe-1 sikrede.
  • Økonomiprotokollatet ændres, så PLO ensidigt har ret til at vejlede medlemmerne om aktivitetsdæmpende tiltag.
  • OK22-projekterne om hhv. klinisk ultralyd i almen praksis og en styrket indsats for personer med multisygdom via overblikskonsultationer er ophørte. Parterne vil drøfte resultaterne og afsætter derfor ikke i Aftale25 honorar til udførelse af ultralyd eller overblikskonsultation ved multisygdom.
  • Ved seneste overenskomst samt i løbet af overenskomstperioden er parterne blevet enige om en række tiltag målrettet efteruddannelsesområdet. Der sker alene følgende ændringer: 2,5 mio. kr. overføres til klinikkernes midler til efteruddannelse af praksispersonale (kapacitetskontoen), som finansieres gennem nedlæggelse af gratis kurser for uddannelseslæger i lægedækningstruede områder og justeringer af tilskudsmodellen for kurser til ny-nedsatte og erfarne læger, så transport og mødegodtgørelse finansieres ud fra den almindelige opsparingskonto. 

Forberedelse af ny honorarstruktur

Parterne kom ikke i denne forhandling videre med en ny honorarstruktur. Da der er en væsentlig sammenhæng mellem forberedelsen af en ny honorarstruktur og hhv. fastlæggelse af opgaver og modeller for differentieret honorering, som forventes at være del af en politisk reform af sundhedsstrukturen, ønsker parterne at afvente en sådan, før man tager fat på forenklingsopgaven.

 

12. september 2024. Siden opdateret 18. november