Gå til indhold

PLO'rientering 16/2024

Nyhed PLO

Formand for PLO's digitaliseringsudvalg fortæller om deling af journalnotater, og du kan læse om Sundhedsstyrelsens vaccinationsplan og plakat, om flere afløsere i FriFerie, sletning af journaler, lægesystemernes understøttelse af Min Læge, flyer om Min Læge, nyt kursus i Almen Medicin Update-serien, invitationer til Deep End Denmark og tilmeldingsfristen for DSAM's årsmøde. Endelig er der nyt fra PLO-Hovedstaden, PLO-Syddanmark, PLO-Midtjylland og PLO-Nordjylland.

Hænder på tastatur
Indhold
  • Nyt fra bestyrelsen: PLO vil sikre, at deling af journalnotater sker på en betryggende måde 
  • Print plakat om Sundhedsstyrelsens vaccinationsplan
  • FriFerie giver nu mulighed for at registrere flere afløsere
  • Ændring af anbefaling: ved lægeskift bør du først slette patientens journal 10 år efter seneste tilførsel
  • Lægepraksissystemernes understøttelse af Min Læge-appen kortlægges løbende
  • Har dine patienter brug for mere hjælp til Min Læge-appen? Download ny flyer
  • Nyt kursus i Almen Medicin Update
  • Deep End Denmark – tjek i e-Boks om din klinik er inviteret med
  • Husk at tilmelde dig DSAM’s årsmøde senest den 22. september
  • Nye opslag med svar på spørgsmål
  • Nyt fra PLO-Hovedstaden
  • Nyt fra PLO-Syddanmark
  • Nyt fra PLO-Midtjylland
  • Nyt fra PLO-Nordjylland
Nyt fra bestyrelsen

PLO vil sikre, at deling af journalnotater sker på en betryggende måde

I går kunne vi orientere om, at vi er blevet enige med Regionernes Lønnings- og Takstnævn (RLTN) om en étårig fornyelse af overenskomsten om almen praksis, Aftale25.

Aftalen sikrer et løft af vores samlede økonomi, således at vi kan holde vores stadig stigende omsætning inden for den økonomiske ramme, hvilket for bestyrelsen har været fuldstændig afgørende.

Herudover er der tale om en fokuseret aftale med kun få nye initiativer. Et af disse tiltag er, at vi er blevet enige om en proces for, hvorledes journalnotater fra almen praksis kan deles på en betryggende måde for såvel patienter som læger med virkning fra slutningen af 2026.

Jeg vil gerne på bestyrelsens vegne sætte lidt flere ord på baggrunden for dette.

Allerede i forhandlingerne med RLTN om OK22, og i mange tidligere forhandlinger, fremførte RLTN krav om deling af journalnotater. Både for at give øget indsigt for patienten selv, men også fordi Danske Regioner – som arbejdsgiver for landets sygehuslæger – ville give disse læger mulighed for at læse, hvad egen læge måtte have noteret ved seneste kontakt.

Ønsket om at kunne dele notaterne på tværs af sektorerne, for at skabe grundlag for bedre tværgående forløb og bedre datadeling, står også anført i Sundhedsstrukturkommissionens rapport (se evt. side 225 i rapporten).

Det er også et krav, der er på vej fra EU – med den kommende, såkaldte EHDS-forordning – at udvalgte dele af patienternes journaler skal kunne deles på tværs af medlemslandene. Det er forventningen, at dele af journalnotaterne også vil kunne indgå som en slags resumé i det kommende EU-datasæt.

I lyset af dette har der været to muligheder for PLO: Enten kunne vi afstå fra en aftale om at dele notater og blot vente på et kommende lovkrav om deling, som alle praktiserende læger vil få trukket ned over hovedet; eller vi kunne indgå en aftale med RLTN, i så god tid og med en løbebane på to år, hvor PLO kan bruge tiden bedst til at afdække udfordringerne ved en fremtidig deling af notaterne.

For mig, for Digitaliseringsudvalget og for bestyrelsen har det været et nemt valg: Når det er åbenbart, at vi kommer til at dele journalnotater, uanset om vi ønsker det eller ej, skal vi selvfølgelig indgå en aftale og få indflydelse på, hvordan delingen skal foregå, så vi kan sikre, at det sker på en acceptabel måde for både patienterne og de praktiserende læger. Alternativet – at vi venter på, at vi om få år får dikteret en løsning, som vi ikke har indflydelse på – er ikke særlig attraktivt.

Ved at indgå aftalen har vi fat i den lange ende, fordi vi nu kan kræve, at delingen sættes op med respekt for vores og patienternes interesser.

Jeg vil gerne understrege, at der alene vil være tale om en fremadrettet deling af notater, fra en nærmere aftalt skæringsdato – som ligger i slutningen af 2026. Notater, der er skrevet før denne kommende skæringsdato, kan patienten få adgang til via de almindelige regler for aktindsigt i egen journal.

Delingen af notaterne vil ske via den nationale delingsinfrastruktur, som kun bruges til deling af oplysninger til primære behandlingsformål. Disse data og denne infrastruktur – og lovgivningen bag den – fastlægger, at disse oplysninger kun må bruges til behandlingsformål, og at oplysningerne derfor ikke kan bruges til kontrol, kvalitetsudvikling, forskning eller andet. Det har også været helt afgørende for bestyrelsen.

Den sundhedsperson, som fx på sygehuset i fremtiden vil kunne læse, hvad egen læge har skrevet på ved seneste kontakt, skal have en behandlingsrelation til den konkrete patient. Hvis dette ikke kan fastslås, kan det i sidste instans ende med en fyring af vedkommende – som det er set med ureglementerede opslag på FMK. Og patienten selv kan tilgå en log over, hvem der på sygehuset eller i kommunen har kigget på egen læges notater. Dette er en funktion, patienten allerede i dag har adgang til via Min læge-app og sundhed.dk

Den nationale delingsinfrastruktur giver også patienten mulighed for selv at spærre for delingen af data fra egen læge – herunder den kommende deling af notater. Patienten har i dag adgang til denne funktion i både Min læge-app og på sundhed.dk.

På Min læge-app kan patienten spærre oplysninger på en række forskellige niveauer og har derfor allerede god kontrol over, hvad der deles og med hvem. Og der vil blive bygget en funktion ind i klinikkernes it-system, som gør det muligt for lægen – på vegne af patienter, som ikke er it-kyndige – at stoppe deling af et eller flere notater.

I de kommende to år skal det undersøges og testes, hvilke tekniske, faglige eller tidsbelastede udfordringer som kan opstå ved en fremtidig deling af notater. PLO vil sammen med RLTN følge det arbejde tæt og løbende drøfte, hvilke foranstaltninger der kan sættes i værk, hvis det viser sig, at delingen giver klinikkerne problemer i daglige, med fx øget tidsforbruget pr. konsultation til journalføring eller udefrakommende ønsker om, at notaterne fremover skal skrives anderledes.

Vi anerkender i PLO, at der er en bekymring i forhold til store ændringer i vores arbejdsgange omkring journalføring og mulighed for at opretholde det fortrolige rum med vores patienter.

Det er derfor helt afgørende, at både patient og læge har mulighed for spærring i den konkrete patientkontakt, og at funktionaliteten omkring deling stadig efterlader mulighed for, at vi som læger kan oprette notater, som ikke deles, fordi de ikke er relevante for et aktuelt behandlingsforløb. PLO følger denne proces meget tæt for at sikre, at disse delingsprincipper anerkendes og understøttes.

Jeg håber, jeg med ovenstående har forklaret og uddybet baggrunden for denne del af vores aftale med RLTN.

Hvis du sidder tilbage med bekymringer eller spørgsmål, er du meget velkommen til at henvende dig til mig eller til PLO’s sekretariat: plo@dadl.dk

Venlig hilsen

Karin Zimmer,

Medlem af PLO's bestyrelse og Forhandlingsudvalg.
Formand for PLO's Digitaliseringsudvalg

 

Print plakat om Sundhedsstyrelsens vaccinationsplan

Som bekendt er almen praksis ikke del af det forestående gratis vaccinationsprogram mod covid-19 og influenza. I sidste uge lancerede Sundhedsstyrelsen planen for vaccinationerne, der starter den 1. oktober og slutter den 20. december: Planerne for efterårets vaccinationsindsats er klar | Sundhedsstyrelsen

Vaccination vil foregå i regionale vaccinationscentre og hos Danske Lægers Vaccinations Service og ikke som sidste år på apotekerne. Desuden er børn i alderen 2-6 år ikke omfattet af vaccinationsprogrammet mod influenza i år.

I løbet af september måned vil alle, der er fyldt 65 år modtage en invitation i Digital Post eller som et fysisk brev med information om, hvor og hvordan de kan blive vaccineret.

Gravide i 2. og 3. trimester samt personer under 65 år med en kronisk sygdom eller særlige tilstande, der gør, at de er i særlig risiko for at blive alvorligt syge af covid-19 eller influenza, er også omfattet af det gratis vaccinationsprogram. Gravide, der aldrig er blevet vaccineret mod covid-19 før, anbefales vaccination allerede fra 1. trimester. Førtidspensionister bliver desuden tilbudt gratis vaccination mod influenza.

Disse grupper modtager ikke en invitation, men kan fra den 26. september bestille tid til vaccination på vacciner.dk ved at udfylde tro- og loveerklæring. Der kan man også finde adresserne på de nærmeste vaccinationssteder. 

Hos Sundhedsstyrelsen kan man finde en nærmere beskrivelse af personer, som bør blive vaccineret: Personer med kronisk sygdom tilbydes vaccination mod influenza og covid-19 - Sundhedsstyrelsen

PLO har lavet en plakat, der fortæller patienter, at almen praksis ikke tilbyder gratis vaccination i år. Den kan man printe og hænge i klinikken.

Find plakaten på vores side om sæsonvaccination her på læger.dk

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

---

FriFerie giver nu mulighed for at registrere flere afløsere

Vi lancerede kort før sommerferien en ny og forbedret version af PLO’s løsning FriFerie til registrering af lukkedage og åbningstider. Udvikling af den opdaterede løsning skulle dog vise sig at være mere kompleks end som så, og PLO beklager de fejl, som nogle medlemmer har oplevet henover sommeren. Vi har arbejdet på højtryk for løse fejlene.

Skulle I fortsat opleve fejl i løsningen, så hold jer ikke tilbage med at kontakte os.

En af de ting vi undervejs er blevet klogere på, er, at rigtig mange medlemmer benytter sig af et større korps af afløsere i ferie- og fraværsperioder og ikke blot en enkelt afløser, når klinikken holdes lukket. I dag er det derfor muligt at vælge mellem at registrere enkeltafløsere eller ”flere afløsere”.

Valg af flere afløsere fordrer, at gruppen af afløsere har ét fælles telefonnummer, som kan registreres. Vi er opmærksomme på, at dette ikke imødekommer alles behov, men vi håber, at dette vil give en brugbar registrering for flere klinikker.

Endelig er det vigtigt at gentage, at indtastninger i FriFerie alene synkroniserer op i Min Læge-appen, og at det derfor fortsat vil være nødvendigt at udfylde praksisdeklarationen på sundhed.dk med fraværsoplysninger. Synkronisering mellem FriFerie og sundhed.dk er noget, vi arbejder på, så klinikkerne undgår dobbeltregistrering. Vi forventer at nå i mål i løbet af 2025.

Læs opslag om, hvordan du registrerer fravær på plo.dk

For yderligere oplysninger:
Specialkonsulent Lærke Steenberg Smith
Telefon: 3544 8455, lss.plo@dadl.dk

---

Ændring af anbefaling: ved lægeskift bør du først slette patientens journal 10 år efter seneste tilførsel

Hidtil har PLO anbefalet, at praksis sletter journaloplysninger på en patient, som er skiftet til ny læge, efter at disse journaloplysninger er oversendt til og bekræftet modtaget hos patientens nye læge. 

Nu anbefaler PLO, at medlemmer – efter at have oversendt en patients journaloplysninger til den nye læge – ikke sletter de journaloplysninger, der er på den tidligere patient. Klinikkerne anbefales fremover at beholde oplysningerne i en 10-årig periode fra den sidste registrering, hvorefter de bør slettes.

Årsagen til den ændrede anbefaling er, at PLO i en række controllingsager og serviceklagesager har set, at praktiserende læger ikke har kunnet svare på de spørgsmål, der har været stillet grundet manglende adgang til journaloplysninger om tidligere patienter. 

Uden oplysninger om, hvorfor en ydelse er korrekt afregnet, har det været vanskeligt at godtgøre over for regionerne, at det faktisk er det, der er sket. Ved serviceklager har der desuden over for Samarbejdsudvalgene ikke kunne redegøres for, hvad der er passeret, uden at have journaloplysningerne på den patient, der har klaget. 

Relevante myndigheder er orienteret om PLO’s ændrede anbefaling, som også fremgår af opslaget om journalføring og -opbevaring her på plo.dk

For yderligere oplysninger:
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

---

Lægepraksissystemernes understøttelse af Min Læge kortlægges løbende

Alle lægepraksissystemer i almen praksis er koblet til Min Læge-appen, men systemerne understøtter funktionerne i appen på forskellig vis. Det er derfor af høj prioritet for PLO, at alle leverandører løbende forbedrer integrationerne, og derfor bliver en kortlægning af dette jævnligt opdateret her på PLO’s hjemmeside under 'Hvordan taler appen og mit lægesystem sammen?'.

En ny kortlægning finder sted i slutningen af 2024.

Fx har det for XMO-kunder længe været sådan, at en patient med et ’eksisterende’ CPR-nummer tilknyttet lægeklinikken, som for første gang ønsker at benytte Min Læge-appen, ikke automatisk får indlæst egne data i appen.

XMO oplyser til PLO, at de arbejder på at automatisere dette, og at det for klinikkerne er muligt at opsætte adgang til klinikkens ”ePortal” for alle eksisterende patienter, der ikke allerede har adgang. Adgang til ”ePortal” giver automatisk adgang til Min Læge-appen. Vælg ”Vedligehold” > ”Andet” > ”Klinikker”. Her markerer du din klinik og trykker ”Ret”. 

I vinduet, der kommer frem, trykker du ”Flere Funktioner” og vælger” ePortal”. Herefter vælger du fanebladet ”Patient opsætning ved nyoprettelse”. Nu kan du oprette ePortal-adgang til dine patienter og få vist de patienter, der ikke har klinikkens ’default’-opsætning. XMO oplyser også, at patienter, der er oprettet via FNUX, automatisk er blevet oprettet siden juni.

Er du XMO-kunde og har brug for hjælp, kan du kontakte XMO support på 7030 1340 eller xmo.support@cgm-dk.cgm.com

For yderligere oplysninger:
Konsulent Emma Skjold Lindegaard
Telefon: 2119 9862, esl.plo@dadl.dk

---

Har dine patienter brug for mere hjælp til Min Læge-appen? Download ny flyer

Mange klinikker hjælper deres patienter med at downloade og bruge Min Læge-appen. Dette arbejde vil PLO understøtte så vidt muligt. PLO har derfor produceret en ny flyer, som skal hjælpe patienter med den basale opsætning og brug af Min Læge-appen. 

Flyeren indeholder de relevante ikoner og en kort beskrivelse af appens vigtigste funktioner. Derudover er der information om, hvordan patienter kan få yderligere hjælp fra supporten ansat i sundhed.dk og en henvisning til vejledninger i videokonsultationer og e-konsultationer på hjemmesiden minlaegeapp.dk. 

Flyeren er at finde på PLO’s hjemmeside. Den er gratis at downloade, hvorefter du kan printe og folde den i klinikken.

Se og download flyeren her.  

Det er som altid også en mulighed at skrive til plo@dadl.dk og gratis få tilsendt plakater og postkort, som du kan hænge op og have liggende i klinikken. 

For yderligere oplysninger:
Konsulent Emma Skjold Lindegaard
Telefon: 2119 9862, esl.plo@dadl.dk

---

Nyt kursus i Almen Medicin Update

PLO Efteruddannelse lancerer nu et nyt kursus ”Almen Medicin Update – D”, som er det fjerde i rækken af updatekurser.

Kurset giver dig mulighed for at blive ajour i emner som brug af AI i almen praksis, attester, sexologi, arbejdsglæde/resiliens, onkologi/palliation og idrætsmedicin. 

Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig

For yderligere oplysninger: 
Kursuskoordinator Anna Frandsen, 
Telefon: 3544 8254, kurser.plo@dadl.dk

---

Deep End Denmark – tjek i e-Boks om din klinik er inviteret med

Deep End Denmark er et netværk af de praktiserende læger, som har flest patienter med få socioøkonomiske ressourcer. Lægerne i Deep End udvælges på baggrund af deres patientsammensætning af Danmarks Statistik, og de har netop sendt invitationer ud til nye deltagere.

Er din klinik en af de udvalgte, finder du invitationen i klinikkens e-Boks. Kender du til andre klinikker, som du mener kunne være i målgruppen, må du også meget gerne opfordre dem til at tjekke, om de har fået en invitation.

Netværket mødes to gange om året til nationale møder, hvor deltagerne udveksler ideer, hjælper hinanden med at løse udfordringer og får ny viden. Mange oplever det som berigende at tale med kollegaer, der har samme udfordringer som de selv oplever.

Du kan læse mere om projektet her: www.deepend-denmark.dk.

Næste møde finder sted på Hotel Vejlefjord den 1.-2. november, hvor vi bl.a. får besøg af Kjeld Møller Pedersen, Jørgen Skadborg og Bolette Friderichsen.

Fonden for Almen Praksis støtter projektet, og det betyder bl.a., at der er afsat særskilt økonomi til netværksmøderne, som dermed er gratis at deltage i. Deltagelse honoreres med samme takster som efteruddannelse.

For yderligere oplysninger:
Kursuskoordinator og projektkoordinato Maiken Westh, PLO-Efteruddannelse
Telefon: 3544 8466, mawe.plo@dadl.dk

---

Husk at tilmelde dig DSAM’s årsmøde senest 22. september
Der er allerede mere end 400 tilmeldte til DSAM’s årsmøde. Vil du også videre mere om AI og netværke med gode kolleger, så kom med 4. oktober 2024 på Hotel Comwell Kolding.

Tilmeldingsfrist:  Søndag d. 22. september 2024 kl. 23:55
 
Læs om årsmødet og tilmeld dig her

For yderligere oplysninger:
Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM)
Telefon: 7070 7431, dsam@dsam.dk

Nyt fra PLO-Hovedstaden

Rammeaftale om allergiudredning ved priktest opsagt fra 1. januar

Region Hovedstaden har opsagt rammeaftalen om allergiudredning i forbindelse med priktest (ydelse 7402)  som har været gældende i planområde Nord (det tidligere Frederiksborg Amt og Furesø, Rudersdal og Egedal kommuner).

Aftalen er opsagt i april 2024 og kan ikke anvendes fra den 1. januar 2025.  

Pixiudgave over lokale aftaler i Region Hovedstaden pr. september 2024

På PLO-Hovedstadens oversigt over lokale aftaler finder du et link til en pixiudgave over aftalerne med ydelseskoder - lige til at printe ud.


Se alle lokalaftaler her.

Nyt fra PLO-Syddanmark

Medlemsmøde tirsdag d. 5. november – husk at melde dig til

Sæt allerede nu kryds i din kalender til PLO-Syddanmarks medlemsmøde, som afholdes tirsdag d. 5. november 2024 kl. 17.00 på Severin Kursuscenter, Middelfart.

På dagen afholdes to arrangementer:

  1. Ordinært medlemsmøde i PLO-Syddanmark kl. 17.00-19.15
  2. Lægevagten Syddanmarks generalforsamling kl. 19.30-20.30

Hovedemner vil være status på reform af sundhedsvæsenet, OK og valgoplæg fra opstillede kandidater til PLO-valget.

Læs om valg i PLO-Syddanmark her

 

Tilmeld dig det fysiske medlemsmøde

Tilmeld dig livestreaming 

Nyt fra PLO-Midtjylland

Medlemsmøde torsdag den 24. oktober i Silkeborg

Kom og drøft fremtiden i almen praksis med afsæt i Sundhedsstrukturkommissionens rapport, hør mere om den videre politiske proces for fremtidens sundhedsvæsen samt status på Aftale25 - hvor er vi nu?

Gæster: Mogens Vestergaard, medlem af Sundhedsstrukturkommissionen, Jørgen Skadborg, formand for PLO, og Henrik Øregaard Dam, PLO's direktør.

Medlemsmødet foregår torsdag den 24. oktober 2024 kl. 17.00-21.00 i Jysk Park, Silkeborg.

Tilmeld dig allerede nu:
Fysisk deltagelse 
Virtuel deltagelse 

På mødet er der mulighed for, at kandidater, der ønsker at stille op til valg til PLO-Midtjylland og PLO’s repræsentantskab kan præsentere sig selv og deres motivation for opstilling.

Læs opfordring til at stille op fra formand: Henrik Idriss Kise opfordrer til opstilling!

PLO-Nordjylland

Husk at tilmelde dig medlemsmødet den 7. november

PLO-Nordjylland inviterer til medlemsmøde torsdag den 7. november kl. 17.00-21.00 på Utzon Centret, Slotspladsen 4, 9000 Aalborg. Der er spisning i tidsrummet 17.00-18.00.

Dagsorden udsendes 14 dage før mødet. 

Vi håber, at mange har mulighed for at deltage – meld dig til her

Grafik med ordene Valg i PLO

I år er der valg til PLO's repræsentantskab, som består af medlemmerne af PLO’s fem regionale bestyrelser. 

Læs mere

Nye svar på spørgsmål fra medlemmerne

Nye svar på spørgsmål fra medlemmerne

Hvor længe er en frasigelse gyldig?
Læs svaret under F

Har læge pligt til at udskrive medicin til et års forbrug ved repatriering?
Læs svaret under R

Gå til hele spørgsmål/svar-sektionen på PLO.dk

Kontakt PLO Medlemsservice, hvis du har spørgsmål
Tlf. 3544 8490
E-mail: plo@dadl.dk