Gå til indhold

PLO'rientering 11/2025

Nyhed PLO

En god nyhed for almen praksis; Antallet af forløb i almen medicin hæves til mindst 400, fortæller formanden. Læs også om prognose for aktiviteten, nyt system til ansøgning og udbetaling af fraværshjælp, arbejdsgangene i den digitale lægeattest til kørekort, mere hjælp til at afholde videokonsultationer, status på PLO's digitaliseringsprojekter og PLO's debatter på Folkemødet.

To medicinstuderende går på en gang i lægepraksis

Indhold:

  • Nyt fra bestyrelsen: God nyhed for almen praksis: Nu skal der uddannes endnu flere almenmedicinere 
  • Prognose for aktiviteten i almen praksis 2025
  • Ny regler for provokeret abort og nyt abortnævn
  • Nyt system til ansøgning og udbetaling af fraværshjælp fra Administrationsudvalget
  • Sådan er arbejdsgangene i den nye digitale lægeattest til kørekort
  • Nu kan du få mere hjælp til at afholde videokonsultationer
  • PLO's digitaliseringsprojekter - status forår 2025
  • PLO på Folkemødet
NYT FRA BESTYRELSEN

God nyhed for almen praksis: Nu skal der uddannes endnu flere almenmedicinere

Et mangeårigt, højt prioriteret ønske fra PLO går nu i opfyldelse: Antallet af årlige forløb i almen medicin hæves fra 350 til mindst 400.

Regeringen har indgået en såkaldt forårsaftale med Danske Regioner og Kommunernes Landsforening (KL) om, hvordan en række nøgleinitiativer i sundhedsreformen skal gøres til virkelighed.

Aftalen indeholder mange elementer. Meget af det er reelt ikke noget nyt i forhold til, hvad der allerede fremgår af det politiske forlig om reformen og af den såkaldte lovpakke 1, der aktuelt behandles af Folketinget, og som PLO har afgivet høringssvar til.

Aftalen indeholder dog en for PLO meget væsentlig og positiv nyhed: Man øger antallet af hoveduddannelsesforløb i almen medicin til 400 om året – 50 flere end i dag.

Hertil kommer, at der oprettes en forsøgsordning med 30 ekstraordinære forløb i almen medicin, psykiatri, børne- og ungdomspsykiatri samt geriatri. Forløbene er uden for de store byer og i særligt afgrænsede områder med lægemangel.

Med mindst 400 pladser om året kommer vi væsentligt tættere på det ambitiøse mål i reformen om, at der skal være mindst 5.000 praktiserende læger i 2035 – ca. 43% flere end i dag. Det har meget stor betydning for udviklingen af en stærk primærsektor, hvor vi som praktiserende læger alle på sigt skal have færre patienter og dermed bedre tid til at hjælpe dem.

Det er selvsagt meget tilfredsstillende, men forudsætter selvfølgelig, at vi kan forhandle os frem til en løsning, hvor indtjeningen i almen praksis fastholdes. Vi kan under ingen omstændigheder acceptere, at nogle skal have mindre, fordi de får færre patienter, ligesom vi heller ikke kan acceptere, at nogle skal have flere patienter uden at få mere. 

Antallet af hoveduddannelsesstillinger i almen medicin er ved flere lejligheder siden 2018 blevet hævet, og PLO opgjorde i en analyse i marts i år, at der aldrig har været så mange læger været i gang med at specialisere sig i almen medicin som nu.

Samlet set er jeg tilfreds med, at man nu omsider får løftet antallet af uddannelsesstillinger til det niveau, som vi har opfordret til i flere år. PLO forventer naturligvis, at der også afsættes ressourcer til at skabe fagligt og uddannelsesmæssigt indhold i disse stillinger, så de for vores kommende kolleger er attraktive at søge i alle regioner. Og så arbejder vi for, at den øvrige udmøntning af reformen ikke sker på en måde, som kunne skræmme unge kolleger fra at søge stillingerne.

Venlig hilsen
Jørgen Skadborg,
Formand, PLO    

Prognose for aktiviteten i almen praksis 2025

Sekretariatet har opgjort aktiviteten i almen praksis til og med april måned og på den baggrund lavet en prognose for hele året. Prognosen viser, at det kan forventes, at aktiviteten vil ligge 2,2% under rammen svarende til 222 mio. kroner. Prognosen vil blive opdateret månedligt.

For yderligere oplysninger: 
Chefkonsulent Mads Nørgaard-Madsen 
Telefon: 3544 8451, mnm.plo@dadl.dk

_____

Nye regler for provokeret abort og nyt nationalt abortnævn

1. juni træder nye regler for abort, fosterreduktion og sterilisation i kraft.
Aldersgrænsen for fri abort uden forældres samtykke sænkes fra 18 til 15 år, og grænsen for fri abort hæves til udgangen af 18. graviditetsuge. Samtidigt erstattes de fem regionale abortsamråd af et nyt nationalt abortnævn.

En opdateret vejledning til sundhedspersoner om svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion bliver tilgængelig på retsinformation.dk 1. juni.

Få overblik over, hvad der indføres 1. juni i denne grafik (pdf) 
 
Frem til 31. maj gælder en overgangsordning (ism.dk)

Sundhedsstyrelsen etablerer en samlet indgang til information om abort til såvel patienter som fagpersoner på sundhed.dk. Den går i luften 1. juni. Der vil bl.a. være  link til nyt oplysningsunivers målrettet unge.

For yderligere oplysninger: 
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk

_____

Nyt system til ansøgning og udbetaling af fraværshjælp fra Administrationsudvalget

Som medlem af PLO kan du søge Administrationsudvalget om økonomisk støtte ved fravær, hvis du eller en ansat læge bliver syg, skal på barsel eller har brug for pleje- eller sorgorlov. 
 
Da udvalget aktuelt indfører et nyt IT-system, ser vi os desværre nødsaget til at lukke for fraværsregistrering fra den 4. juni til og med den 23. juni.

Af samme grund vil der blive dispenseret fra de sædvanlige frister for registrering af fravær i april og maj. Vi tilstræber, at udbetaling af fraværshjælp medio juni og medio juli vil finde sted som vanligt, men vi håber på lidt tålmodighed, også i forhold til spørgsmål til sagsbehandlingen.

Hvis du har brug for fraværshjælp og ikke kan få det registeret i den periode, hvor systemet er lukket, så vil du kunne registrere det, når systemet åbner.

Vi ser frem til en ny og forhåbentlig nemmere selvbetjeningsløsning, der er del af det nye system.
 
For yderligere oplysninger: 
PLO Medlemsservice
Telefon: 3544 8490, plo@dadl.dk
_____

Sådan er arbejdsgangene i den digitale lægeattest til kørekort

1. juli 2025 bliver den digitale attest til kørekort obligatorisk, og papirløsningen bortfalder.

Arbejdsgangene i den digitale lægeattest følger disse trin:

  • Du finder den digitale lægeattest i lægesystemet
  • Du udfylder Del B i konsultationen med borgeren, gemmer og afslutter
  • Du sender den digitale lægeattest digitalt videre til borgerservice
  • Når borgerservice modtager elevens kørekortansøgning, behandler de lægeattesten

Se trinene i en grafik hos MedCom

Læs om attesten i Attestnøglen (læger.dk) 
 
For yderligere oplysninger:
Færdselsstyrelsen
digitallaegeattest@fstyr.dk

_____

Nu kan du få mere hjælp til at afholde videokonsultationer

Alle klinikker skal som bekendt tilbyde videokonsultationer til deres patienter. Brugen af video er da også støt stigende i både almen praksis og blandt de praktiserende speciallæger. PLO udvider derfor hjælpen til klinikker med behov for det.

Fra 1. juni 2025 kan alle klinikker få hjælp til video i tidsrummet kl. 09.00 - 16.00 mandag-fredag på normale hverdage. Klinikker kan kontakte supporten hos PLO’s leverandør Trifork på:

Henvendelser, der ligger uden for PLO’s videoløsninger, fx om internetforbindelse, håndteres ikke. Supporten vil i disse tilfælde henvise til klinikkens egen IT-support eller de regionale datakonsulenter.

Læs mere om videokonsultationer her (plo.dk)

For yderligere oplysninger:
Chefkonsulent Nicholas Christoffersen
Telefon: 2728 3638, nch.plo@dadl.dk

_____

PLO på Folkemødet

Folkemødet i Allinge nærmer sig, og PLO er med igen i år. Fra 12.–14. juni deltager formanden, næstformanden og to bestyrelsesmedlemmer i en række debatter om sundhedspolitik og det nære sundhedsvæsen.

Der er stadig fuldt fokus på sundhedsområdet og på PLO’s stemme i debatten – ikke mindst i lyset af, at flere lovforslag fra sundhedsreformen lige nu er ved at blive udformet og vedtaget. Derfor sætter PLO også selv en række vigtige emner på dagsordenen med egne debatter bl.a. om kronikerpakker, national opgavebeskrivelse, fremtidens almenmedicinske tilbud – og ikke mindst lægedækning, hvor indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde deltager.

Kom gerne forbi, hvis du er på Bornholm.

Læs mere (plo.dk)

For yderligere oplysninger:
Camilla Kamstrup, specialkonsulent
Telefon: 2873 2822, cka.plo@dadl.dk

PLO's Digitaliseringsprojekter

Status forår 2025

PLO's arbejde med digitalisering sigter på at understøtte og forbedre kommunikationen mellem læge og patient, arbejdet i klinikken og kvaliteten i behandlingen.

Klinikkens lovpligtige indberetning til Sundhedsdatastyrelsen er i drift

PLO har i samarbejde med leverandøren PLSP A/S sat en ny løsning i drift, som betyder, at den lovpligtige indberetning fra almen praksis til Sundhedsdatastyrelsen, der trådte i kraft januar 2024, nu løbende håndteres for alle PLO’s medlemmer via løsningen Klinik+.

De lovpligtige indberetninger dækker oplysninger om patienter i behandling i almen praksis med diagnoserne astma, atrieflimren, KOL, diabetes og hjertesvigt. Der er dermed tale om de samme data, som klinikken i forvejen indberetter til de nationale kliniske kvalitetsdatabaser hos Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut (tidligere RKKP).

Find information om retsgrundlaget for indberetningerne her

Klinikken kan selv følge de indberetninger, der sendes dagligt fra klinikkens lægepraksissystem til både de kliniske kvalitetsdatabaser og til Sundhedsdatastyrelsen. Via sit lægepraksissystem kan klinikken logge ind i Klinik+ og her finde menupunktet AIM. Find en vejledning her

Min Læge-appen når stor milepæl med nu tre millioner brugere

Min Læge-appen udvikles løbende af PLO i samarbejde med bl.a. leverandører, lægepraksissystemer og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

Hvordan taler dit lægepraksissystem sammen med Min Læge-appen?

I anledning af at Min Læge-appen har rundet tre millioner aktive brugere, minder vi om løsningen ’Klinikvisning’, der er at finde via Klinik+ i klinikkens lægepraksissystem. Her kan klinikkens medarbejdere se en del af de oplysninger, som klinikken viser sine patienter i Min Læge.

Læs mere og se, hvordan du redigeringer oplysninger her

Alle lægepraksissystemer i almen praksis er koblet til Min Læge-appen, men systemerne understøtter funktionerne lidt forskelligt. En kortlægning opdateres jævnligt på PLO’s hjemmeside. 

Det har fx igennem længere tid været et problem for XMO-kunder, at en for klinikken tilmeldt patient, som for første gang ønsker at benytte appen, ikke automatisk får indlæst egne data eller kan sende beskeder til klinikken.

XMO har nu opdateret sit produkt, så alle tilmeldte patienter, der benytter appen for første gang, og som endnu ikke er oprettet som patienter i XMO eller i XMO’s ePortal, automatisk bliver oprettet i XMO, og deres e-konsultationer via appen nu kommer ind i indbakken i XMO.

PLO opfordrer til, at man presser på hos sit lægepraksissystem, så de prioriterer udviklingen af nye funktioner, der kommer klinikkerne til gavn.

Status på PLO’s arbejde med AI

Er din klinik nysgerrig på at bruge AI? Vi opdaterer løbende denne side med nyt fra PLO’s arbejde for at kunne tilbyde hjælp på bl.a det juridiske område.

Senest har PLO inviteret repræsentanter fra branchen til et møde i PLO-IT’s brugergruppe bestående af praktiserende læger. Dermed startede en proces, hvor PLO gennemgår det tekniske set-up for en til flere løsninger og herfra vurderer, om der er basis for at arbejde videre med en konsekvensanalyse og risikovurdering set fra klinikkernes perspektiv.  

NYT FRA PLO-HOVEDSTADEN

Digital hudkræftdiagnostik – udrulning af Dermloop i Region Hovedstaden

Den videre udbredelse af Dermloop sker på baggrund af, at Region Hovedstaden og PLO-Hovedstaden 1. maj 2025 har tiltrådt den nationale rammeaftale om et udbredelsesprojekt for digital hudkræftdiagnostik. https://laeger.dk/foreninger/plo/overenskomsten-og-aftaler/nationale-aftaler/rammeaftale-digital-hudkraeftdiagnostik-almen-praksis

Regionalt i Hovedstaden er det aftalt, at dette sker ved:

  1. Konvertering af eksisterende brugere i den såkaldte driftspilotgruppe til en ny databehandleraftale. Herefter sker en udbetaling af opstartshonorar og åbning for ydelsen 4910
  2. Praksis på ventelisten, som har ønsket deltagelse, vil blive kontaktet af leverandøren – Melatech – med henblik på tilbud om deltagelse
  3. Herefter vil der løbende frem mod udgangen af 2026 blive tilbudt opstart til de resterende cirka 400 klinikker

I første omgang sker dette i udvalgte kommuner hen over sommeren 2025, hvilket omfatter ca. 100 klinikker.

Første del omfatter klinikker i: Gribskov, Halsnæs, Fredensborg, Helsingør, Hillerød, Allerød, Frederikssund, Ballerup, Egedal, Furesø, Dragør, Ishøj, Tårnby og på Bornholm. Anden del omfatter klinikker i Brøndby, Glostrup, Herlev, Høje-Taastrup, Hvidovre, Gladsaxe, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk, Gentofte og Hørsholm.
Der udsendes et informationsbrev fra Region Hovedstaden og PLO-Hovedstaden. Leverandøren af Dermloop – Melatech – kontakter herefter de udvalgte klinikker og aftaler en eventuel deltagelse.
Når en klinik har gennemgået introduktionen og underskrevet databehandleraftalen, sikrer Region Hovedstaden overførsel af opstartshonoraret på 6.000 kr. samt åbning for ydelsen 4910 (pr. 1. april 2025 kr. 167,12).

De resterende lidt mere end 300 klinikker i Region Hovedstaden kan forvente, at udrulningen til dem sker i et langsommere tempo i løbet af 2025 og 2026, da Dermloop samtidig skal udbredes i de øvrige regioner.

Udvidelse af hospitalernes behandlingsansvar fra 72 timer til 96 timer efter udskrivning til kommunal sygepleje

Med aftalen om sundhedsreformen er man blevet enige om ”at udvide den nuværende ordning om 72 timers behandlingsansvar til 96 timer og til at omfatte en større gruppe patienter”. I Region Hovedstaden er det i fællesskab blevet besluttet, at man tager hul på udvidelsen allerede nu, således at aftalen om 96 timers udvidet behandlingsansvar vil være gældende fra den 3. juni 2025.
 
Der har siden 2022 være arbejdet med at udvidet behandlingsansvar i 72 timer efter udskrivelse for patienter, der udskrives fra et somatisk hospital til kommunal sygepleje. Der er derfor tale om kendte arbejdsgange, når tidsrammen i aftalen udvides til 96 timer for eksisterende målgrupper. 
Aftalen om 96 timers behandlingsansvar i somatikken omfatter desuden borgere på plejecentre, som har haft ophold i akutmodtagelsen. Dette for at sikre et sammenhængende forløb samt at give relevante erfaringer i forhold at udvide hospitalernes behandlingsansvar på akutmodtagelserne.

Psykiatri

Region Hovedstadens Psykiatri er gået i gang med at forberede implementeringen af 96 timers behandlingsansvar i psykiatrien, og det er forventningen, at implementeringen på det psykiatriske område også sker i juni 2025. Medlemmerne vil blive orienteret, når det sker.

Den opdaterede aftale om udvidet behandlingsansvar i 96 timer findes (pdf)