Gå til indhold

Køb og salg af praksis

Læs om nødvendig dokumentation, særlige forhold og krav til vedtægter ved salg og køb af praksis.

På billedet ser man hænder, der holder et lille træhus

Det anbefales, at parterne i en praksishandel benytter hver sin advokat i forbindelse med aftaleindgåelse.

Ved køb og salg af en praksis skal følgende materiale sendes til plo@dadl.dk - kan også sendes pr. post til Praktiserende Lægers Organisation, Kristianiagade 12, 2100 København Ø:

  1. Tilmelding til yderregistret almen praksis (pdf)
  2. Udskrift fra autorisationsregistret
  3. Ophørsmeddelelse (pdf)
  4. Overdragelsesaftale (købekontrakt): Det anbefales, at der altid benyttes advokat ved udarbejdelse af den konkrete overdragelsesaftale. Brug evt. PLO's oplæg til aftale og vejledning - download word eller pdf.
  5. Dokumentation for pris af inventar, hvis værdien overstiger 80.000 kr.
  6. Goodwillberegning
  7. Seneste 3 års praksisregnskaber
  8. Seneste 3 års § 93-opgørelser, hvis vagtindtjening er del af goodwillberegningen
  9. Interessentskabskontrakt (for kompagniskabspraksis): Det anbefales, at der altid benyttes advokat ved udarbejdelse af den konkrete interessentskabskontrakt. Brug evt. PLO's oplæg til kontrakt og vejledning - download word eller pdf.
  10. Tilladelse til udvidelse af praksis eller etablering af delepraksis. Der skal indsendes dokumentation for tilladelse til delepraksis, jf. overenskomstens § 13, stk. 2, ligesom der skal indsendes dokumentation for tildeling af ekstra lægekapacitet eller tildeling af yderligere ydernummer.
  11. Hvis praksis drives som anparts- eller aktieselskab, indsendes dokumentation for overdragelse af anparter/aktier (pdf). Indsend selskabets vedtægter - og vedtægter for et evt. holdningselskab. 

Bemærk, at hvis der er mangler i materialet, når det modtages i PLO, vil tilmeldingsskemaet ikke kunne videresendes til regionen, før manglerne er afhjulpet.